مددکاری اجتماعی شبنمی از جنس عشق

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، همزمان با میلاد باسعادت حضرت علی (ع) روز مددکاری اجتماعی است و با این گزارش خواستیم یادی از این انسان‌های صمیمی که صدای آنها ندای انسان‌دوستی است کنیم و با قلم‌فرسایی گوشه‌ای از مظلومیت آنها، بگوییم که در این عرصه تنها نیستند.

برای خوب زندگی کردن باید خوب فکر کرد و یکی از مهم‌ترین عواملی که به انسان‌ها کمک می‌کند زندگی خوب و موفقی داشته باشند این است که خود را بشناسند و احساس خوبی درباره خودشان داشته باشند.

مهارت خودآگاهی به انسان‌ها کمک می‌کند تا بتوانند شناخت بیشتری درباره خود، خصوصیات، نیازها، خواسته‌ها، اهداف، نقاط ضعف، نقاط قوت، احساسات، ارزش و هویت خود داشته باشند.

ابعاد شخصیت نیز تاثیر مستقیمی روی انتخاب سبک زندگی افراد دارد بنابراین لازم است انسان برای داشتن زندگی خوب، فکر خوب نیز داشته باشد.

گاهی زندگی آبستن حوادث‌هایی می‌شود که در بسیاری از موارد انسان برای رهایی از آن و برطرف شدن مشکل به مددکار اجتماعی نیاز پیدا می‌کند.

مددکار اجتماعی می‌تواند با مشاوره و ایجاد تغییر مناسب در شرایط مادی و معنوی مددجو زمینه رشد او را فراهم آورد و مشکلات را برطرف کند.

مددکار اجتماعی فعالیت خود را مبتنی بر علم، هنر، مهارت و هدف انجام می‌دهد و به مددجو در برطرف شدن مشکل کمک می‌کند و صمیمی‌‌ترین دوست انسان محسوب می‌شود که صدای او ندای انسان‌دوستی است.

*مددکاران اجتماعی مسئول توانمندسازی مددجویان بهزیستی

معاون اجتماعی بهزیستی گیلان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در رشت با اشاره به فعالیت مددکاران اجتماعی، اظهار کرد: مددکاران اجتماعی توانمندسازی مددجویان در بهزیستی را به عهده دارند.

فرحناز نوبخت‌راد، فعالیت مددکاران اجتماعی در حوزه توانبخشی بهزیستی را سی‌بی‌آر، معلولیت‌ها و کمک به بیماران روانی برشمرد و تصریح کرد: مددکاران توانمندسازی زنان سرپرست خانوار و امور اجتماعی مددجویان را به عهده دارند.

وی برخورداری مددجویان از سلامت، بهداشت و برطرف کردن مشکلات خانوادگی آنها را از فعالیت‌های مددکاران اجتماعی دانست و خاطرنشان کرد: توانمندسازی مددجویان شامل تمام حوزه‌های پرداخت هزینه‌های تحصیلی، دانشجویی، مسکن و مشاوره در حیطه‌های مختلف می‌شود.

معاون اجتماعی بهزیستی گیلان با بیان اینکه توانمندسازی مددجویان تنها در بخش اقتصادی مد نظر نیست، یادآور شد: توانمندسازی می‌تواند در بعد معنوی باشد و مشاوره خانوادگی به مددجویان ارائه شود.

نوبخت‌راد فعالیت مددکاران در کاهش آسیب‌های اجتماعی را اثرگذار خواند و بیان کرد: فعالیت مددکاران در بخش آسیب‌های اجتماعی کودکان خیابانی، زنان و دختران فراری موثر است.

معاون اجتماعی بهزیستی گیلان با اشاره به کمک مددکاران در بخش فرزندان بی‌سرپرست و بد سرپرست، اظهار کرد: مددکاران اجتماعی گروه اختصاصی سازمان بهزیستی را تشکیل می‌دهند.

وی تعداد مددجویان بهزیستی گیلان در امور اجتماعی را ۵ هزار و ۱۲۵ نفر اعلام کرد و افزود: ۲۰ هزار مددجو در مجموع زیر پوشش سازمان بهزیستی استان هستند.

