پیام رییس انجمن به مناسبت روز مددکار اجتماعی

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران پیامی به مناسبت روز مددکار اجتماعی منتشر کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، سید حسن موسوی چلک، رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران به مناسبت روز مددکار اجتماعی در پیامی ضمن تبریک این روز به مددکاران اجتماعی ایران بر لزوم ترویج و گسترش اخلاق در جامعه و نقش حرفه هایی مانند مددکاری اجتماعی تاکید کرد.

متن این پیام به شرح زیر است:

نامگذاری روزها به مناسبت ها خاص فرصت  مناسبی برای سپاسگزاری از دست اندرکاران آن مناسبت می باشد. از  جمله این مناسبت ها روز مددکار اجتماعی است که همزمان با سالروز ولادت بزرگ مددکار عالم اسلام حضرت علی (ع) امسال سی و سومین سالی است که  در کشور، جشن تجلیل از مددکاران اجتماعی برگزار می شود. این مناسبت مصادف با عید سعید نوروز، روز پدر و  روز جهانی مددکاری اجتماعی هم می باشد که همه این مناسبت ها را تبریک می گویم و بابت تلاش های شان سر تعظیم فرود می آورم . به بهانه این مناسبت های جهانی و  ملی مددکاری اجتماعی لازم دیدم به چند نکته اشاره کنم:

۱- مددکاری اجتماعی در ایران ۶۰ سال سابقه فعالیت علمی دارد که در طی این سال ها تلاش های  زیادی صورت گرفته است که از همه تلاش های انجام شده سپاسگزاری می شود ولی این واقعیت را باید پذیرفت که رشد علمی این حرفه در ایران به اندازه سابقه اش در کشور نیست.

۲- از فقر دانش و تولیدات علمی  بومی رنج می بریم و به همین دلیل  سهمی هم در تولید دانش جهانی نداریم لذا می بایست برای تولید دانش و اثرگذاری در این عرصه در ایران  باید تلاش بیشتری صورت گیرد .

۳- مددکاری اجتماعی در ایران می بایست تخصصی شود که این شرایط می تواند جایگاه تخصصی خدمت اجتماعی را بیش از پیش نمایان سازد .

۴- وضعیت اجتماعی کشور در حوزه خانواده ، کودکان، زنان ، سالمندان ، معلولین ، آسیب های اجتماعی ، جرایم ، بیماری ها ، سلامت اجتماعی، نشاط اجتماعی، سرمایه اجتماعی و … نگران کننده است و برای برون رفت از این شرایط یا به عبارت بهتر کنترل این شرایط بهره گیری از ظرفیت مددکاران اجتماعی در کنار سایر متخصیص می تواند تاثیرگذار باشد .

۵- افزایش تعاملات با جامعه جهانی و دانشگاه ها و مراکز علمی مرتبط با مددکاری اجتماعی ضرورتی اجتناب ناپذیر است. گام اول جدی تحقق این موضوع از طریق برگزاری اولین کنگره  بین المللی۶۰  سال مددکاری اجتماعی در ایران در آذر ماه ۱۳۹۶ برداشته شد.  گرفتن اولین کرسی جهانی در کمیته اخلاق فدراسیون بین المللی مددکاران اجتماعی و انتخاب رییس انجمن به عنوان کمیسر اخلاق فدراسیون گام دیگری است که  برداشته شده است و همینطور انعقاد تفاهم نامه با ۹ انجمن از ۸ کشور در آذر ماه سال ۱۳۹۶ گام دیگری برای تقویت این تعاملات می باشد. البته  در سال جاری نیز این ارتباطات گسترده تر خواهد شد. چرا که بهره گیری از دانش و تجارب جهانی و انتقال تجارب داخلی  به جامعه جهانی می تواند پویایی علمی در این حوزه را به دنبال خواهد داشت.

۶- بر این باور هستم که برای تقویت جایگاه مددکاران اجتماعی در کشور می بایست در عرصه سیاستگذاری های کلان کشور حضور موثرتری داشته باشیم . در طی این چند سال انجمن مددکاران اجتماعی ایران سعی کرد  در این راه گام های اسامی بردارد ولی هنوز کافی نیست و جا برای کار زیاد است .

۷- بازنگری در نظام آموزش مددکاری اجتماعی ( در دانشگاه ها و آموزش های ضمن خدمت مددکاران اجتماعی ) اجتناب ناپذیر است .

۸- با توجه به بین رشته ای بودن مددکاری اجتماعی و لزوم بهره گیری از دانش سایر علوم مرتبط در این حوزه نیز مددکاران اجتماعی می بایست دانش و اطلاعات خود را افزایش دهند در غیر این صورت از سایر رشته های مرتبط عقب تر خواهند ماند. این موضوع از آنجا اهمیت بیشتر پیدا می کند که در تعریف جدید جهانی مددکاری اجتماعی تفاوت های خاص با تعاریف قبلی ایجاد شده است. بر اساس این تعریف مددکاران اجتماعی باید نقش و سهم خود را هر جامعه ای در توسعه اجتماعی ، انسجام اجتماعی، مسئولیت اجتماعی، رفاه اجتماعی ، سلامت اجتماعی، سیاستگذاری اجتماعی، به زیستن اجتماعی و . . . را مشخص نمایند. با اتکا به منابع علمی موجود مددکاری اجتماعی نمی تواند در تحقق این تعیین کننده های اجتماعی سهم به سزایی داشته باشد که نتیجه ناکارآمدی مددکاری اجتماعی در برون رفت از شرایط اجتماعی موجود و تحقق به زیستن اجتماعی برای همه مردم خواهد بود . لذا به همین منظور ، با توجه به تعریف جدید جهانی مددکاری اجتماعی  ضرورت بازنگری در چهار حوزه بیش از پیش احساس می شود:

الف : در حوزه آموزش و تولید دانش

ب : در حوزه ساختار اجرایی مددکاری اجتماعی

ج : در حوزه سیاستگذاری اجتماعی

د : در حوزه منابع اجتماعی (برنامه ها و خدمات)

۹- مددکاران اجتماعی می بایست در حوزه مسئولیت اجتماعی و مطالعه گیری اجتماعی بیش از پیش تلاش کنند .

۱۰- تشکیل سازمان نظام مددکاری اجتماعی می تواند حمایت های صنفی از مددکاران اجتماعی و جایگاه حقوقی آنان را تقویت کند که در این زمینه هم در گذشته پیگیری های صورت گرفته و هم حال در پیگیری است که تحقق آن نیازمند همکاری همه افراد و سازمان های موثر و مرتبط است گر چه زمان بر است ولی نباید دست از تلاش برای تحقق تشکیل این سازمان همچون سایر حوزه ها از قبیل ، پزشکی ، پرستاری ، روانشناسی ، مهندسی، منابع طبیعی و کشاورزی و ….دست برداشت .

۱۱=- بازنگری در طرح طبقه بندی مشاغل توسط سازمان امور اداری و استخدامی با هدف ممنوعیت جذب افراد غیر متخصص در پست های سازمانی مددکاری اجتماعی و سختی کار مددکاران اجتماعی ضروری است .

۱۲-  مددکاری اجتماعی در حوزه اقدامات با نگاه آینده نگری اجتماعی، نیازمند نوآوری و خلاقیت است.

با این امید که بیش از پیش شاهد ارتقاء شاخص های سلامت اجتماعی در جامعه باشیم تا «به زیستن اجتماعی » را تجربه کنیم.

سید حسن موسوی چلک

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران

۸ فروردین ۱۳۹۷