پیام رییس انجمن مددکاران اجتماعی ایران به مناسبت روز مددکاری اجتماعی

به نام خدایی که در همین نزدیکی است

« مددکاران اجتماعی، مسئولیت پذیر و مطالبه گر اجتماعی»

در ابتدا ولادت حضرت علی(ع) بزرگ مددکار عالم اسلام ، روز پدر و روز ملی مددکار اجتماعی را به همه شما عزیران تبریک می گویم.به شما که لحظه لحظه زندگی تان سرشاز از نیکی کردن به انسان هایی است که خداوند دوست شان دارد و چه دوستی بهتر از حضرت دوست که هر چه داریم از اوست.به شما انسان های بزرگی که با توکل به خداوند، به انسانیت معنا می بخشید و تقسیم خنده ها و ترمیم گریه ها را پیشه خویش قرار داده اید.فرا رسیدن این روز را بهانه می کنم تا ضمن تجدید ارادت به چند نکته اشاره کنم.
مددکاری اجتماعی در نگاه نوین خود دو ماموریت اساسی «کمک به ارتقاء مستمر کیفیت زندگی آحاد مردم» و « توسعه شاخص های سلامت اجتماعی» را دنبال می کند. تحقق این دو ماموریت نیازمند توجه به رویکرد سلامت محوری با تاکید بر سلامت اجتماعی و توسعه برنامه های پیشگیرانه اجتماعی است.در این راستا ضروری است که تا جایگاه مددکاری اجتماعی درحوزه های سیاستگذاری اجتماعی ارتقاء یابد، بازنگری جدی و اساسی در حوزه آموزش دانشگاه و موسسات آموزش عالی صورت گیرد، نوآوری و خلاقیت در برنامه های اجرایی جدی تر گرفته شود، ضمن بهره گیری از دانش و تجربه جهانی، در تولید دانش بومی نیز قدم برداشته شود.لذا ما نیازمند مددکاری اجتماعی هستیم که نیاز محور، آینده نگر و پژوهش محور باشد و در راستای تحقق حقوق اجتماعی شهروندان ضمن مسئولیت پذیر بودن، پرسشگر و مطالبه گر هم باشد.
هدف از مطالبه گری اجتماعی مقابله ،مخالفت یا اعتراض نیست چرا که معتقدیم در سایه تعامل ما می‌توانیم امور را بهتر پیگیری کنیم ولی این تعامل به منزله سکوت و یا خاموشی نیست. معتقدیم اگر چراغ مطالبه گری اجتماعی در کشور روشن شود اتفاقات بسیار خوبی خواهد افتاد که از جمله آنها می‌توان رعایت حقوق شهروندی، پاسخگو‌ بودن مسئولان، اجرای بهتر قوانین، افزایش سرمایه اجتماعی، اعتماد اجتماعی، مشارکت اجتماعی، نشاط اجتماعی، انسجام اجتماعی، کاهش فساد، شایسته سالاری و افزایش پرسشگری در جامعه، نظارت و کنترل اجتماعی بیشتر، امنیت اجتماعی پایدار، شایسته ‌سالاری، استفاده صحیح از منابع، توسعه شاخصه‌های رفاه اجتماعی و افزایش رضایت اجتماعی اشاره کرد.لذا باید از همه ظرفیت‌ها از جمله مجلس شورای اسلامی، دستگاه‌های نظارتی، سازمان‌های غیر دولتی، رسانه‌ها ، مردم ، گروه‌های مختلف از جمله زنان، کودکان، سالمندان، معلولین، هنرمندان، نخبگان اجتماعی برای پرسشگری و مطالبه‌گری اجتماعی استفاده کرد.
برای داشتن جامعه ایی با چنین ویژگی هایی همه باید تلاش کنیم، چرا که چنین جامعه ایی ساخته نمی شود بلکه باید آن را ساخت و در این راه نباید از هیچ کوششی دریغ کرد. خواسته های خود مبنی بر لزوم تصویب قانون تشکیل سازمان نظام مددکاری اجتماعی،حق سختی کار، ثبت روز ملی مددکاری اجتماعی در شورای فرهنگ عمومی را همواره از مجاری قانونی دنبال خواهیم کرد و کوتاه نخواهیم آمد چرا که اینها را خواسته های به حق و البته حداقلی جامعه مددکاری اجتماعی ایران می دانیم.
بر این باورم که با همدلی، همکاری و حضور و تلاش انسان های بزرگی چون شما تحقق چنین جامعه ایی دور از دسترس نیست چرا که « خواستن، توانستن است».پس ضروری است هوشمندانه حرکت کنیم تا آثار درخشان این حرکت را در جای جای ایران عزیر اسلامی ببینیم و از آن لذا ببریم.
همچنین بر خود وظیفه می دانم از همه مسئولین، کارشناسان و مددکاران اجتماعی که در راه اعتلای انسانیت تلاش می کنند، سپاسگزاری نمایم و بابت همکاری های صمیمانه شان با انجمن قدردانی نمایم.
با احترام – سیدحسن موسوی چلک
رییس انجمن مددکاران اجتماعی ایران
اول اردیبهشت ماه ۱۳۹۵