نشاط اجتماعی و آسیب‌های اجتماعی رابطه معکوس دارند

عضو هیات مدیره انجمن مددکاران اجتماعی ایران گفت: در هر جامعه‌ای ارتباط مستقیمی میان نبود نشاط اجتماعی با بروز آسیب‌های اجتماعی وجود دارد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، محمدحسین جوادی در خصوص وضعیت نشاط اجتماعی در جامعه فعلی کشور، اظهار داشت: در میانگین سنی جامعه ما ۳۲ درصد جوانان هستند و پیش فرض این است که با توجه به این میانگین سنی، جامعه با نشاط بوده و بتواند با استفاده از این ظرفیت نشاط اجتماعی بیشتری را ایجاد کند.

وی ادامه داد: اینکه چقدر از ظرفیت نیروی جوانی برای ایجاد نشاط اجتماعی استفاده می‌کنیم خود جای بحث دارد اما به نظر می‌رسد تا به حال از این ظرفیت استفاده نشده است. باید بدانیم که نشاط صرفاً به معنای خنده نیست بلکه جوشیدن از درون است و مجموعه‌ای از رفتارها نشاط اجتماعی را ایجاد می‌کند.

عضو  هیات مدیره انجمن مددکاران اجتماعی افزود: یکی از شاخصه‌های کشورهای بانشاط انجام فعالیت‌های داوطلبانه در آنها است که این موضوع در کشور ما آمار بالایی ندارد، ما از ظرفیت‌های فرهنگی در کشور به خوبی استفاده نمی‌کنیم به طور مثال قومیت‌های متنوعی در کشور وجود دارند که هر کدام مانند گلی رنگارنگ در میان گلستان جامعه است و خود می‌تواند ظرفیتی برای ایجاد نشاط باشد. علاوه بر آن برنامه‌های مناسبتی ملی و مذهبی زیادی داریم که می‌تواند نشاط از درون ایجاد کند.
وی گفت: نوروز و حتی خود ماه محرم نیز می‌تواند نشاط آفرین باشد چرا که در جامعه همبستگی ایجاد می‌کند و همبستگی بالا به همان میزان زمینه آسیب‌های اجتماعی را کمتر می‌کند. اما متأسفانه در این موضوعات و مراسم آیینی سازماندهی نداریم. به طوری که مراسم چهارشنبه سوری به جای اینکه در جامعه به عنوان آیین ملی، نشاط اجتماعی ایجاد کند به موضوعی مخرب و آسیب زا تبدیل می‌شود. این درحالی است که در کشورهایی از جمله هندوستان و اسپانیا جشن‌های مختلف آیینی برگزار می‌شود که حاکمیت در آن دخالتی نمی‌کند و از سوی دیگر تنها نقش هدایت و جهت‌دهی دارد.

IMG_3423

جوادی در پاسخ به سوالی در خصوص ظرفیت مردم در شادی‌ها و اینکه یک مراسم مانند چهارشنبه سوری برای اکثر افراد ایجاد رعب و وحشت می‌کند، تصریح کرد: مراسم آیینی کارکردهای اجتماعی دارند چرا که اگر این کارکرد را نداشتند هرگز پابرجا نمی‌ماندند در نتیجه به مناسبت‌هایی از جمله چهارشنبه سوری نیز باید با رویکرد مثبت نگاه کرد و به طور مثال با برگزاری جشن‌های منظم و با رویکرد فرهنگی در پارک‌ها ضمن برگزاری یک جشن سالم جلوی آسیب‌های آن را بگیریم.
وی در پاسخ به سوال دیگری درباره چگونگی احیای نشاط اجتماعی، افزود: در جامعه وضعیت عناصری که می‌توانند تولید نشاط اجتماعی کنند مناسب است. نیروی جوانی، عناصر فرهنگی قومیت‌ها و ظرفیت‌های ملی و مذهبی از جمله این عناصر است که می‌توان از مجموعه آنها برای ایجاد نشاط اجتماعی استفاده کرد اما باید توجه داشته باشیم رابطه مستقیمی بین فقدان نشاط اجتماعی و افزایش آسیب‌های اجتماعی وجود دارد چرا که هرچه نشاط اجتماعی بالاتر باشد همبستگی را افزایش داده و زمینه انحرافات، افسردگی و اختلالات روانی را کاهش می‌دهد.

استاد دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشیخاطرنشان کرد: می‌توانیم در قالب احیای ظرفیت‌های فرهنگی زمینه ایجاد نشاط اجتماعی را فراهم کنیم در این راستا باید با بحث‌های کارشناسی، گفتگوها و برنامه‌های تلویزیونی متنوع ابتدا ظرفیت‌های فرهنگی را به مردم معرفی کرد. همانطور که قبلا نیز گفتیم انجام فعالیت‌های داوطلبانه و بسترسازی حضور جوانان در این فضا می‌تواند زمینه ساز نشاط باشد؛ در حال حاضر جمعیت هلال احمر، بسیج و آموزش و پرورش اقداماتی در این حوزه انجام داده‌اند اما پاسخگوی تعداد جوانان در جامعه نیست.

جوادی بیان کرد: جامعه ما هنوز بسیاری از برنامه‌های آیینی قومیت‌ها را نمی‌شناسد؛ چرا باید میلیون‌ها انسان برای دیدن مراسم سمای مولانا که بخشی از فرهنگ ایرانی است به کشور ترکیه بروند؟
وی در پایان در پاسخ به این سوال که در زمینه احیای نشاط اجتماعی وظیفه چه نهادهایی از سایرین سنگین‌تر است، گفت: قاعدتاً بخش اصلی از این وظایف برعهده رسانه‌ها است باید با تولید برنامه‌های متنوع از جمله طنز جوانان را درگیر کرد ضمن اینکه به آنها میدان بدهیم که خود در این ظرفیت سازی نقش داشته باشند. در این حوزه نهادهای فرهنگی از جمله وزارت ارشاد، سازمان تبلیغات اسلامی، صدا و سیما، و حتی نهادهایی مانند بهزیستی و کمیته امداد می‌توانند نقش بسزا داشته باشند.