معرفی انجمن مددکاران اجتماعی ایران

قدمت تشکیل انجمن مددکاران اجتماعی ایران تقریبا به بدو تأسیس حرفه مددکاری اجتماعی در ایران باز می گردد و با تشکیل کانون مددکاران اجتماعی در سال ۱۳۴۰ و  با همت گروهی از دانشجویان و فارغ التحصیلان  مدرسه خدمات اجتماعی، این مجموعه فعالیت خود را آغاز کرد. انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی باعث شد تا انجمن همانند بسیاری از سازمانهای غیردولتی تحت تأثیر تنشها و ناآرامی ها قرار گیرد. اما بازگشت ثبات و آرامش بعد از دفاع مقدس، زمینه را فراهم کرد تا این نهاد صنفی علمی مددکاری اجتماعی بتواند در سال ۱۳۷۱ با نام انجمن مددکاران اجتماعی ایران مجوز فعالیت از کمیسیون ماده ۱۰ قانون فعالیت احزاب و جمعیتها دریافت کند و حیات جدید خود را آغاز کند. در سراسر دوران فعالیت این انجمن، اقدامات متعددی صورت گرفت و مددکاران اجتماعی در قالب این تشکل صنفی- علمی در مجامع علمی و حرفه ای مختلف حضور داشتند.
انجمن مأموریت اصلی خود را کمک به حوزه سیاستگذاری اجتماعی در کشور، حساس سازی و آگاهسازی عموم جامعه در راستای گسترش سلامت اجتماعی و تقویت حرفه یاورانه مددکاری اجتماعی به لحاظ صنفی و منزلتی تعیین کرده است.
در حال حاضر این انجمن با نهادها و سازمانهای مختلف دولتی و غیردولتی از جمله وزارت راه و شهرسازی، نیروی انتظامی جمهوری اسلامی، انجمن جامعه شناسی ایران، سازمان جوانان هلال احمر و … تعامل گسترده ای دارد و نماینده انجمن در جلسات سیاستگذاری یا مشورتی برخی از ارگانهای تصمیم ساز کشور از جمله در ستاد مبارزه با مواد مخدر، سازمان بهزیستی کشور، شورای اجتماعی وزارت کشور، مرجع ملی حقوق کودک وزارت دادگستری و … حضور فعال دارد . انجمن در اجرای همایشهای گوناگون در سراسر کشور نیز در حوزه مسائل اجتماعی یکی از نهادهای پیشگام است به طوریکه تا کنون دهها سمینار، همایش و نشست تخصصی با محوریت یا مدیریت این انجمن در شهرهای مختلف کشور برگزار شده است.
همچنین علاوه بر ایجاد نمایندگیهای استانی در تقریبا تمام استانهای کشور، از اواخر سال ۱۳۹۱، به عضویت فدراسیون جهانی مددکاران اجتماعی نیز درآمد. در حال حاضر، این انجمن با سازماندهی مجدد خود و با تشکیل کارگروه های مختلف در موضوعات اساسی حوزه امور اجتماعی سعی دارد تا به طور تخصصی در هریک از این حوزه ها ورود پیدا کند. از جمله این کارگروه ها می توان به کارگروه مددکاری اجتماعی در سکونتگاه های غیررسمی، حوادث و بلایا، خانواده، کودکان، سالمندان، ایدز و اعتیاد، و مددکاری اجتماعی در سیاستگذاری های اجتماعی اشاره کرد.

 

تصویر مجوز فعالیت انجمن مددکاران اجتماعی ایران:

مجوز فعالیت انجمن مددکاران اجتماعی ایران

لوگوی انجمن