مردم و مسئولان برای شادی در جامعه تلاش کنند

یکی از نشانه‌های یک جامعه سالم بالا بودن شاخص نشاط اجتماعی و رضایت از زندگی است.

براساس آماری که در سال ۲۰۱۶منتشر شد از بین ۱۵۶کشوری که در آنها شاخص شادی و نشاط مورد بررسی قرار گرفت رتبه کشورمان ۱۰۵بود. بالا بودن آمار خشونت در کشورمان که رتبه دوم پرونده‌های قضایی را از آن خود کرده، بالا بودن تعداد معتادان، افزایش مصرف مشروبات الکلی و بداخلاقی‌هایی که در فضای مجازی شاهد آنها هستیم

همه‌و همه نشان‌دهنده این است که شادی و نشاط در کشورمان چندان هم نهادینه نشده و اگر شادی را از راه‌های مشروع به جامعه تزریق نکنیم یا مسئولان و مردم نتوانند برای ایجاد بسترهای شادی و نشاط در جامعه اقدامی انجام دهند نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم که شادی و نشاط در کشورمان نهادینه شود. شایسته‌سالاری، اعتماد، بالا بودن سرمایه اجتماعی و مشارکت مردم در جامعه از مولفه‌هایی است که می‌توان برای ایجاد شادی و نشاط از آنها نام برد. الان تهران به‌عنوان پایتخت کشورمان شهر شادی نیست، محیط‌های اجتماعی و خانوادگی و اداری شادابی ندارد و نوع و سبک زندگی و وجود عوامل استرس‌زا باعث شده تا کمتر شاهد شادی در جامعه باشیم.

برای ایجاد نشاط و شادی باید از ظرفیت‌های دینی بهره ببریم و مناسبت‌های دینی باید بهانه‌ای برای شادی‌های پایدار باشند چرا که اسلام دین شادی و نشاط است. باید از ظرفیت‌های ملی و سنتی مثل نوروز، چهارشنبه‌سوری، شب یلدا و ظرفیت‌های قومی مثل جشن‌های محلی برای ایجاد نشاط در جامعه استفاده کرد چرا که همه اینها احساس تعلق را بیشتر می‌کند و نشاط و شادابی در جامعه بیشتر می‌شود.

باید به این نکته دقت داشته باشیم که غفلت از افسردگی در جامعه، نشاط و شادابی را کم می‌کند. آمارهای وزارت بهداشت حاکی از این است که بیش از ۶میلیون نفر در کشورمان دچار نوعی افسردگی هستند و مهم‌ترین عامل مرگ‌ومیر در کشورمان نزاع است؛ به همین دلیل است که می‌گوییم افسردگی و خشونت جای شادی و نشاط را گرفته است و باید نشاط و شادی را جایگزین خشونت کنیم. رسانه‌ها هم باید برای ایجاد شادی و نشاط در جامعه فعالیت کنند. در رسانه‌ها عموما جنگ و نزاع در کشورها نمایش داده می‌شود و این در حالی است که در کره زمین و در دیگر کشورها اتفاقات خوبی هم در حال روی دادن است که باید به مردم نشان داده شوند.

hasan-mousavi-864x576

از سوی دیگر مردم هم منتظر هستند تا دولت برای شادابی آنها کاری کند. ما نباید برای شاد بودن منتظر کسی باشیم البته که دولت باید برای خلق شادی‌های گروهی ظرفیت‌سازی‌ کند اما خود مردم هم باید برای شادابی و نشاط تلاش کنند. در جامعه‌ای که خشونت کلامی زیاد دیده می‌شود، نشاط به حاشیه می‌رود.

با این‌حال بهبود شاخص‌های عدالت اجتماعی و اقتصادی، بهبود وضعیت اشتغال، کنترل تورم و جلوگیری از رکود ارتباط مستقیمی ‌با نشاط اجتماعی و فردی مردم دارند. مردم باید این را باور کنند که در اطراف هرکدام از ما چیزهایی هست که می‌تواند لبخند را روی لب‌مان بنشاند، همیشه نباید نقاط منفی را ببینیم، با وجود شرایط سخت اقتصادی نقاط مثبتی هم در اطرافمان وجود دارد باید به این نتیجه برسیم که هیچ‌کس زندگی بدون مشکل ندارد اما می‌شود در کنار همین مشکلات که همه ما در زندگی داریم زندگی بانشاطی داشته باشیم.

منبع: روزنامه همشهری/۱ آذر ۹۶