معاون رئیس جمهور: مداخله در بحران باید به مددکاران اجتماعی واگذار شود

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا، شهیندخت مولاوردی، معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده در همایش مددکاری اجتماعی و مطالبه گری اجتماعی جمعیت زنان را به عنوان یکی از اصلی‌ترین گروه‌های نیازمند به مددکاری اجتماعی دانست و گفت: این جمعیت مددپذیر و مددکار است و در طول تاریخ زنان به کمک سایر انسان‌ها آمده‌اند بنابراین قابلیت و ظرفیت مددکار بودن را دارند. باتوجه به اینکه همواره زنان بیشتر در معرض آسیب پذیری و متضرر شدن از آسیب‌های اجتماعی قرار دارند بنابراین مددکارانی هستند که می‌‌توانند به عنوان مددجو نیز تحت حمایت واقع شوند.
وی افزود: مطالبه‌گری اجتماعی برخواسته از حقوقی‌ است که افراد به عنوان شهروند جامعه باید از آن برخوردار باشند البته به صفر رساندن آسیب‌های اجتماعی حوزه زنان بلند پروازانه است اما ما می‌توانیم با تمهیدات لازم مشکلات موجود را کاهش دهیم.
معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده ادامه داد: رشد آسیب های اجتماعی یکی از نتایج جامعه گذار است به همین منظور نیاز به مداخله نهادهای اجتماعی ضروری است زیرا در صورت عدم حمایت و مداخله نهادهای اجتماعی زنان اولین گروه قربانیان آسیب‌های اجتماعی هستند.
635971863406138007
مولاوردی تقویت اورژانس اجتماعی را یک ضرورت دانست و گفت: متاسفانه نادیده گرفتن این حق در عرصه‌های اجتماعی و خانوادگی زنان را در معرض مخاطرات فردی و اجتماعی قرار می‌دهد و مداخله در این بحران‌ها در تمام دنیا به مددکاران اجتماعی واگذار شده است در حالی که در ایران به دلیل وجود خلا قانونی رسیدگی به مشکلات به وجود آمده برای زنان هنوز توسط مراجع قضائی و انتظامی صورت می‌گیرد و به دلیل این که قوانین حمایت‌گری لازم را ندارند، موج گسترده‌ای از ناهنجاری‌های اجتماعی در کشور به وجود آمده است.
وی با اشاره به خبر شکنجه ۲۱ روزه اعظم زن مشهدی توسط همسر معتادش گفت:به دلیل وجود همین خلاهای قانونی زنی قربانی اعتیاد همسر خود شد. همچنین در بررسی‌های صورت گرفته از سوی معاونت زنان مشخص شد این زن قبل از وقوع حادثه نیز چندین بار به مراکز مشاوره‌ای و مراجع قضایی مراجعه کرده اما طبق روال معمول به بازگشت به کانون خانواده تشویق و توصیه شده است.
مولاوردی با بیان اینکه جامعه ما هم اکنون میراث دار یک توسعه نامتوازن است، افزود: رشد آسیب‌های اجتماعی در کشور بسیار نگران کننده و خطرناک است بنابراین اگر سیستم قضایی ما نتواند تمهیدات لازم برای زنان ایجاد کند و پا به پای آسیب‌های اجتماعی به پیش رود و آنها را برطرف کند ما نمی توانیم در انتظار نشسته و از اقدامات کوتاه مدت غافل شویم.