موادمخدر صنعتی،‌ جرایم سایبری و زنانه شدن، آسیب‌های اجتماعی آینده ایران

سیدحسن موسوی چلک در گفت‌وگو با خبرنگار انتظامی خبرگزاری تسنیم،‌ با اشاره به آسیب‌های اجتماعی پیشِ‌روی جوانان کشور و آسیب‌های اجتماعی آینده کشور اظهار داشت: متأسفانه آسیب‌های اجتماعی کشورمان در آینده به‌سمت و سوی آسیب‌هایی پیش خواهد رفت که بتواند شادی‌های آنی و سطحی را برای جوانان تأمین کند و از این رو می‌توان مدعی شد که مسیر آسیب‌های اجتماعی در ایران به‌سمت مواد مخدر صنعتی،‌ جرایم سایبری، زنانه شدن و در مجموع  آسیب‌هایی که شادی آنی را به‌همراه دارند پیش خواهد رفت.

رئیس انجمن مددکاری اجتماعی ایران با تأکید بر ضرورت تأمین شادی برای مردم جامعه گفت: وقتی بستر شادی واقعی برای مردم ایجاد نشود و شادی واقعی برای آن‌ها امکان‌پذیر نباشد، خواه ناخواه مردم به‌سمت شادی‌های آنی پیش خواهند رفت و سعی می‌کنند تا از طرق مختلف شادی را در زندگی خود تجربه کنند که متأسفانه این شادی‌های آنی بیش از هر چیز دیگر، خانواده‌ها را تهدید می‌کند و این نهاد حساس را تحت الشعاع خود قرار می‌دهد.

وی در ادامه با اشاره به بحران هویت در جوانان کشورمان،‌ عدم چاره‌جویی در برابر این آسیب را، تهدیدی برای آینده کشور عنوان کرد و افزود: متأسفانه اگر به همین شکل موجود پیش برویم، بحران هویت در آینده ما را تهدید خواهد کرد که رشد آیین‌های نوظهور، فرقه‌های ضاله و گروه‌های زیرزمینی موسیقی و عرفان‌های کاذب از جمله نمودهای این آسیب و بحران هویت در جامعه ماست.

موسوی چلک با انتقاد از وضعیت فعلی جامعه و افت مسئولیت پذیری مردم در برابر رویدادهای اجتماعی و دیگران، اظهار داشت: متأسفانه وقوع حادثه جنایت سعادت‌آباد و ماجراهای مشابه که در آن شاهد حضور تماشاگرگونه مردم در برابر چنین حوادثی هستیم که نشان دهنده افت مسئولیت‌پذیری مردم در برابر حوادث پیرامونی آن‌هاست که باعث شده تا مردم به‌راحتی به‌عنوان یک تماشاگر از کنار آسیب‌های اجتماعی بگذرند.

رئیس انجمن مددکاری اجتماعی ایران در ادامه ساماندهی سکونت‌گاه‌های غیررسمی کشور را یکی دیگر مسائل پیشِ‌روی مسئولان در بحث کاهش آسیب‌های اجتماعی دانست و با اعلام خبر انعقاد تفاهم‌نامه میان انجمن مددکاران اجتماعی با وزارت مسکن و شهرسازی به‌منظور ساماندهی سکونت‌گاه‌های غیررسمی کشور گفت: طبق بررسی‌های انجام شده بیش از ۸۵۰ سکونت‌گاه غیررسمی در کشور وجود دارد که ساکنان آن تنها از حداقل امکانات و خدمات عمومی بهره‌مندند که برای ساماندهی این اماکن باید با رویکرد فرهنگی به‌دنبال حل این مسئله بود. چراکه تمام شورش‌های کشور تا چندسال گذشته از این مناطق نشئت می‌گرفت و باید برای حل مشکلات ساکنان این مناطق، با رویکرد اجتماعی ورود پیدا کرد تا اثرگذاری آن بیشتر باشد.

وی با انتقاد از رویکرد «بولدوزر درمانی» در محله خاک‌سفید تأکید کرد: متأسفانه برای حل بحران خاک‌سفید، خانه‌های این منطقه تخریب شد ولی آیا فرهنگ ساکنان آن تغییر کرد؟! لذا در تفاهم‌نامه‌ای که با وزارت راه و شهرسازی منعقد شد قرار شد تا با همکاری مددکاران اجتماعی، بانک اطلاعاتی این سکونت‌گاه‌ها، ارزیابی اجتماعی آن مناطق و گزارشی از برنامه‌های انجام شده تهیه شود تا با رویکردی اجتماعی این سکونت‌گاه‌ها ساماندهی شوند.

موسوی چلک در پایان با انتقاد از جدی نگرفتن آسیب‌های اجتماعی و مشاوره‌های اجتماعی در دولت یازدهم گفت: متأسفانه جای مشاوران اجتماعی کنار رئیس جمهور خالی است چراکه به‌عنوان مثال اگر یک مشاور اجتماعی کنار رئیس جمهور حضور داشت نتیجه مشارکت مردم در بحث یارانه‌ها این‌چنین نمی‌شد، ولی متأسفانه عمده مشاوران و تصمیم‌گیرندگان اطراف رئیس جمهور با دید بنگاهی و اقتصادی به مسائل نگاه می‌کنند؛ لذا امیدواریم با کم‌توجهی به مسائل اجتماعی به جایی نرسیم که بگوییم دیگر کاری از دستمان بر نخواهد آمد.