نشست مدیرکل آموزش و پرورش با مسئولان کنفرانس ملی مددکاری اجتماعی

دکتر مجتبوی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گناباد: نمی توانیم مسائل اجتماعی پیرامون خود را نادیده گرفته و نام خود را مسلمان بنامیم دکتر حسینی دبیر اجرایی کنفرانس : ریشه مسائل فرهنگی دانش آموزان در روابط اجتماعی دکتر حسینی مدیرکل اموزش و پرورش خراسان رضوی : مهندسی اجتماعی درستی برای جمعیت جوان کشور انجام نداده ایم. سید محمد مهدوی مدیر آموزش و پرورش گناباد: از نبود مشاوران متخصص رنج می بریم.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی  جلسه کمیته پیشگیری از آسیبهای اجتماعی دانش آموزان که با حضور اعضای کمیته آموزش سومین کنفرانس مددکاری اجتماعی ایران برگزار  شد گفت :آزمون سلامت روان ۸۰ هزار دانش آموز سال اول متوسطه این استان نشان از افزایش ناهنجاریها از جمله بی نشاطی و هیجانات منفی دارد.

به گزارش روابط عمومی کنفرانس ، دکتر سید جواد حسینی  افزود :  اکنون سن جرم پایین آمده است توهین، نزاعهای بین فردی و خیابانی، سرقت و طلاق را در این استان در حال گسترش است .

وی خراسان رضوی را در سال گذشته دارای رتبه اول طلاق دانست و اذعان کرد:طلاق و اعتیاد باخود ۱۷ آسیب دیگر را به همراه  می آوردکه برای جامعه خطر آفرین است.

وی گفت: مهندسی اجتماعی درستی برای جمعیت جوان کشور انجام نداده ایم.البته این نیروی بالقوه تا هشت سال دیگر در این مرحله از عمر خود دوره ای پر تلاطم، انرژی و خواسته دارند وبه دنبال هویت خواهند بود.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی با تاکید بر این که سطح آسیب این قشر هنوز عمیق نشده وبا فرصتی که در دست مسوولان است می توان با فرهنگ اصیل ایرانی و مذهبی در مسیر توانمند سازی شان گام برداریم، تصریح کرد:نهضت پیشگیری از آسیبها با طراحی فرایندهای مداخله ای باید طراحی شود.

حسینی مداخلات موثر در خصوص آسیبهای اجتماعی را نیازمند تخصص، مهارت، وقت گذاری و پیگیری دانست و اظهار داشت:اولویت بندی مشکلات در دستور کار قرار دارد.

وی پشنهاد کرد:در این کمیته اداره مشاوره ،هسته های مشاوره ۴۸ منطقه،۱۹ مرکز خدمات مشاوره ای، اداره پیشگیری از آسیبها و پژوهشکده عباس زادگان بایستی وارد عمل شوند.

وی از حوزه های متوسطه، ابتدایی،پرورشی و انجمن اولیا و مربیان نیز خواست با معاونت تربیت بدنی و سلامت، تیمی تشکیل داده و اطلاعات را برای اقدام علمی و کنفرانس ملی مددکاری اجتماعی گناباد، جمع آوری نمایند تا حاصل کار برای برنامه ششم توسعه راهبردی شود.

به گفته حسینی هم اکنون و در دهه سوم انقلاب، آسیبها ی اجتماعی شفاف شده اما تک علتی و خطی نیستند بلکه پروسه ای بوده و رفع آن، مداخله در روابط اجتماعی را می طلبد

فرماندار گناباد نیز در این نشست  گفت:کمیته آموزش کنفرانس ملی مددکاری اجتماعی این شهربا آموزش و پرورش است.

محمد صفایی افزود:این کنفرانس با همکاری نهاد ها و سازمانها ی کشور در شهریور ماه با تاکید بر مددکاری اجتماعی در حوزه آسیبهای اجتماعی، وبه محوریت دانشگاه آزاد اسلامی برگزار می شود که حوزه آموزش آن را آموزش و پرورش برعهده دارد.