نوبخت‌راد به راه‌اندازی اورژانس اجتماعی از سال ۸۶ در رشت، اشاره کرد و یادآور شد: اورژانس مذکور به صورت دولتی راه‌اندازی و طبق قانون اساسی و کاهش تصدی‌گری دولت به بخش خصوصی تبدیل شده است.

وی حوزه فعالیت مددکاران اجتماعی را گسترده عنوان کرد و افزود: ۱۴۱ مددکار بهزیستی گیلان در حوزه‌های توانبخشی، پیشگیری و اجتماعی در ۱۶ شهرستان فعالیت می‌کنند.

*مددکاری تحقق رفاه اجتماعی

مدیرکل امور اجتماعی استانداری گیلان نیز مددکاری را فعالیت فرهنگی خواند و تصریح کرد: مددکاری یکی از حرفه‌ها در راستای تحقق رفاه اجتماعی است.

پورعزیزی، خواستار کمک خیران به مددجویان اجتماعی شد و گفت: افزایش دورنمای فعالیت‌های مددکاران اجتماعی ضروری است.

وی فرهنگ‌سازی در زمینه مددکاری اجتماعی را مهم دانست و افزود: آموزش مددکاران اجتماعی باید در دستور کار مسئولان باشد.

این مسئول با بیان اینکه ورود بخش خصوصی در عرصه مددکاری اجتماعی این بخش را تقویت می‌کند، یادآور شد: حضور سازمان‌های مردم‌نهاد در بخش مددکاری بار مسئولیت از دوش مسئولان را کاهش می‌دهد.

*علی (ع) الگوی مددکاران است

مدیرکل بهزیستی گیلان نیز امام علی (ع) را الگوی مددکاران معرفی کرد و گفت: مددکاری تنها با علم‌آموزی امکانپذیر نیست و مددکاران باید علم را همراه با هنر در عرصه اجتماعی به‌کار گیرند.

کیانوش کوچکی‌نژاد از راه‌اندازی رشته کارشناسی مددکاری در دانشگاه علمی کاربردی بهزیستی گیلان خبر داد و یادآور شد: رشته کاردانی اکنون در دانشگاه مذکور تدریس می‌شود و این رشته باید تا مقطع دکترا ارتقا یابد.

وی توجه به توانمندی‌های مددجویان را مهم خواند و بیان کرد: مددکار باید بتواند توانمندی‌های مددجو برای برطرف کردن مشکلات را تقویت کند.

این مسئول گسترش اورژانس اجتماعی را در دستور کار بهزیستی گیلان عنوان کرد.

*حرفه مددکاری مقدس است

مسئول انجمن مددکاران اجتماعی گیلان نیز مددکاری را همراه با عشق و امید توصیف کرد و گفت: سازمان بهزیستی فراهم کننده بستر لازم فعالیت مددکاران اجتماعی است.

کبری راد، حرفه مددکاری اجتماعی را مقدس خواند و تصریح کرد: بیش از ۵۰ سال حرفه مددکاری اجتماعی به صورت آکادمیک در کشور وجود دارد اما نتوانستیم جایگاه خود را تاکنون تثبیت کنیم.

مسئول انجمن مددکاران اجتماعی گیلان با بیان اینکه مددکاری اجتماعی انسجام اجتماعی و توانمندسازی افراد را تسهیل می‌کند، افزود: تفاهمنامه ای با اداره کل زندان‌های گیلان را به‌زودی منعقد می‌کنیم.

وی از عضویت انجمن مددکاران گیلان در فدراسیون بین‌المللی مددکاران اجتماعی کشور خبر داد و خاطرنشان کرد: حرفه مددکاری اجتماعی موجب توسعه و تغییر اجتماعی می‌شود.

نوبخت‌راد از فعالیت ۵۸ نفر مددکار در انجمن مددکاران اجتماعی گیلان خبر داد.

منبع: خبرگزاری فارس