موسوی چلک در تشریح دستاوردهای سفر به باکو: دانش «مددکاری اجتماعی» باید بومی‌سازی شود

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران ضمن تشریح دستاوردهای علمی چهارمین کنفرانس «بررسی آموزش مددکاری اجتماعی»، بر مطابقت سیاست‌های آموزشی مددکاری اجتماعی با سیاست‌های آموزشی هر کشور و بومی سازی این دانش، تأکید کرد.

سید حسن موسوی چلک در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به چهارمین کنفرانس «بررسی آموزش مددکاری اجتماعی» در منطقه شوروی سابق با حضور رئیس انجمن مدارس مددکاری جهان، رئیس انجمن مددکاران اجتماعی روسیه، رئیس انجمن مددکاری اجتماعی ایران و اساتیدی از آمریکا، ترکیه، اسکاتلند، گرجستان و … افزود: در این همایش به موضوع استراتژی‌های آموزش مددکاری اجتماعی در سطح جهان پرداخته شد و یکی از نکات مهم مطرح شده آن بود که آموزش مددکاری اجتماعی در چند بخش نیازمند بازنگری جدی است.

وی با تاکید بر اینکه سیاست‌های آموزش مددکاری اجتماعی در جهان باید ترسیم و در صورت لزوم به شکل منطقه‌ای مورد بازنگری قرار بگیرد، اظهار کرد: در هر کشوری سیاست‌های آموزش مددکاری اجتماعی باید با سیاست‌های آموزش کشور مطابقت داشته باشد. در این کنفرانس همه شرکت کنندگان معتقد بودند که دروس و سرفصل‌های این رشته باید به گونه‌ای تغییر کند که هم پاسخگوی نیازهای روز بوده و هم به آینده توجه داشته باشد.

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران در ادامه تصریح کرد: مددکاری اجتماعی در بخش آموزش باید بر تعیین کننده‌های دیگری تمرکز کند و از رویکرد «مشکل‌محور» به سمت رویکرد «نیازمحور» حرکت کند. ما باید از تمرکز صرف بر نیازهای فردی بپرهیزیم و دانش مددکاران اجتماعی را در عرصه سیاست‌گذاری ارتقاء دهیم. اشتراک تجارب مختلف کشورها می‌تواند روی کیفیت آموزش مددکاری اجتماعی در جهان تأثیر بگذارد.

موسوی چلک با تأکید بر اینکه الگوی آموزش مددکاری اجتماعی باید در کنار الگوی پژوهش باشد، افزود: یافته‌های پژوهشی بر کیفیت آموزش مددکاری اجتماعی تأثیر مثبتی دارد. همچنین کارهای عملی و کارورزی مددکاران اجتماعی نیز باید با کیفیت بهتری انجام شود و این نکته‌ای بود که در بیشتر سخنرانی‌های این کنفرانس مورد تاکید قرار گرفت.

وی با اشاره به نقش آموزش‌های ضمن خدمت در افزایش کیفیت خدمات ارائه شده نیز توضیح داد: این آموزش‌ها نباید به آموزش‌های دانشگاهی محدود باشد. باید رویکرد بین رشته‌ای بودن را در مددکاری اجتماعی حفظ کنیم و کاری کنیم تا مددکاران درباره رشته‌های مختلفی مانند جامعه‌شناسی، روان‌شناسی، علوم سیاسی و حتی حقوق اطلاعاتی داشته باشند. اگر این روش به عنوان یک اصل در نظر گرفته شود، باعث می‌شود تا این رشته تاثیرگذاری بیشتری داشته باشد.

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران در ادامه بر تولید دانش بومی در مددکاری اجتماعی تاکید کرد و گفت: یکی از استراتژی‌های اساسی در مورد این رشته دسترسی به منابع علمی به روز است. ارتباط موسسات علمی با مراکز علمی جهای و تعاملات دانشگاه‌ها در هر کشور با هم و با دیگر کشورها می‌تواند در این زمینه موثر باشد.