پیشگیری مهم‌ترین اصل برای کنترل معلولیت است

معلولیت
معلولیت

مدیر‌کل بهزیستی خراسان جنوبی گفت: مهم‌ترین و اساسی‌ترین اصل برای کنترل معلولیت، پیشگیری از آن است.
خبرگزاری فارس: پیشگیری مهم‌ترین اصل برای کنترل معلولیت است

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، محمد‌حسن اکبری‌مطلق ظهر امروز در مراسم آغازین برنامه کشوری پیشگیری از تنبلی چشم و اختلالات بینایی کودکان که در مهد کودک عاطفه‌ها برگزار شد، اظهار داشت: ادغام وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی سبب شد این سه حوزه، کار و وظایف خود را به خوبی انجام دهند.

وی ادامه داد: در این میان رفاه اجتماعی مورد غفلت واقع شده و آنچنان که باید مورد توجه قرار داده نشده است.

مدیر‌کل بهزیستی خراسان جنوبی افزود: آسیب‌های اجتماعی یا مقوله معلولیت و نرخ آن روز به روز در حال افزایش است.

اکبری‌مطلق میانگین نرخ معلولیت در کشور را چهار درصد اعلام و تصریح کرد: در خراسان جنوبی نرخ معلولیت شش درصد برآورد شده است.

وی یادآور شد: با برنامه‌ریزی‌های وزارت بهداشت پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۲۰ نرخ معلولیت در استان از ۶ درصد به ۴.۵ درصد برسد.

شناسایی یک‌میلیون و ۳۰۰ هزار معلول در کشور

مدیر‌کل بهزیستی خراسان جنوبی با بیان این‌که بالاترین نرخ معلولیت مربوط به معلولان جسمی ـ حرکتی است، خاطرنشان کرد: بر اساس آخرین سرشماری در ایران، یک‌میلیون و ۳۰۰ هزار نفر معلول شناسایی شده است.

اکبری‌مطلق گفت: یکی از عواملی که در افزایش نرخ معلولیت نقش بسزایی دارد مشکلات ژنتیکی بوده که ۵۰ تا ۶۰ درصد معلولیت‌ها را شامل می‌شود.

وی اذعان داشت: به دلیل افزایش شاخص‌های بهداشتی، کنترل بیماری‌های عفونی و تغذیه مناسب برای معلولان، مشکلات گذشته معلولان تا حدودی رفع شده است.

اجرایی شدن ۹۰ درصد برنامه‌ غربالگری بینایی

مدیر‌کل بهزیستی خراسان جنوبی با بیان این‌که مهم‌ترین و اساسی‌ترین اصل برای کنترل معلولیت، پیشگیری است، افزود: پیشگیری از بروز معلولیت‌ها و آسیب‌های اجتماعی، ارائه خدمات به جامعه هدف و توانمندسازی جامعه هدف از جمله وظایف مهم سازمان بهزیستی محسوب می‌شود.

اکبری‌مطلق اضافه کرد: اجرای طرح‌های غربالگری بینایی و شنوایی مهم‌ترین برنامه بهزیستی در حوزه پیشگیری از معلولیت‌ها است.

وی با بیان اینکه برنامه غربالگری بینایی و شنوایی در کشور ۶۹ درصد پوشش داده شده است، خاطرنشان کرد: خراسان جنوبی با وجود اینکه جزو آخرین استان‌های اجرا کننده این طرح بوده است اما ۹۰ درصد برنامه را پوشش داده است.

خدمات بهزیستی محدود به جامعه هدف نمی‌شود

مدیر‌کل بهزیستی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه خدمات بهزیستی محدود به جامعه هدف نمی‌شود، اضافه کرد: در حوزه پیشگیری از معلولیت‌ها و آسیب‌های اجتماعی تمامی افراد می‌توانند از خدمات بهزیستی بهره‌مند شوند.

اکبری‌مطلق اذعان داشت: برای کاهش و کنترل آسیب‌های اجتماعی و کاهش نرخ معلولیت در سازمان بهزیستی برنامه پیشگیری، غربالگری و تشخیص در همه مناطق استان اجرا می‌شود تا در آینده‌ای نزدیک شاهد کاهش نرخ معلولیت باشیم.

منبع: خبرگزاری فارس