ناجا و قوه قضاییه بستر ساز پیشگیری از وقوع جرم در جامعه // ناجا موفق در حوزه پیشگیری

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری پلیس، سردار سعید منتظرالمهدی در مراسم امضای تفاهم نامه معاونت اجتماعی ناجا با معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه ضمن تسلیت شهادت امام جعفر صادق(ع) با اشاره به اینکه لازمه جامعه سازی، خودسازی است، اظهار داشت: بطور حتم همه کسانی که در عرصه فرهنگی فعالیت می کنند، بدنبال خودسازی هستند.

وی با بیان اینکه در جای جای نیروی انتظامی پیشگیری اجتماعی بر امور انتظامی رجحان دارد، تصریح کرد: در حال حاضر در ناجا بیش از ۸۰ درصد مسائل با مد نظر قرار دادن پیشگیری اجتماعی انجام می شود.

منتظرالمهدی ادامه داد: در ناجا روش های اقناعی، ترغیبی و تشویقی در دستور کار قرار دارد و اقدامات انتظامی صرفا برای تعداد معدودی از افراد که اصرار به انجام اعمال منافی قانون دارند، اعمال می شود.

این مقام ارشد انتظامی معاونت اجتماعی را بعنوان چشم و دیده بان ناجا معرفی کرد و اذعان داشت: با رصد آنی جامعه نیازها و آسیب ها، احصاء شده و این موجب تصمیم سازی در حوزه مدیریتی نیروی انتظامی می شود.

وی افزود: در حال حاضر برای اتخاذ تصمیم ها در هر پلیس تخصصی و معاونت، ابتدا نظر معاونت اجتماعی خواسته شده و برآوردهای اجتماعی در برنامه ریزی های این سازمان تاثیر مستقیم دارد.

معاون اجتماعی ناجا در این خصوص، مسئله عفاف و حجاب را مطرح و خاطرنشان کرد: در این حوزه ناجا و قوه قضاییه نهادهایی هستند که علاوه بر اقدامات سلبی به فعالیت های ایجابی نیز می پردازد؛ ما معتقدیم آخرین برخورد باید سلبی باشد و به حوزه های پیشگیرانه توجه بیشتری شود.

وی افزود: استفاده از نظریات صاحب نظران هنر ، رسانه و صاحبان عقل می تواند ما را در این راه یاری می نماید و ما به این تفاهم نامه که شروعی دوباره و مجدد برای روابط معاونت اجتماعی ناجا و معاونت پیشگیری از جرم قوه قضاییه است، خوش بین هستم.

منتظرالمهدی اظهار داشت: این نوع تعاملات نیز در استان ها آغاز شده و تفاهم نامه هایی بین نیروی انتظامی استان و دادگستری های آن استان منعقد شده که در این خصوص از ما پیشی گرفته اند.

این مقام ارشد انتظامی در ادامه با اشاره به بحث آموزش همگانی در ناجا، گفت: این موضوع در دبیرستان ها، بسیج، مساجد و دیگر مکان های عمومی مورد توجه قرار گرفته است.

وی با اشاره به موضوع مشاوره و مددکاری در نیروی انتظامی، گفت: در حال حاضر علاوه بر ۱۰ مرکز مستقل مشاوره و مددکاری که در تهران فعال بوده، تمام کلانتری ها، واحد مشاوره دارند و فعالیت این واحدها باعث شده تا ۶۷ درصد پرونده هایی که به کلانتری ها ارجاع می شود وارد فرآیند انتظامی و قضایی نشود.

در ادامه منتظرالمهدی در پاسخ به خبرنگار پایگاه خبری پلیس مبنی بر هدف و مفاد تفاهم نامه امضا شده با معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه، گفت: این تفاهم نامه با هدف توسعه ظرفیت های مشارکت پذیر این دو سازمان در راستای توسعه نظم و امنیت جامعه و پیشگیری از آسیب های اجتماعی و وقوع جرم از طریق اجرای برنامه های مشترک علمی، تجربی، آموزشی، فرهنگی، تحقیقاتی، پژوهشی و تبادل اطلاعات و آمار به امضا رسید.

معاون اجتماعی ناجا ادامه داد: همکاری در زمینه پیشگیری از آسیب های فضای سایبر، تعامل در رصد، پایش و تبادل آمار و اطلاعات، حمایت از ایجاد، گسترش و بهره برداری از ظرفیت های مشاوره ای و مددکاری و … از جمله مفاد موجود در این تفاهم نامه است.

منتظرالمهدی خاطرنشان کرد: مزیت تفاهم نامه مذکور در این است که مفادش، موضوعاتی عملیاتی و نه انتزاعی هستند که این امر ما را نسبت به آینده و استفاده از ظرفیت های دو سازمان در پیشگیری از جرائم و افزایش امنیت و احساس آن، امیدوار می کند.

شکل گیری دبیرخانه مشترک ناجا و قوه قضاییه

در ادامه علی محمد زنگانه، مدیر کل همکاری های فرهنگی و اجتماعی و مشارکت های مردمی قوه قضاییه با اشاره به اینکه طی سالیان گذشته در دفاع مقدس قرار داشتیم و هم اکنون در عرصه دفاع مطهر هستیم، اذعان داشت: هرکدام از ما در قرارگاه هایی با وظایف مشخص در این جبهه حضور داریم و پیشگیری از وقوع جرم یکی از ماموریت هایی است که باید در عرصه جنگ نرم به آن پرداخته شود.

وی افزود: پیشگیری امری فرا قوه ای است که خوشبختانه نیروی انتظامی در این عرصه به خوبی ظاهر شده و با ادارت مختلف خود همواره در این موضوع فعال عمل کرده است.

زنگانه به شکل گیری دبیرخانه مشترک معاونت های اجتماعی ناجا و قوه قضاییه اشاره و خاطرنشان کرد: تصمیم داریم از ظرفیت های مختلف نیروی انتظامی و قوه قضاییه در راستای پیشگیری از جرم استفاده کنیم، یکی از آن موارد بحث مشاوره و مددکاری است که ناجا به خوبی در این عرصه ورود یافته است.

در ادامه این مراسم، حجت الاسلام و المسلمین مصطفی قاضوی مشاور عالی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه، با اشاره به اینکه امور فرهنگی ظرافت های خاص خود را دارد، گفت: خوشبختانه نیروی انتظامی به خوبی وارد بحث های اجتماعی و فرهنگی شده و توانسته با تاکید بر برخوردهای فرهنگی در جامعه اثرگذار باشد.

در پایان مراسم، تفاهم نامه ای بین معاونت های اجتماعی نیروی انتظامی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه با رمز “یا امام جعفر صادق” به امضای طرفین رسید.

منبع: پایگاه خبری معاونت اجتماعی ناجا