پیام رئیس انجمن به مناسبت سال نوی شمس: به بهانه نوروز، مدارای اجتماعی پیشه کنیم!

نوروز

سید حسن موسوی چلک، رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران در آستانه فرارسیدن سال نوی شمسی که امسال با روز جهانی مددکاری اجتماعی نیز مقارن شده است پیام تبریکی خطاب به مددکاران اجتماعی ایران به شرح زیر صادر نمود:

IMG_8615

 

به نام خالق نیکی ها

نوروز را بهانه کنیم و مدارای اجتماعی پیشه کنیم

با سلام و احترام

« عمو نوروز» بر کوبه درها می­کوبد و خبر از تحولی بزرگ دارد. تحولی که موجب میشود همه ما در دعای ابتدای سال نو از خداوند بخواهیم که حال ما را به «احسن الحال» تبدیل کند. نوروز امسال را بهانه کنیم و «مدارای اجتماعی» را بیش از گذشته پیشه خویش قرار دهیم. زیرا که انسان موجودی اجتماعی است و یکی از ویژگی های اجتماعی بودن داشتن ارتباط با دیگرانی است که شاید از منظرهای مختلف قومی، مذهبی، زبانی و … با هم یکسان نباشند اما نیاز به زندگی مسالمت آمیز و آرام در کنار هم دارند تا بتوانند از زندگی لذت بیشتری ببرند. به خوبی آگاهیم که برخی اختلافات نباید زمینه دعوا و خشونت را فراهم کند بلکه باید همدیگر را به رسمیت بشناسیم، تحمل کنیم و به حقوق متقابل هم به عنوان شهروندان یک جامعه احترام بگذاریم. موضوعی که از نظر پیشوایان دین مبین اسلام هم بر آن تاکید شده است. پیامبر اسلام(ص) می‌فرماید: «عاقل‌ترین مردم کسی است که بیشترین مدارا را با مردم می‌کند و خوارترین مردم کسی است که آنان را تحقیر می‌نماید».

در ادبیات ما هم به این موضوع توجه ویژه ای شده است؛ از جمله آنجا که حافظ شیرازی اشاره می­کند:

                        آسایش دوگیتی تفسیر این دو حرف است /  با دوستان مروت با دشمنان مدارا

مدارا موجب افزایش محبت، صمیمیت، نشاط، انسجام، احساس تعلق، گذشت و مهربانی اجتماعی میان مردم می­شود. تاملی بر آمار پرونده­های قضایی، خشونت­های اجتماعی و خانگی، طلاق در کشور می­تواند گویای این باشد که این فضیلت اخلاقی در جامعه خیلی نهادینه نشده است. مدارا از آن جهت فضیلت اخلاقی است که باعث سازگاری بین انسان‌‌ها و همچنین دوام روابط انسان­دوستانه می شود. برخی مدارا را یک رفتار برتر انسانی قلمداد می­کنند زیرا که معتقدند مدارا از انسانی سر می زند که قدرت بروز عصبانیت دارد، اما خشم خود را مهار کرده و رفتار شایسته بروز می‌‌دهد. بیاییم نوروز را بهانه کنیم و در سال جدید با تقویت مدارای اجتماعی، خانواده و جامعه  با صفا را شکل دهیم. نوروز با همه رمز و رازهایش بر شما، همکاران و خانواده محترمتان مبارکباد.

همچنین تقارن آغاز سال نو با روز جهانی مددکاری اجتماعی را فرصتی می­دانم تا به همه کسانی که درد انسانیت دارند و در راستای ارتقاء سلامت اجتماعی تلاش می­کنند، از جمله مددکاران اجتماعی شادباش بگویم.

 

سید حسن موسوی چلک

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران

نوروز ۱۳۹۶