نسیم اعتدال به معتادین الکلی رسید

امیر مغنی باشی
امیر مغنی باشی

اگر اعتقاد داشته باشیم که مسائل اجتماعی جزو واقعیت های اجتماعی جامعه مان می باشند در نوع نگاه و نهایتاً تصمیم گیری هایمان منطقی تر و علمی تر عمل خواهیم نمود. در کشوری با شرایط خاص فرهنگی و اجتماعی ما پذیرش این واقعیت که برخی از افراد (که آمارشان هم چندان کم نیست) اعتیاد به الکل دارند، هرچند ساده نیست ولی قابل انکار هم نمی باشد.

به هر ترتیب باید قبول کنیم که اعتیاد به الکل واقعیتی است که در جامعه ما اتفاق افتاده است و خانواده های زیادی را درگیر مشکلات عدیده کرده است. شاهد این ادعا صحبت های مدیرکل پیشگیری و درمان اعتیاد مرکز توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی است که اخیراً بیان کرده است که گزارشات و تحقیقات انجام شده و پایان نامه های دانشجویان نشان می دهد مصرف الکل در کشور زیاد شده و از سوی دیگر بیشترین ماده مصرف روانگردانها نیز الکل است .

بر همین اساس پس بایستی چاره ای برای مقابله با شیوع مصرف الکل در جامعه اندیشید. اندیشه ای که هرچند دیر ولی شجاعانه، منطقی و همراه با واقع بینی توسط شورای اجتماعی وزارت کشور و بهزیستی با دادن مجوز تاسیس مراکز ترک اعتیاد الکل همراه شد.

اگرچه که تا به امروز نگاه جامعه به افراد مصرف کننده الکل و به خصوص معتادین الکلی نگاه اخلاقی و مجرمانه بوده است اما با تصمیمی که اخیراً مبنی بر راه اندازی مراکز ترک اعتیاد الکل گرفته شده، این حس امیدواری بوجود آمد که نسبت به معتادین الکی رویکرد معتدل تری اتخاذ شده و در این تصمیم برای اولین بار تا حدودی آن ها به عنوان بیمار در نظر گرفته شده اند.

بلاخره باید به این مساله توجه داشت همانطور که اکنون جامعه ما به ظرفیتی رسیده است که بیمی از بیان و انتشار آمار رسمی معتادین مصرف کننده مواد مخدر ندارد لذا باید به این سمت پیش برویم که معتادین الکی نیز به مانند دیگر معتادین جزو آسیب دیدگان اجتماعی محسوب گردند.

از طرف دیگر اگر هدف ما داشتن جامعه ای پاک و عاری از مسائل این چنینی می باشد در مقابله با مسئله افزایش معتادین الکلی آیا با نگاه امنیتی و یا انکار آن ها خواهیم توانست آمار معتادین الکلی را کاهش دهیم؟ یا با نگاه علمی و واقع بینانه خواهیم توانست در کاهش آمار معتادین الکلی موفق باشیم؟

در پاسخ به این سوال تجربه دیگر کشورها و حتی کشور خودمان نشان داده است که با انکار و نگاه امنیتی به اینگونه مسائل، تنها صورت مساله را پاک نموده ایم. پس باید واقع بین بود و این رویکرد اعتدالی گرفته شده توسط شورای اجتماعی وزارت کشور و همه دست اندرکاران موثر در این تصمیم را تحسین و از این اقدامشان حمایت نمود. این رویکرد مصداق بارز نگاه اعتدال گرایانه به آسیب های اجتماعی از جمله معتادین الکلی می باشد.

قطعاً اثرات و نتایج این نوع نگاه به معتادین الکلی، مثبت خواهد بود البته نباید از این مسئله غافل شد حال که این تصمیم اتخاذ شده است انتظار می رود ملزومات آن اعم از استفاده از تخصص کارشناسان و تجارب بین المللی دیگر کشورها و حمایت های لازم در تاسیس این مراکز در نظر گرفته شود.

امید است که باتصمیم اخیری که گرفته شده است رویکرد اعتدال گرایانه بر همه آسیب ها و مسائل اجتماعی نیز حاکم شود و نگاه علمی و اجتماعی به مسائل اجتماعی جایگزین نگاه امنیتی، اخلاقی و قضایی شود.

امیر مغنی باشی منصوریه

مددکار اجتماعی

منبع: پایگاه خبری اعتدال