هشدار درباره رشد ۹برابری ایدز در کشور

در مورد تعداد افراد مبتلا به Hiv/ایدز باید ضریب احتمال پنج برابری پیش بینی شود که با در نظر گرفتن این احتمال تعداد افراد مبتلا به Hiv/ایدز در کشور بیش از ۱۰۰ هزار نفر هستند.

ایدز

رییس انجمن مددکاری اجتماعی با بیان اینکه کودکان خیابانی ۴.۵ درصد مبتلایان به HIV/ایدز در کشور را تشکیل می‌دهند، گفت: کودکان خیابانی افراد با ریسک بالای در معرض ابتلا به HIV/ایدز هستند و عموما تعداد پسران مبتلا به این بیماری بیشتر از دختران است، این در حالیست که این افراد عموما از طریق مصرف مواد مخدر به این بیماری مبتلا می‌شوند.

به گزارش جنوب نیوز، سیدحسن موسوی چلک در گفت‌وگو با ایسنا، در مورد تعداد افراد مبتلا به ایدز از سال ۲۰۰۰ تاکنون خاطر نشان کرد:‌ از سال ۲۰۰۰ میلادی جمیعت کشور از ۴۰ به ۷۵ میلیون نفر رسیده است که در همین بازه زمانی تعداد مبتلایان به Hiv/ایدز از ۳۴۰۰ به ۲۷ هزار نفر افزایش یافته است.

وی ادامه داد: بالا رفتن این رقم در کشور ما به دلیل افزایش نیافتن مراکز درمان و پیشگیری ابتلا به Hiv/ایدز است، چرا که در همین مدت ۱۲ ساله مشابه تعداد مبتلایان به این بیماری در جهان دو برابر شده در حالی که در کشور ما با رشدی ۹ برابری مواجه است.

به گفته وی، در مورد تعداد افراد مبتلا به Hiv/ایدز باید ضریب احتمال پنج برابری پیش بینی شود که با در نظر گرفتن این احتمال تعداد افراد مبتلا به Hiv/ایدز در کشور بیش از ۱۰۰ هزار نفر هستند.

رییس انجمن مددکاری اجتماعی با اشاره به چگونگی آلودگی افراد به HIV/ایدز اظهار کرد: از سال ۶۵ تا سال ۹۰، ۶۹ درصد افراد از طریق تزریق و ۱۲.۵ درصد از طریق روابط جنسی به HIV/ایدزمبتلا می‌شدند که تنها در سال ۹۱ این چگونگی تغییر کرد و درصد ابتلای افراد از طریق تزریق به ۵۲ و از طریق روابط جنسی به ۳۷ درصد رسید.

وی با اشاره به اینکه دو روش شایع در ابتلا به HIV/ایدز وجود دارد، گفت: ابتلا از طریق سرنگ آلوده و روابط جنسی دو روش شایع ابتلا به HIV/ایدز است که در مورد سرنگ آلوده باید از طریق روش پیشگیری در حوزه مواد مخدر و در مورد ابتلا از طریق روابط جنسی، از طریق ایمن سازی برای این موضوع گام برداریم.

وی افزود: در حوزه روابط جنسی و پیشگیری از آن مقاومت وجود دارد و ما نمی‌توانیم مراکز کاهش آسیب زنان را به طور رسمی افزایش دهیم، این در حالی است که در برنامه استراتژیک مقابله با HIV/ایدز بر روی آموزش روابط جنسی تاکید شده است.

موسوی چلک با اشاره به اینکه صرفا ابتلا از طریق روابط جنسی به کسانی که ارتباط جنسی نامشروع دارند، مربوط نمی‌شود، اظهار کرد: این موضوع تنها مربوط به این دسته افراد نیست؛ هرچند در مورد آنها به دلیل تابو بودن مسئله، دسترسی‌ به این افراد آسان نیست و تعداد افراد مبتلا از این طریق به صورت پنهانی با رشد محسوسی مواجه است.

رییس انجمن مددکاری اجتماعی با اعلام اینکه ۱۰ درصد مبتلایان شناسایی شده HIV/ایدز در کشور زن هستند، گفت:‌ مصرف مواد مخدر صنعتی گرایش ارتباطات جنسی را افزایش داده که همین موضوع روابط جنسی غیر ایمن را در کشور افزایش می‌دهد.

وی ادامه داد: باید به تمامی افراد روابط جنسی ایمن آموزش داده شود و چنانچه این آموزش پذیری در کشور صورت گیرد، می‌توانیم تعداد افراد مبتلا در کشور را کاهش دهیم.

وی در مورد افراد با ریسک بالای در معرض ابتلا به HIV/ایدز خاطر نشان کرد: های ریسک‌ها کسانی هستند که در محیط‌های امن قرار ندارند و این موضوع در مورد کودکان کار و خیابان، زباله گردها و افرادی که روابط جنسی غیر ایمن دارند صادق است.

موسوی چلک ضمن ابراز نگرانی نسبت به سالهای آینده به دلیل افزایش مجدد مصرف هروئین در کشور بیان کرد: موج مصرف هروئین در کشور طی سالهای آینده افزایش می‌یابد و به این دلیل که مصرف این ماده از طریق تزریق بیشتر است، به همین دلیل استفاده از سرنگ افزایش خواهد یافت که تبعات آن افزایش انتقال HIV/ایدز است، چرا که موادمخدر بالاترین رتبه در میان راه‌های انتقال این بیماری است.

وی با اشاره به اینکه در کشور سه برنامه استراتژیک در مورد HIV/ایدز تدوین شده است، گفت: اکنون در بازه زمانی برنامه سوم هستیم و ۱۸ دستگاه تعریف شده در این برنامه باید با منابع مالی بیشتر به این پدیده ورود کنند، چرا که همه کسانی که در معرض خطر هستند الزاما به مراکز بهزیستی مراجعه نمی‌کنند.

منبع: پایگاه خبری جنوب