نخستین همایش مددکاری اجتماعی استان یزد برگزار شد

همایش مددکاری اجتماعی و سلامت اجتماعی در استان یزد برگزار شد.
دکتر سیدرضا جوادیان، مدیر امور فرهنگی و اجتماعی دانشگاه یزد به عنوان رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران-استان یزد در این مراسم گفت: جای خوشحالی است که همایشی را با این موضوع و با هدف کمک به مددکاران و ارتقای جایگاه و ارزش آنان در اجتماع برگزار کردیم تا زمینه‌ای نبرای آشناسازی مددکاران با یکدیگر باشد.
وی افزود: انجمن مددکاران اجتماعی یزد از سال ۱۳۹۳ آغاز به کار کرد و در ابتدای کار اولویت ما با جذب اعضای جدید بود که خوشبختانه تاکنون چیزی حدود ۹۰ نفر عضو جذب انجمن شده‌اند.
وی ادامه داد: همچنین از سال ۹۴ که اعضای دانشجو نیز به انجمن اضافه شدند به فعال‌تر شدن انجمن کمک بیشتری شد.
مددکار نمونه کشوری در سال ۹۵ عنوان کرد: از مهم‌ترین اهداف همایش بررسی مسائل و مشکلات مددکاران، توسعه شبکه ارتباطی مددکاران استان، شناسایی ظرفیت‌ها و توانمندی‌های سازمان‌ها و مؤسسات، کاهش فرسودگی شغلی مددکاران، حمایت از آنان و افزایش عملکرد شغلی‌شان است که امیدواریم به این اهداف دست یابیم.

افزایش کیفیت زندگی جامعه
دکتر حسین افراسیابی، رییس دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه یزد در این مراسم اذعان داشت: دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه یزد در حدود یک دهه است که در شاخه مددکاری اجتماعی مشغول به فعالیت بوده و به تازگی نیز دوره کارشناسی ارشد رشته مددکاری اجتماعی در دانشگاه یزد آغاز به کار کرده است.
وی تاکید کرد: به دلیل اهمیت ویژه مددکاری اجتماعی و اینکه مددکاری لبه کاربردی علوم اجتماعی است و با جامعه ارتباط تنگاتنگی دارد، ما با روی گشاده آماده همکاری با هرگونه فعالیت اجتماعی هستیم و اعلام می‌کنیم که ما نیز در کنار شما مددکاران برای افزایش کیفیت زندگی جامعه آماده فعالیت هستیم.
وی اضافه کرد: دفتر مددکاری یزد چه از لحاظ خدمات و برگزاری کارگاه‌ها و چه از نظر همکاری با دانشگاه یکی از فعال‌ترین انجمن‌های کشور به حساب می‌آید و امیدواریم که این همکاری شکل پایدارتری به خود بگیرد و روز به روز شاهد پیشرفت هرچه بیشتر در این عرصه باشیم.
سازمان بهزیستی، متولی سلامت اجتماعی دکتر جلیل عفتی، مدیرکل بهزیستی استان یزد در این همایش بیان به حضور علم و عمل در کنار هم اشاره کرد و افزود: مددکاران و فعالان مددکاری اجتماعی استان به همراه دانشجویان و فعالان علمی عرصه مددکاری اجتماعی گرد هم آمده‌اند که امید است این جمع‌ها تداوم داشته باشد و باعث پیشرفت‌های بیشتر شود.
وی افزود: بهزیستی از سال ۱۳۵۹ و با زحمات شهید فیاض‌بخش شکل گرفت و با گذشت زمان نقش این سازمان اهمیت بیشتری پیدا کرد به طوری که در برنامه ششم توسعه، متولی سلامت اجتماعی است.
مدیر کل بهزیستی استان تصریح کرد: روح سازمان ما روح مددکاری و محوریت آن نیز بر محور مددکاری اجتماعی است و باید اعتراف کنم که در میان همه بخش‌های سازمان ما مظلوم‌ترین بخش، مددکاری اجتماعی است.
عفتی گفت: سازمان بهزیستی بسیار علاقه‌مند است که با گروه‌ها و انجمن‌های مردم نهاد در ارتباط باشد که آغاز به کار انجمن مددکاری اجتماعی استان می‌تواند نقطه عطفی در شکل‌گیری این همکاری‌ها باشد.
وی در پایان سخنانش ابراز امیدواری کرد مددکاری ما به صورت مددکاری فعال درآید و ما به سراغ مردم رویم و جویای احوال و اوضاع زندگی آنان باشیم نه این که منتظر مردم بمانیم تا به ما مراجعه کنند.
گفتمان جامعه‌محوری سرهنگ محمدرضا مزیدی، معاون اجتماعی نیروی انتظامی استان یزد در ادامه این مراسم گفت: نیروی انتظامی مدت‌هاست در گفتمان جامعه محوری فعالیت می‌کند و به جای دستگیر کردن، دستگیری می‌کند و روی اعمال پیشگیرانه تمرکز بیشتری کرده و توانسته است تا از بسیاری از آسیب‌های اجتماعی پیش از وقوع، پیشگیری کند.
وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر ما در حال اجرای طرح هما (همدلی. مشاوره. آموزش) هستیم که در این طرح بعضی از افراد آسیب دیده از جرائم یا کسانی که غفلت کرده بودند یا نیاز به آموزش داشتند را تحت پوشش قرار دادیم و به این نتیجه رسیدیم که چنین مراکزی برای ارائه این خدمات در سطح استان لازم و ضروری است.
وی افزود: ما در موضوع مشارکت خیران، از استان‌های پیشگام هستیم و به همین سبب می‌توانیم از استان‌های موفق در زمینه مددکاری اجتماعی نیز باشیم.

