نشست هفتم گفتگوی اجتماعی درباره ایدز است

 

 

 

 

 

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران در گفت‌‌وگو با فارس:

۱۰۰ هزار نفر در کشور مبتلا به ویروس HIV هستند

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران از برگزاری هفتمین نشست از سلسه نشست‌های گفت‌و‌گوی اجتماعی به مناسبت روز جهانی ایدز در ۹ آذر ماه خبر داد و گفت: هم اکنون ۱۰۰ هزار نفر در کشور مبتلا به ویروس HIV هستند.

سید حسن موسوی چلک در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، با اشاره به برگزاری هفتمین نشست از سلسله نشست‌های گفت‌وگوی اجتماعی به مناسبت روز جهانی ایدز با موضوع «ایدز و مسائل اجتماعی مرتبط با آن» اظهار داشت: این نشست‌ها به همت انجمن مددکاران اجتماعی ایران و با هدف توجه مسئولان به برنامه ششم توسعه در بخش اجتماعی برگزار می‌شود.

hiv

وی به آمار HIV در کشور اشاره کرد و گفت: طبق آمار وزارت بهداشت حدود ۳۰ هزار افراد مبتلا شناسایی شده داریم که اگر این آمار با ضریب حداقلی ۴ بپذیریم باید بگوییم که بیش از ۱۰۰ هزار نفر در ایران مبتلا به HIV هستند.

موسوی چلک با اشاره به گسترش HIV در کشور اشاره کرد و گفت: آنچه که نگران کننده است که در سایر کشورها شاهد کاهش روند افراد مبتلا به این ویروس هستیم اما متاسفانه در کشور ما این ویروس در حال گسترش است و همچنین روند افزایشی افراد مبتلا از طریق روابط جنسی غیر ایمن که طبق آمارهای اعلام شده از سال ۱۳۶۵ تا پایان ۹۳ روابط جنسی غیرایمن حدود ۱۴ درصد مبتلایان را شامل می‌شود.

وی تصریح کرد: کسانی که فقط در آخرین سال مورد بررسی شناسایی شدند بیش از ۳۳ درصد را در بر می‌گیرند که البته این روند به معنای کاهش نگرانی از طریق مواد مخدر نیست بلکه باید نگران هر دو روش انتقال این ویروس بود.

موسوی چلک تصریح کرد: دو واقعیت که باید درباره بیماری ایدز در نظر داشته باشیم اول اینکه این بیماری فعلا درمان ندارد و واقعیت دوم اینکه دو راهی که بیشترین فراوانی را در انتقال این بیماری دارند یکی تزریق با سرنگ آلوده و دیگری روابط جنسی محافظت نشده است و زمانی که این مراقبت‌ها را مد نظر داشته باشیم خود به خود به این نتیجه می‌رسیم که بهترین راه مقابله با ایدز، آموزش یا در معنای عام آن پیشگیری است که آموزش یکی از راه‌های آن است و از طرف دیگر باید وسایل پیشگیری از بیماری ایدز نیز در اختیار افراد قرار بگیرد.

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران بیان داشت: در بحث انتقال ایدز از طریق سرنگ‌های آلوده اقداماتی که در سال‌های اخیر انجام شده، باعث شده است روند رو به افزایش این نوع انتقال تا حدی کنترل شود در این زمینه باید در کنار آگاهی‌هایی که به معتادان داده می‌شود، وسایل محافظت کننده هم در اختیار آنها قرار گیرد و این کار در مراکز گذری ترک اعتیاد یا نگهداری معتادان انجام شده است.9

موسوی چلک ادامه داد: در سال‌های اخیر در حوزه اعتیاد مراکز گذری شلترها و … رشد زیادی داشتند همانطور که توزیع سرنگ میان معتادان انجام شده است در واقع در برنامه‌هایی که در این زمینه تدوین شد، کارشناسان به این نتیجه رسیدند که اشکالی ندارد در برخی موارد وسایل و ادواتی که معتادان از آن استفاده می‌کنند، رایگان در اختیارشان قرار گیرد و این باعث می‌شود ریسک تزریق با سرنگ آلوده پایین بیاید و در این زمینه رفتارهای پرخطر و روابط جنسی محافظت نشده نیز در برنامه سوم استراتژیک ایدز در آگاهی بخشی در زمینه رفتارهای پرخطر و همچنینی در اختیار گذاشتن وسایل پیشگیری تاکید شده است.

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی گفت: آموزش به موقع، صحیح و مستمر مهمترین راه پیشگیری از ابتلا به این ویروس است اما می‌توان با تشویق به انجام آزمایش‌های داوطلبانه (نه اجباری) در این زمینه برای شناسایی افراد مبتلا اقدام کرد و نگهداری این افراد در خارج از محیط زندگی کاری اشتباه است و نمی‌توان به صورت جزیره‌ای این افراد را نگهداری کرد و بدون شک این نوع اقدامات محکوم به شکست هستند و در هیچ جای دنیا این کار را انجام نمی‌دهند و در ایران نیز مبنا بر این نیست که چنین کاری انجام شود. تجربه‌ای در این زمینه داشته‌ایم که تجربه شکست‌خورده به حساب می‌آید.

 

وی افزود: مبتلا به ایدز نباید ایزوله شده و از سایرین جدا شود و در این زمینه تجربه نشان می‌دهد که اگر آگاه‌سازی اتفاق بیفتد و اگر وسایل پیشگیری در اختیار مبتلایان قرار گیرد زندگی این افراد در کنار دیگر مشکلی پیش نمی‌آورد.

موسوی چلک در پایان گفت: هفتمین نشست از سلسله نشست‌های گفت‌وگوی اجتماعی با همکاری بهزیستی استان تهران و با حضور مسئولان دولتی، غیر دولتی و صاحب‌نظران روز دوشنبه ۹ آذر ماه از ساعت ۱۵ تا ۱۸ در محل سازمان بهزیستی استان تهران واقع در خیابان ولیعصر(عج) بالاتر از میرداماد ابتدای ظفر برگزار خواهد شد.