ورود مدیریت شهری به مناسب سازی محیط برای سالمندان

رییس انجمن مددکاران اجتماعی ایران با اشاره به بازنگری در ساختار نظام جامع رفاه و تأمین اجتماعی با هدف تضمین امنیت همه جانبه سالمندان،گفت: مناسب سازی محیط برای این قشر باید مد نظر مدیریت شهری قرار بکیرد.

سید حسن موسوی چلک در گفت‌و‌گو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم ضمن تبرک فرارسیدن روز جهانی سالمند، اظهار کرد:  افزایش جمعیت سالمندی یکی از موضوعاتی است که در دهه اخیر بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است بگونه‌ای که طبق سرشماری نفوس و مسکن سال ۱۳۹۵ جمعیت بالای ۶۵ سال کشور ۶/۱  است که نسبت به سرشماری سال ۹۰ که ۵/۷  بوده بیشتر شده است و این عدد در سال ۸۵ به میزبان ۵/۲  جمعیت کشور را شامل است.

وی ادامه داد: البته سن سالمندان که در ایران هم پذیرفته شده است سن ۶۰ سال به بالا است که براساس سرشماری سال ۹۵ آمار جمعیت سالمند حدود ۸ درصد جمعیت کشور است با توجه به روند پیش بینی‌ها نشان می‌دهد که این آمار تا ۱۴۰۴ به ۱۰ درصد و تا سال ۱۴۳۰ بین ۲۱ تا ۲۵ درصد می‌رسد.

1396012117404025910494244

رییس انجمن مددکاران اجتماعی ایران بیان کرد: این روند رشد جمعیت و افزایش امید به زندگی خود از نظر بهداشتی نشان موفقیت کشور محسوب می‌شود و نباید آن را تهدید قلمداد کرد اما کاهش جمعیت و بالا نبودن نرخ رشد جمعیت را باید تهدید قلمداد کرد چرا که کشور برای توسعه نیازمند نیروی انسانی است که بتواند در چرخه توسعه کشور بطور پویا و موثر فعال کند و افزایش نسبت جمعیت سالمند به این شکل می‌تواند نگران کننده باشد.

موسوی چلک ادامه داد: نکته دیگر این که علیرغم این تغییرات ترکیب سنی جمعیت ،سیتاستگذاری‌های کلان کشور متناسب با این تغییرات جمعیتی ، تغییرات جدی و اساسی نداشته است و این غفلت می‌تواند افزایش جمعیت سالمندی را که امروز نگران آن هستیم تبدیل به یک بحران کند.

وی همچنین از تأثیر این افزایش جمعیت به صندوق‌های بازنشستگی و بار مالی که باید تأمین کنند ابراز نگرانی کرد  گفت: به نظر می رسد با وضعیتی که مسئولین این صندوق‌ها اعلام می‌کردند این وضعیت آینده صندوق‌های بازنشستگی را تهدید خواهد کرد. همچنین فراگیر، جامع و کافی نبودن نظام تامین اجتماعی ( نه فقط سازمان تأمین اجتماعی ) موجب خواهد شد که بسیاری از نیازهای سالمندان پاسخ لازم داده نشود که این می‌تواند سلامت همه جانبه سالمندان را دچار مشکل کند. تغییر ساختار خانواده از گسترده به هسته‌ایی و مشکلات و گرفتاری‌های فرزندان و شاید بتوان گفت که کاهش مسئولیت پذیری فرزندان در قبال والدین( بی تفاوتی نسبت به وظایفی که فرزندان نسبت به والدین خود دارند) دلیل دیگری است که می‌تواند به این نگرانی بیش از پیش دامن بزند.

رییس انجمن مددکاران اجتماعی ایران تصریح کرد: باید مهربانی اجتماعی نسبت به این سرمایه‌ها ترویج شود این افزایش مهربانی نباید براساس ترحم باشد چرا که سالمندان به ترحم نیاز ندارند بلکه به توجه نیاز دارند. فراموش نکنیم که حذف سالمندان از تقویم زندگی امکان پذیر نسبت و اینکه در دنیا از دوران سالمندی به عنوان دوران طلایی یاد می‌شود به خاطر اهمیت این دوره از زندگی برای مردم است. بی دلیل نیست که در یکی از شعار های سال اخیر سازمان جهانی بهداشت « پیر با نشاط» مد نظر قرارگرفته بود.

وی گفت: در حوزه سالمندی و برخورد با سالمندان می بایست به چند نکته توجه شود  که از آن جمله می‌توان به  بازنگری در ساختار نظام جامع رفاه و تأمین اجتماعی با هدف تضمین امنیت همه جانبه سالمندان در این حوزه ، تقویت ارتباط بین نسلی میان کودکان، نوجوانان و جوانان و سالمندان ، مناسب سازی محیط برای سالمندان ، توجه به سالمندان در سیاستگذاری کلان کشور و بازنگری در سیاست‌های اجتماعی کشور با هدف توجه به سالمندان و موضوع سالمندی، برنامه ریزی برای اوقات فراغت سالمندان ، افزایش سواد تغدیه ایی مردم با هدف کاهش پوکی استخوان در دوران سالمندی، توجه به موضوع سالمندی از دوران کودکی با هدف داشتن پیر با نشاط، توجه به نیازهای خاص دوران سالمندی، برنامه ریزی و سیاستگذاری مناسب سالمندان با رویکرد آینده نگری، افزایش شاخص‌های سلامت هم جانبه سالمندان در حوزه‌های جسمی، روانی و اجتماعی، افزایش مسئولیت پذیری فرزندان در قبال والدین و توجه به سالمندی پویا که کیفیت زندگی سالمندان افزایش یابد تا زیست سالمی داشته باشند.ضمن تسهیل دسترسی سالمندان به خدمات متعدد مورد نیاز زمینه افزایش مهارت‌های مراقبت از آنان را هم بتوانیم بهتر از قبل فراهم کنیم.اینها از نکاتی است که در حوزه سالمندی می‌تواند مهم قلمداد شود .فراموش نکینم که سالمندان به دلیل تجارب ارزنده‌ای که دارند گنجینه‌ایی ارزشمند محسوب می‌شود که استفاده درست از این ظرفیت می‌تواند فرصت های مهمی را برای کشور ایجاد کند