تأسیس شعبه انجمن مددکاران اجتماعی در ۲۷ استان

دکتر سید حسن موسوی چَلَک، رییس انجمن مددکاران اجتماعی ایران گفت: مفتخریم که در ۲۷ استان توانسته‌ایم شعبه‌های انجمن مددکاران اجتماعی را تأسیس کنیم. وی ادامه داد: طبق تعریف نوین جهانی که از مددکاری اجتماعی صورت گرفته است تغییرات اساسی در نگاه جهانی به این مقوله روی داده که تمرکز بیشتری روی آثار کار مددکاران اجتماعی بر روی توسعه اجتماعی و بهزیستی جوامع صورت گرفته است.
وی افزود: برای تغییر اساسی در شیوه عمل به مددکاری اجتماعی نوین، عمل به نکته‌هایی شامل تولید دانش و بومی‌سازی این مقوله متناسب با شرایط وضعیتی هر کشور و اصلاح فعالیت نظام آموزشی در این مورد، اجرای سیاست‌گذاری‌های کلان اجتماعی و تعیین نقش خود و ایفای آن و اجرای برنامه‌ها و خدمات پژوهش محور ضروری است.
وی اذعان داشت: ما در این‌باره نیازمند همکاری دیگر متخصصان علوم اجتماعی و همین طور کل جامعه هستیم و رسیدن به این هدف، محدود به عمل یک سازمان نیست. امروزه از شرایط خوبی در وضعیت اجتماعی برخوردار نیستیم .
رییس انجمن مددکاران اجتماعی ایران بیان کرد: متاسفانه در بسیاری از مواقع در برابر مشکلات به صورت منفعلانه برخورد می‌کنیم و با وجود ظرفیت بالایی که در پویایی اجتماعی داریم و علی‌رغم همه تلاش‌های انجام شده در حوزه اجتماعی، امروزه از شرایط خوبی در وضعیت اجتماعی برخوردار نیستیم.
موسوی تشریح کرد: با وجود اینکه محور اصلی مددکاری اجتماعی خانواده است ولی جامعه ما در شرایطی قرار دارد که وضعیت خانواده اصلاً مساعد نیست و خانواده‌هایی داریم که روند ازدواج در آن‌ها کمتر از طلاق است و همینطور تعداد سرپرستان زن خانوار در حال افزایش بوده و حتی میانگین گفتگوهای خانوادگی به ۱۵ دقیقه در روز رسیده است.
نوک پیکان آسیب‌های اجتماعی به سمت خانواده وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر نوک پیکان آسیب‌های اجتماعی به سمت خانواده نشانه گرفته شده است و در جامعه‌ای که خانواده‌اش سالم نباشد نمی‌توان سلامت آن جامعه را حفظ کرد و زمانی خواهیم فهمید که دیگر کار از کار گذشته است.
وی تاکید کرد: مطالبه‌گری اجتماعی و مهربانی اجتماعی در صدر موضوعاتی است که ما باید آن را دنبال کنیم و بدانیم که امروزه در جامعه ما فقر محبت رو به افزایش است که این فقر می‌تواند همه جنبه‌های زندگی فرد و جامعه را تحت تأثیر قرار دهد، ولی پیام فعالیت مددکار اجتماعی مهربانی است همان‌طور که دین ما آیین مهربانی است که متاسفانه از کمبود آن رنج می‌بریم.
وی در مورد مطالبه‌گری اجتماعی گفت: اگر امروز نگران وضعیت اجتماعی کشورمان هستیم به این خاطر است که مطالبه‌گری اجتماعی ضعیفی داشته‌ایم.
موسوی اضافه کرد: سلامت اجتماعی در حوزه سیاست‌گذاری اجتماعی موضوعی است که ما آن را جدی نگرفته‌ایم و به جای آن روی سلامت جسم تمرکز کرده‌ایم و به همین دلیل است که نگران افزایش پرونده‌های قضایی شده‌ایم و نتیجه آن است که ما نظام اجتماعی موفقی نداریم.
وی عنوان کرد: کشورهایی که مسیر توسعه را طی می‌کنند بیشترین تمرکز خود را روی توسعه اجتماعی می‌گذارند تا موفق شوند ولی ما تمرکز خود را روی توسعه اقتصادی منعطف می‌کنیم و با عدم توجه کافی به توسعه اجتماعی، شاهد جامعه‌ای هستیم که در آن نگران رشد فساد هستیم.

