ممیزی فرهنگی مردم را منزوی می کند

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران با بیان اینکه تقویت هویت دینی و ملی منجر به کاهش آسیب های پنهان می شود، گفت: ممیزی کردن مسائل فرهنگی از سوی مسئولان، منزوی شدن مردم را به دنبال دارد.
به گزارش خبرگزاری شبستان از سنندج، سید حسن موسوی چلک، رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران امروز(۶دی) در چهارمین همایش ملی آسیب های پنهان در سنندج گفت: براساس سرشماری نفوس و مسکن سال ۹۰، ۲۳ درصد جمعیت کشور را جوانان تشکیل داده اند که این آمار توجه جدی مسئولان را به این قشر گوشزد می کند.

وی جوانان سالم را مهم ترین منابع پیشرفت و توسعه جوامع خواند و تصریح کرد: جوانی که با هویت فرهنگی آشنایی داشته باشد بدون شک به آن احساس تعلق خواهد داشت و در جهت تقویت این هویت هم گام برمی دارد.

وی مولفه های هویت فرهنگی را شامل قومی، ملی و دینی ذکر کرد و افزود: اگر در راستای تقویت هویت فرهنگی اقدامی نشود بدون شک شاهد افزایش آسیب های اجتماعی در جامعه خواهیم بود.

مدیر کل آسیب های اجتماعی وزارت رفاه، کار و امور اجتماعی کشور با بیان اینکه تحقق مولفه های فرهنگی در چشم انداز ایران ۱۴۰۴ با روند کنونی اقدامات موجود کشور امکان پذیر نیست، گفت: به نظر بنده هر اندازه که جلوتر می رویم نگرانی هایمان از عدم تحقق مولفه های فرهنگی تعیین شده در سند چشم انداز۱۴۰۴ بیشتر می شود.

موسوی چلک عنوان کرد: متاسفانه در کشور هنوز باور به تلاش برای تقویت هویت فرهنگی ایجاد نشده و این امر در عرصه عمل حامی ندارد.

وی با بیان اینکه در کشور ما کار فرهنگی انجام نمی شود، اظهارداشت: واحدهای زیادی در عرصه امور فرهنگی فعالیت می کنند ولی کار فرهنگی موثر در کشور هنوز انجام نشده و پرداختن به آسیب های پنهان به جای بحث در ارتباط با جامعه ای سالم گواهی بر این مطلب است.

وی بر استفاده از تمامی ظرفیت های موجود کشور در راستای تقویت هویت فرهنگی تاکید کرد و افزود: باید ظرفیت های موجود شناسایی و به آنها اجازه ورود به مسائل و مباحث و کار کردن در عرصه فرهنگی داده شود.

به گفته رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران در جامعه ای که جوانان دارای هویت فرهنگی باشند احساس تعلق اجتماعی، مسئولیت پذیری اجتماعی، مشارکت،نظاط و تعامل اجتماعی به مراتب بیشتر است.

چلک بیان داشت: متاسفانه در جامعه ما مشارکت مردم در مسائل و اتفاقات اجتماعی در سطح شهر به گرفتن فیلم و پخش آن خلاصه شده است.

وی از کمتر شدن مسئولیت اجتماعی مردم گلایه کرد و اظهارداشت: آسیب های پنهانی که در جامعه به وجود می آید برگرفته از عدم حرکت و فعالیت در تقویت هویت ملی و دینی است.

وی میراث معنوی را باعث یکپارچگی اجتماعی خواند و عنوان کرد: باید به میراث معنوی همانند میراث مادی توجه شود و در این راستا مسئولین فرهنگی مهمترین نقش و تاثیرگذاری را دارند.

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران تصریح کرد: متاسفانه مسئولان فرهنگی کشور ما به جای اینکه به تقویت مسائل فرهنگی بپردازند بیشتر در مسیر ممیزی فرهنگی فعالیت می کنند.

چلک اضافه کرد: باید هویت فرهنگی در چهارچوب هویت دینی تقویت شود ، ممیزی کردن مسائل فرهنگی توسط مشئولان موجب منزوی شدن مردم می شود.