نشست تخصصی تبیین مولفه‌های جدید مددکاری اجتماعی در یزد

نشست تخصصی تبیین مولفه‌های تعریف جدید جهانی مددکاری اجتماعی عصر روز یکشنبه ۱۰ بهمن ماه سال جاری باحضور دکتر سیدحسن موسوی چلک رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران و جمعی از استادان و اعضای انجمن مددکاران اجتماعی ایران در دانشگاه یزد برگزار شد.

در ابتدای این مراسم دکتر سیدرضا جوادیان رئیس انجمن مددکاران اجتماعی استان یزد در خصوص اهمیت نقش و جایگاه مددکاری اجتماعی گفت: در تعریف جدید جهانی مددکاری اجتماعی بر مواردی چون توسعه و تغییر اجتماعی، انسجام اجتماعی، مسئولیت اجتماعی، توانمندسازی، رفاه و بهزیستی افراد تاکید شده است.
در ادامه این نشست دکتر سید حسن موسوی چلک با اشاره به تعریف جدید مددکاری اجتماعی که در نشست عمومی فدراسیون جهانی به تصویب رسیده است گفت: مددکاری اجتماعی یک حرفه کاربردی و رشته تحصیلی دانشگاهی است که توسعه و تغییر اجتماعی و توانمند سازی و آزادسازی افراد را تسهیل می‌کند.

وی افزود: اصول عدالت اجتماعی، حقوق بشر، مسئولیت جمعی و احترام به تفاوت‌ها در مددکاری اجتماعی بسیار اساسی هستند.
وی خاطرنشان کرد: مددکاری اجتماعی با تکیه برعلوم اجتماعی، علوم انسانی و دانش بومی افراد، ساختارها را در مقابله با چالش‌های زندگی و ارتقا رفاه و بهزیستی درگیر می‌کند.
وی تصریح کرد: در تعریف مددکاری اجتماعی هر ۱۰سال یکبار بازنگری صورت می‌گیرد که در تعریف آن می‌توان به موضوعات مهمی از جمله جایگاه مددکاری اجتماعی اشاره کرد.
دکتر موسوی چلک خاطرنشان کرد: موضوع توانمندسازی مردم و جامعه نیز که در گذشته هم در مددکاری اجتماعی مورد توجه بوده در این تعریف نیز برآن تاکید شده است تا به جای وابستگی افراد، کاهش وابستگی مستمر افراد به سازمان‌ها فراهم شود

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران در ادامه به چند مؤلفه مهم دیگر که در تعریف جدید مددکاری اجتماعی آمده است اشاره کرد و گفت: یکی از دغدغه‌های مهم مسئولان موضوع عدالت اجتماعی است که اگر زمینه برای تحقق آن فراهم شود جامعه‌ای سالم خواهیم داشت.
دکتر موسوی چلک افزود: موضوعات دیگر از قبیل توجه به حقوق انسانی، مسئولیت اجتماعی و احترام به افراد علیرغم تفاوت‌هایی که می‌توانند داشته باشند در زمره مواردی هستند که در تعریف جدید مددکاری اجتماعی به آنها اشاره شده است.
در ادامه این نشست دکتر حسین افراسیابی رئیس مرکز تحقیقات علوم انسانی و اجتماعی دانشگاه یزد نیز در خصوص اهمیت تعامل سازمان‌ها و دانشگاه‌ها توضیحاتی ارائه کرد و افزود: دانشگاه یزد این پتانسیل و امکان را دارد که با سازمان‌ها همکاری کرده و به آنها در حوزه‌های علمی پژوهشی کمک کند.

photo_2017-01-31_15-04-03 photo_2017-01-31_15-04-15 photo_2017-01-31_15-04-22 photo_2017-01-31_15-04-28