جامعه‌ای همراه با آرامش
رییس انجمن مددکاران اجتماعی ایران گفت: ما نیازمند اجتماعی هستیم که در آن مردم احساس آرامش داشته باشند و علی‌رغم اهمیت توسعه حوزه اجتماعی، در آن پیشرفتی نداشته‌ایم و دلیل عمده آن جانبداری سیاسی در برخورد با مسائل اجتماعی است که مسائل اجتماعی مردم بازیچه مسائل سیاسی شده است و باید بکوشیم تا سیاسی‌کاری را کنار گذاشته و روی مسائل مردم تمرکز کنیم.
وی ضمن اطلاع رسانی درباره کنفرانس سال آینده اشاره کرد: سال آینده قصد برگزاری کنفرانسی تحت عنوان ۶۰ سال مددکاری اجتماعی در ایران را داریم تا با بررسی کارهای انجام شده در این زمینه، داشته‌های خود را مورد ارزیابی قرار دهیم و برنامه‌ها و طرح‌های خود را برای ۵۰ سال آینده مورد تحلیل و بررسی قرار دهیم.
روح‌الله قندهاری دبیر انجمن علمی مددکاران اجتماعی دانشگاه یزد نیز در این مراسم گفت: برگزاری چنین جلسات و همایش‌هایی نیازمند همکاری سازمان‌های مختلف است که اگر این همکاری‌ها و هماهنگی‌ها در حجم گسترده‌تری انجام شود شاهد برگزاری جلسات بیشتری خواهیم بود.
وی همچنین در خصوص فعالیت‌های سال گذشته انجمن گفت: در طول سال گذشته سعی شد تا با همکاری انجمن مددکاران اجتماعی استان یزد، فعالیت‌های مناسبی انجام دهیم که از جمله آنها می‌توان به اکران و نقد فیلم، بازدید از کمپ ترک اعتیاد، برگزاری همایش نابینایان، اجرای طرح حمایتی و اطلاع رسانی بیماران ایدز، برگزاری سمینارهای تخصصی، دعوت از سخنرانان خبره در زمینه‌های مختلف اجتماعی و …… اشاره کرد.
در این همایش از فعالان مددکاری اجتماعی استان و دانشگاه یزد تقدیر شد و جوایزی به رسم یادبود به آنان اهدا شد.

IMG_6749

IMG_6791

IMG_6926

meeting-for-the-international-day-of-families