مددکاری اجتماعی، سوپاپ اطمینان بیماران

مددکاری اجتماعی
مددکاری اجتماعی

مددکاری حرفه‌ای آمیخته به هنر، علم، مهارت که در گیر و دار مشکلات بیماران روزنه امیدی برای آنان به وجود می آورد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه آذربایجان شرقی، در این حرفه مددکار کمک می‌کند که مددجو (یک فرد یا گروه یا جامعه) مشکل خود را شناخته و به توانایی‌های خود پی ببرد و با استفاده از منابع و امکانات موجود در جهت حل مشکل خود بر آید.

در واقع مددکاری اجتماعی عبارت از مجموعه‌ای متشکل از تدابیر و مشاوره و فعالیتهای حرفه‌ای است که در قالب نهادها، سازمانها و موسسات رفاهی توانبخشی، اجتماعی، فرهنگی و تربیتی عرضه می‌شود تا با ایجاد تغییر و دگرگونی مناسب در شرایط مادی و معنوی افراد و اقشار جامعه زمینه بهزیستی رشد و تعالی آنها را فراهم آورد.

حوزه فعالیت حرفه مددکاری در قالب سه بخش مددکاری فردی، مددکاری جامعه‌ای و مددکاری گروهی تعریف شده است.

در کشور ما نیز مددکاری بیشتر در حوزه علوم پزشکی و بهزیستی شناخته شده است و در این بین این موضوع چالش‌هایی را نیز در بر داشته است.

یکی از موارد مورد توجه فعالیت فارغ التحصیلان رشته‌های مرتبط در این پست‌ها است چراکه تا به امروز آماری از کادر بهزیستی که تحصیل کرده چه رشته‌هایی هستند ارائه نشده است.

بحث قابل توجه دیگر گره خودن مسائل مالی به فعالیت مددکاران است چرا که اغلب مددکاران از ۱۵ وظیفه محوله خود بیشتر درگیر مسائل مادی مدد جویان می شوند و از دیگر وظایف محوله غافل.

 

کارشناس مددکاری: نبود فضای فیزیکی فعالیت مددکاران را محدود کرده است:

کارشناس مددکاری گفت: نبود فضای فیزیکی کافی و مناسب یکی از عمده مشکلات مددکاران است.

فهیمه آرازش گفت: مددکاری یکی از حساس ترین واحدهای ارائه کننده خدمات به مراجعین بالاخص در مراکز درمانی به افراد دارای شرایط خاص و گاهی بحرانی مراجعین است.

وی پایه‌های این علم را ریشه در آزادی، عدالت و دموکراسی عنوان کرد و گفت: حرمت مقام انسان، آزادی و اختیار انسان، برخورداری تمام انسان‌ها از حقوق مادی و معنوی و مسئولیت فردی و اجتماعی انسان‌ها ریشه در پایه‌های این علم دارد.

آرازش با اشاره به گروه مراجعه کننده به مددکاران گفت: در میان مراجعه کنندگان به مراکز درمانی، قربانیان جرایم، بیماران تروما یا بیمارانی که مورد سوء استفاده قرار گرفته‌اند بیشتر به خدمات یک مددکار اجتماعی نیاز پیدا می کنند.

وی مداخله در موقعیت بحران را یکی از نقش‌های بزرگ مددکاران دانست و ادامه داد: حضور یک مددکار اجتماعی می‌تواند برای حل مشکلات زمان بحران بسیار راهگشا باشد.

این کارشناس مددکاری خواستار توجه سازمانی به مددکاران شد و گفت: مددکار زمانی می تواند به وظیفه خود عمل کند که سازمان متبوعه به نقش او واقف باشد و بسترهای لازم رای برای فعالیت این قشر فراهم کند.

 

سرپرست معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی تبریز: بار روانی فعالیت مددکار بیش از دیگر بخش های پزشکی است

سرپرست معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی تبریز بار روانی فعالیت‌های مددکاران را بیش از دیگر حوزه‌های پزشکی عنوان کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه آذربایجان شرقی، باب الله قاسمی در مراسم تجلیل از مددکاران علوم پزشکی تبریز گفت: کادر مددکاری با وجود قوانین ناهمگون اقدام به انجام وظایفی فرای وظیفه عمومی خود می کنند.

وی ادامه داد: وظیفه اصلی مددکار مددرسانی به بیمار است ولی متاسفانه مددکاران بیش از وظایف فنی خود درگیر مسائل اقتصادی بیمار هستند.

قاسمی اظهار کرد: امیدواریم روزی فرا برسد که رابطه مالی بیمار و بیمارستان قطع شود چراکه مردم در کنار داشتن حقوق متنوع نیازمند حق سلامت نیز هستند.

وی گفت: فعالیت بیمارستان‌ها در بحث ارتقاء کیفی متمرکز است و در حوزه مددکاری نیز تلاش می شود با توسعه کیفی عملکرد این کادر، آنان نیز به وظایف قانونی خود عمل کنند.

سرپرست معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی تبریز اطلاع رسانی صحیح را از جمله وظایف ویژه کادر مددکاری عنوان کرد و گفت: اطلاع رسانی درمانی با توجه به ویژگی‌های روحی، جسمی، اجتماعی و اقتصادی افراد می‌تواند منجر به تغییر نگرش و کنش متقابل بیماران شود.

 

مدیرکل بهزیستی آذربایجان شرقی: ۳۰۰ مددکار در بهزیستی آذربایجان شرقی فعالیت می کنند

مدیرکل بهزیستی آذربایجان شرقی از فعالیت ۳۰۰ مددکار در حوزه معاونت اجتماعی و توانبخشی اداره کل بهزیستی این استان خبر داد.

محمدرضا صادقی گفت: تمامی مددکاران این مجموعه دارای تحصیلات دانشگاهی مرتبط با رشته مددکاری هستند.

وی مددکاران را زیربنای سازمان بهزیستی دانست و گفت: فعالیت در حوزه مددکاری با تکیه بر تخصص گرایی در حال انجام است.

مدیرکل بهزیستی استان یکی از ماموریت‌های شاخص بهزیستی را ارتقاء مستمر کیفیت زندگی مردم و توسعه شاخص‌های سلامت اجتماعی دانست.

صادقی توجه به تمامی مولفه‌های سلامت اجتماعی را یادآور شد و افزود: با اعمال سیاست‌های توانمندسازی مجموعه بهزیستی در استان تلاش می کند تا گام‌های محکمی در جهت تحکیم بنیان خانواده‌ها برداشته باشد.

 

منبع: خبرگزاری ایسنا