هزار مددکار اجتماعی آموزش های مداخله در بحران را فرامی گیرند

تهران- ایرنا- رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران با تاکید بر نقش مددکاران اجتماعی در مواقع بحرانی مانند سیل گفت: این انجمن امسال هزار دانش آموخته مددکار اجتماعی را در زمینه مداخله در بحران ها، آموزش می دهد.

سیدحسن موسوی چلک روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: سال گذشته ۱۱ دوره آموزشی برای مددکاران اجتماعی از سوی انجمن برگزار شد و اولویت ما تربیت به طور میانگین ۳۰ تا ۵۰ مددکار اجتماعی آموزش دیده در هر استان است.
وی تاکید کرد: می خواهیم تیم ۵۰ نفره ملی مددکار اجتماعی به صورت بسیار حرفه ای داشته باشیم تا در تمام بحران ها بتوانند حضور پیدا کنند و افزایش مددکاران تخصصی تا پایان سال ۹۹ ادامه خواهد داشت.
موسوی چلک اضافه کرد: مددکاران اجتماعی حتی قبل از ایجاد بحران می توانند در زمینه های پیشگیری، آموزش و توانمندسازی فعالیت کنند.
رئیس انجمن مددکاری اجتماعی ایران، شناسایی افراد نیازمند کمک، تسهیل در دسترسی خدمات اجتماعی مورد نیاز به بازماندگان، تحلیل وضعیت اجتماعی منطقه و ارجاع افراد به منابع اجتماعی را از جمله نقش های مددکاران در وضعیت بحرانی نام برد و گفت: مددکاران اجتماعی در این وضعیت، هم نیازها را شناسایی کرده و هم بخشی از مشکلات را با مداخلات خود برطرف می کنند.
موسوی چلک افزود: یکی دیگر از وظایف مددکاران اجتماعی در مواقع بحرانی ایجاد یک بانک اطلاعاتی از خدمات اجتماعی موجود در منطقه و به تناسب آن ارجاع افراد به آن خدمات است.
وی خاطرنشان کرد: مددکاران اجتماعی در مدیریت بحران با همه گروه ها سر و کار دارند اما بخشی از اولویت ها سالمندان، معلولان، کودکان و افراد دارای نیازهای خاص حتی بیماران اعصاب و روان هستند.
موسوی چلک ادامه داد: یکی دیگر از نقش های مددکاران اجتماعی در مواقع بحرانی، حضور در کمپ و اردوگاه هایی است که برای اسکان موقت بازماندگان ایجاد می شود؛ مددکاران در اینگونه مواقع باید با مردم ارتباط برقرار کرده و شنونده خوبی باشند.
رئیس انجمن مددکاری اجتماعی ایران گفت: مددکاران در این شرایط، پیگیری های لازم را برای خانواده ای که یکی از اعضای خود را از دست داده اند، انجام می دهند.
موسوی چلک افزود: یکی از زمینه هایی که مددکار آموزش دیده می تواند در آن ایفای نقش کند، بسترسازی برای تشکیل گروه های خودیار و استفاده از ظرفیت خود مردم برای بازسازی منطقه است. مددکاران می توانند از مشارکت و مسئولیت پذیری مردم برای بازتوانی روانی و اجتماعی آنان بهره ببرند.
وی، حضور در مراکز درمانی و پیگیری مسائل درمانی بازماندگان خانواده های آسیب دیده در مواقع بحرانی را از دیگر وظایف مددکاران دانست و گفت: گاهی اتفاق می افتد که فردی برای درمان به خارج استان اعزام می شود و اعضای خانواده در جریان نیستند و مددکاران باید این مسائل را پیگیری کنند.
رئیس انجمن مددکاری اجتماعی ایران اضافه کرد: در بخش اسکان بلایای طبیعی مانند سیل همواره این دغدغه را داریم که اسکان به گونه ای باشد که اعضای خانواده دور هم باشند، در این صورت طبیعتا امداد و بازسازی فیزیکی بهتر صورت می گیرد.
موسوی چلک یادآور شد: مددکاران اجتماعی در مواقع بحرانی معمولا آخرین گروهی هستند که از مناطق خارج می شوند. در چند سال اخیر توجه به خدمات مددکاری اجتماعی در بلایا پررنگ تر شده که یک گام به جلو است اما هنوز همه ظرفیت ها به کار گرفته نشده است.
به گفته وی، با احتساب دانشجویان مددکاری اجتماعی در حال حاضر ۱۵ هزار نفر مددکار اجتماعی در سراسر کشور فعالیت دارند.