مشارکت‌های مردمی را در محلات افزایش دهیم

رئیس انجمن مددکاران استان کردستان گفت: اگر بخواهیم نگاهی پیشگیرانه به حوزه آسیب‌های اجتماعی داشته باشیم باید مشارکت‌های مردمی را در محلات افزایش دهیم.

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، محسن مارابی اظهار داشت: برای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی در بین نوجوانان و جوانان باید به سمت شناسایی علل و راهکارهای حل آن گام بگذاریم.

مارابی گفت: آمار آسیب‌های اجتماعی در بعضی موارد کاهش یافته اما با توجه به افزایش استفاده از فضاهای مجازی و شبکه‌های اجتماعی مشکلات جدیدتری به وجود آمده است و همچنان ادامه دارد.

وی به آمار نگران‌کننده طلاق و اعتیاد در جامعه اشاره کرد و افزود: بیش از ۲۳ درصد از جمعیت کشور از بیمار روانی رنج می‌برند و این خود عامل بسیاری از خودکشی‌ها و طلاق‌هاست.

به گفته رئیس انجمن مددکاران کردستان، اگر بخواهیم نگاهی پیشگیرانه به حوزه آسیب‌های اجتماعی داشته باشیم باید مشارکت‌های مردمی را در محلات افزایش دهیم.

وی به تاریخچه تأسیس انجمن مددکاران استان اشاره کرد و افزود: این انجمن از سال ۹۱ شروع به فعالیت کرده و هدف از تشکیل این انجمن ارتقای حرفه مددکاری و امور اجتماعی مربوط به این حرفه است.

مارابی به فعالیت‌های انجمن‌ها و مددکاران اجتماعی اشاره کرد و اذعان کرد: در راستای توانمندسازی افراد یک جامعه باید کار تیمی صورت گیرد.

وی گفت: توانمندسازی فرد در بستر اجتماعی سالم می‌تواند شکل گیرد و یکی از راه‌های تقویت این فرآیند تحلیل و بررسی رفتارهای آسیب‌زا و پیشگیری از وقوع آن، توسط افراد با تجربه و دلسوز است.

مارابی تصریح کرد: باید به سازمان‌های مردم‌نهاد میدان داده شود تا با توجه به شرایط روز خود را به‌روزرسانی کنند و در جامعه نقش تعیین‌کننده داشته باشند.

وی افزود: در دیدگاه مددکاری نمی‌توان جزیره‌ای عمل کرد و به سایر بخش‌ها بی‌توجه بود زیرا همه حوزه‌های اجتماعی به هم گره خورده‌اند و باید مددکاران به صورت تیمی فعالیت کنند.

رئیس انجمن مددکاران کردستان خاطرنشان کرد: در بررسی یک معضل اجتماعی که فرد را درگیر کرده، اگر بخواهیم بنیادی و اساسی مشکل را حل کنیم، باید در زمینه‌های پزشکی، روانشناسی، جامعه‌شناسی و انتظامی نیز وارد عمل شویم.

مارابی در ادامه افزود: در درمان یک بیمار روانی تنها خود فرد درگیر بیماری نیست بلکه باید تمام اعضای خانواده باید مورد روانکاوی قرار گیرند تا مشکلاتی که فرد را تهدید می‌کند شناسایی شود و راه‌حل مناسب برای آن تجویز شود.

وی افزود: ویژگی یک مددکار اجتماعی این است که باید از نظر علمی خود را تقویت کند و مسلح به پیشرفته‌ترین بحث‌ها و نظریات روز دنیا باشد.

رئیس انجمن مددکاران کردستان سپس افزود: حرفه مددکاری باید به گونه‌ای باشد که حلقه ارتباطی خود را با سایر ادارات، ارگان‌ها و کلینیک‌های سطح شهر و … حفظ کند و ارتباط قوی با آنها داشته باشد.

IMG_1112

IMG_1112

وی در پایان افزود: امیدواریم با برنامه‌هایی که پیش رو است بتوانیم آمادگی‌های لازم را برای ارتقای سطح مددکاری اجتماعی و تربیت مددکاران موفق در سطح استان داشته باشیم.