هزینه درمان میلیونی بیماری«دانشمندان تهی مغز»/انتقاد از بی‌توجهی به اوتیستیک‌ها

کودک معلول
کودک معلول

دبیر انجمن گفتار درمانی ایران با انتقاد از بی‌توجهی وزارتخانه‌ها و مراکز دولتی به افراد اوتیستیک گفت: پسران نسبت به دختران ۴ برابر بیشتر به اوتیسم مبتلا می‌شوند و درمان این بیماری به اصطلاح «دانشمندان تهی مغز» در هر ماه میلیونی است.

رضا پیرهادی اظهار داشت: اوتیسم یا درخودماندگی نوعی اختلال رشد در روابط اجتماعی است که با رفتارهای ارتباطی و کلامی غیر طبیعی مشخص می‌شود.

وی افزود: اوتیسم معمولاً از دوران شیرخوارگی تا سه سالگی بوجود می‌آید و موجب کاهش و متوقف شدن رشد عاطفی و اجتماعی کودک می‌شود. علت اصلی اوتیسم کاملاً شناخته شده نیست، اما عمده تحقیقات بر منشاء زیست شناختی و عصب شناختی در مغز تاکید دارد. پسران سه تا چهار برابر بیشتر از دختران به اوتیسم مبتلا می‌شوند.

پیرهادی تصریح کرد: برخی از کودکان اوتیستیک هوش بالایی دارند و می‌توانند فرمول‌های پیچیده و دشوار ریاضی را به سرعت انجام بدهند اما در مقابل نیمی از این کودکان عقب افتاده و هوش کمی دارند. بنابراین در اصطلاح به این بیماران «دانشمندان تهی مغز» نیز می‌گویند.

وی بیان داشت: این بیماری بسته به شدت انواعی دارد‏، در نوع خفیف اوتیسم، شامل تکامل رشد هیجانی، محدودیت روابط اجتماعی، توجه نکردن به مسائل جزئی، تکرار حرکات و سایر موارد است.

پیرهادی ادامه داد: در نوع شدید بیماری اوتیسم، بیماران دچار کاهش احساسات، کاهش تماس‌های چشمی، استفاده محدود از کلمات، اشتباه بیان کردن ضمایر و کم شدن عواطف هستند.

دبیر انجمن گفتار درمانی ایران گفت: خانواده‌ها در صورت مشاهده هر کدام از علائم برشمرده به متخصص مغز و اعصاب،‏ روانپزشکان و مراکز گفتاردرمانی  و مراکز توانبخشی مراجعه کنند.

وی ادامه داد: متاسفانه به دلیل عدم اطلاع رسانی و آموزش مناسب بسیاری از خانواده‌ها از این بیماری آگاهی کافی ندارند، هر چند میزان آگاه سازی مردم توسط وزارتخانه‌های متبوع و سازمان‌های دخیل در زمینه بیماری‌ها و اختلالات گفتار و زبان بسیار ناچیز است.

این کارشناس گفتار درمانی افزود: متاسفانه در زمینه میزان مبتلایان به بیماری اوتیسم در ایران آمار دقیقی در دسترس نیست اما بر اساس  برخی آمارها و مطالعات جهانی شیوع اوتیسم حتی تا ۲۰ مورد در هر۱۰ هزار تولد زنده می‌رسد.

دبیر انجمن گفتار درمانی ایران تاکید کرد: روند درمان و آموزش افراد اوتیستیک زمان بر و دارای هزینه‌های سنگینی است‏، حداقل هزینه درمان این افراد رقمی بین ۵۰۰ هزار تا دو میلیون و ۵۰۰ هزار تومان در ماه است.

وی با انتقاد از بی توجهی در زمینه تحت پوشش قرار گرفتن خدمات توانبخشی توسط بیمه‌ها گفت: خدمات توانبخشی مشمول بیمه نمی‌شوند و علیرغم تمام پیگیری‌های که انجام داده ایم کسی پاسخگویمان نیست.

پیرهادی با انتقاد از بی توجهی وزارتخانه‌ها و مراکز دولتی از افراد اوتیستیک خاطرنشان کرد: دولت باید نقش فعال تر و بیشتری را برای حمایت از افراد اوتیستیک و خانواده‌هایشان و افزایش آگاهی مردم در زمینه بیماری اوتیسم و دیگر اختلالات و بیماری‌های گفتار و زبان ایفا کند.

منبع: تسنیم