مسائل روانی و اجتماعی حلقه مفقوده ریزگردها و سایر بحرانهای زیست‌محیطی

همایش بررسی پیامدهای روانی اجتماعی ریزگردها و راهکارهای حل آن  در اهواز برگزار شد.

روابط عمومی انجمن مددکاران اجتماعی ایران– این همایش برای نخستین بار در خوزستان با محوریت مرکز علمی و کاربردی شهرداری اهواز و با حضور کارشناسان، اساتید دانشگاه، شهردار و جمعی از اعضای شورای شهر اهواز اجرا گردید.

دکتر سعید متصدی معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست، دکتر فردین علی‌پور (دبیر کارگروه سوانح و بلایای انجمن مددکاران اجتماعی ایران) و دکتر امیر عسکری (دبیر کمیته مداخله در بحران انجمن روانشناسی ایران) از جمله سخنرانان این برنامه بودند که به تبیین رابطه سلامت روانی و اجتماعی با حوزه محیط زیست پرداختند.

دکتر سعید متصدی در سخنرانی خود اظهار کرد: آثار روانی و اجتماعی آلاینده ​ها بخش عمده​ای از آثار آلاینده​ها است. آلاینده​ها همچنین آثار هنری، گنجینه​ها و اموال ما را تحت تاثیر قرار می​دهند. قطعا برای حل مشکلات در هر کدام از این موارد، استراتژی ​و برنامه نیز تدوین می​شود.

وی عنوان کرد: در این میان شاید مساله​ای که بیشتر به آن توجه شده این بوده که دستگاه‌های مسئول برای مقابله با آلاینده​هایی مانند ریزگرد هاچه کرده​اند؟

دکتر فردین علی‌پور نیز ضمن واکاوی سلامت روانی و اجتماعی، به تاثیرات کوتاه‌مدت و بلندمدت آلودگیهای زیست محیطی پرداخت. وی با اشاره به اهمیت کیفیت زندگی مردم از پیامدهای روانی و اجتماعی به عنوان حلقه مفقوده این حوزه یاد کرد.

15121_729 15124_443

این مددکار اجتماعی با بیان اینکه تعریف سلامت در سازمان جهانی بهداشت تنها جنبه جسمی ندارد بلکه شامل همه جنبه های اجتماعی و روانی نیز می شود، افزود: متاسفانه یکی از ویژگیهای مسایل اجتماعی این است که در طولانی مدت بروز می کنند و در همان موقع اثرات خود را نشان نمی دهند و همین مسئله باعث شده است که مدیران و مسئولینی که فقط اثرات ملموس و  کوتاه‌مدت مسائل را می‌بینند به این حوزه توجه کمتری داشته باشند.

دکتر علی‌پور با اشاره به ویژگیهای خاص مسائل روانی و اجتماعی خاطرنشان کرد که علاوه بر مشکلات جسمی که پیامد مستقیم و بلافصل آلودگیهای زیست محیطی محسوب می‌شوند، روان و اجتماع نیز به شدت تحت‌تاثیر این مشکل قرار خواهند گرفت و جدا از هم نیستند.

دبیر کارگروه سوانح و بلایای انجمن مددکاران اجتماعی ایران با اشاره به اهمیت مشارکت و مسئولیت‌پذیری اجتماعی، به توانایی مددکاران اجتماعی برای تقویت مشارکت مردم جهت ایفای نقش مسئولیت‌پذیری در حوزه محیط زیست پرداخت.

در ادامه سایر سخنرانان با توجه به تاثیرات بحران ریزگردها بر توسعه اقتصادی و اجتماعی، پیامدهای مختلف این بحران بر سلامت روانی و اجتماعی مردم واکاوی کردند و راهکارهای برای مقابله با این پدیده مطرح شد و پرسشهای حاضران پاسخ داده شد.