وی افزود:سال ۸۶ نخستین کنفرانس با هشت کارگاه آموزشی برگزار ودبیرخانه دائمی سه سالانه برای این کنفرانس به این شهر داده شد.

وی با بیان این که سال ۹۰ دومین کنفرانس انجام و در کنفرانس  آتی مسائل اجتماعی برنامه ششم توسعه کلید خورده است، اذعان کرد:اساتید برجسته دانشگاهها و کارشناسان ارشد دستگاههای مرتبط، ۱۸ ماه فرصت خواهند داشت پس از انجام کنفرانس خروجی را جمع بندی، اشکالات و آسیبها را بازنگری و خراسان رضوی را طلایه دار مسائل اجتماعی برنامه ششم کشور سازند.

نمی توانیم مسائل اجتماعی پیرامون خود را نادیده گرفته و نام خود را مسلمان بنامیم،

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گناباد نیز در این نشست با اشاره به این که نمی توانیم مسائل اجتماعی پیرامون خود را نادیده گرفته و نام خود را مسلمان بنامیم، بیان داشت:دانشگاه در این زمینه مسئولیت خطیری بر عهده دارد.

سیدحسین مجتبوی افزود:دانشگاه گناباد دو هزارو ۷۰۰ دانشجودر ۵۰ رشته کاردانی و کارشناسی و ۱۵ رشته کارشناسی ارشد داردو هم اکنون دکترای برق نیز در این مکان علمی راه اندازی شده است.

وی بیان داشت:با این پتانسیل علمی سه همایش ملی عرفان اسلامی، مددکاری اجتماعی و ششمین کنفرانس برق و الکترونیک نیز در ۲۸ مرداد برگزار می شود.

وی از مسوولان خواست در حوزه سخت افزاری و نرم افزاری این دانشگاه را در برپایی کنفرانسهای علمی حمایت کنند.

ریشه مسائل فرهنگی دانش آموزان در روابط اجتماعی

سید سعید حسینی استاد این دانشگاه نیز از همیاری ۱۲۰ میلیون تومانی سازمان بهزیستی برای انجام سومین کنفرانس مددکاری اجتماعی در شهریور ماه خبر دادو اذعان کرد:متاسفانه در برنامه پنجم یک ماده در خصوص مشکلات اجتماعی دیده می شود؛ این در حالی است که خروجی این گردهمایی علمی برای برنامه ششم راهبردی است.

وی از تشکیل ۲۹ کمیته پژوهش از جمله مواد مخدر،خشونت خانگی، زنان، امنیت، کودکان کار، نشاط وزندان پیش از برگزاری کنفرانس سخن گفت و بیان داشت:بیست استاد برجسته با همکاری مدیران اجرایی چالشها را بررسی وجمع بندی آن را جهت احصا ده سیاست کلی و احکام پیشنهادی برنامه ششم ارائه خواهند داد.

وی ریشه مسائل فرهنگی دانش آموزان را در روابط اجتماعی دانست واین همایش علمی را فرصتی مغتنم برای ارائه راهکار معرفی کرد.

از نبود مشاوران متخصص رنج می بریم

مدیر  آموزش و پرورش گناباد نیز در این جلسه آسیبهای اجتماعی احصا شده در این شهرستان را به همراه اقدامات و پیشنهادات عملی ارائه و اظهار داشت:هم اکنون علاوه بر آسیبهای عمومی، اضطراب، شکاف نسلها و حجمه های سایبری نیز دانش آموزان را تهدید می کند.

سید محمد مهدوی افزود:این شهرستان از نبود مشاوران متخصص رنج می برد و نیازمند الگو سازی نوجوانان موفق،  کسب مهارتهای اجتماعی توسط نوجوانان و ارتباط مستمر خانه و مدرسه است.

وی تقویت مراکز مشاوره را خواستار و انجام طرحهای نشاط بخشی و تفکیک دانش آموزان مزدوج و مجرد را پیشنهاد کرد.