چگونگی مراقبت از بدن را با زبانی کودکانه به فرزندان بیاموزید

کودک
کودک

یک مددکار اجتماعی با بیان اینکه براساس آمار غیر رسمی، بیشترین موارد کودک آزاری در خانواده‌ها رخ می‌دهد، اظهار کرد: والدین باید با استفاده از زبانی کودکانه، فرزندان خود را درخصوص چگونگی مراقبت از بدن خود و نشان دادن واکنش در برابر سوء استفاده‌ها آگاه کنند.

نازنین عین‌الیقیین در گفت‌وگو با خبرنگار «اجتماعی» ایسنا منطقه دانشگاه علوم پزشکی تهران، بیان کرد: والدین باید قبل از اینکه کودک وارد مرحله آگاهی جنسی شود، آموزش‌های لازم حفاظت بدنی را به وی ارایه دهند. کودک بداند بدنش تنها به خودش تعلق دارد و کسی حق ندارد به وی تعرض کند؛ کودک باید بتواند از خود حمایت کند و واکنش نشان دادن در برابر سواستفاده‌ها و در شرایط مختلف را آموزش ببیند.

وی با ابراز تاسف گفت: براساس آمار غیر رسمی، بیشترین موارد کودک آزاری در خانواده‌ها رخ می‌دهد و توسط پدر، عمو، دایی، پسرخاله یا سایر نزدیکان کودک اتفاق می‌افتد. کودکی که مورد سوء استفاده جنسی واقع می‌شود علاوه بر درمان‌های جسمی برای رفع فشارهای روحی و روانی وارد شده، باید تحت نظر روان درمانگر قرار بگیرد.

این مددکار اجتماعی، سندورم پس از حادثه را یکی از مشکلات شایعی دانست که کودکان قرار گرفته در معرض تجاوزات جنسی، به آن دچار می‌شوند و افزود: نزدیک شدن هر فردی به این کودکان خاطره تعرض صورت گرفته را برای آنها یادآور می‌شود و لحظه سوء استفاده را برای آنها تداعی می‌کند.

وی با بیان اینکه ما به عنوان افراد مدافع حقوق کودک و همه مردم نیز باید اطلاعات لازم را برای پیشگیری از وقوع کودک آزاری در جامعه داشته باشیم، تاکید کرد: در صورت بروز حوادثی از این دست به جای سرپوشی و کتمان حقیقت بهتر است آن را مطرح کرده و برای رفع مشکل بوجود آمده از دست اندرکاران و متخصصان امر کمک بگیریم.

مشاوره با مددکار در بازگشت کودک به شرایط عادی ضروری است

عین الیقیین ادامه داد: کودکی که مورد کودک آزاری به ویژه سو استفاده جنسی قرار می‌گیرد حتما باید به مشاور، مددکار یا روان درمانگر ارجاع داده شود تا بتواند به شرایط عادی بازگردد. به هر حال باید توجه داشت آسیب وارده بصورت ۱۰۰درصد ترمیم نمی‌شود ولی انجام این اقدامات بهتر از این است که کودک را به حال خود رها کنیم.

وی با اشاره به اینکه خانواده‌ها نباید کودک را نسبت به اتفاق رخ داده مقصر بدانند، تصریح کرد: باید توجه داشت کودک گناهکار نیست و نقشی در تعرض صورت گرفته ندارد. باید این پذیرش را داشته باشیم و آنقدر با بچه‌ها همراه و دوست باشیم که در صورت بروز این گونه مسائل با آسودگی موضوع را مطرح کنند.

چگونگی مراقبت از بدن را با زبانی کودکانه به فرزندان بیاموزید

عین الیقیین افزود: در بسیاری مواقع کودک از والدین خود می‌ترسد و می‌اندیشد که پدر یا مادر به جای حمایت از وی برعلیه او هستند. در این میان لازم است به صورت یک حامی رفتار کنیم و با کمک گرفتن از متخصصان روانشناسی به کودک آسیب دیده کمک کنیم.

این مددکار اجتماعی در پایان محدود کردن فرزندان را به منظور حفاظت از آنها در برابر کودک آزاری دیدگاهی اشتباه دانست و خاطرنشان کرد: گاهی با وجود محدودیت‌های شدید خانواده، احتمال وقوع این موارد افزایش می‌یابد، چراکه با این کار کنجکاوی کودکان بیشتر برانگیخته می‌شود؛ به جای محدود کردن بهتر است با در نظر گرفتن سن بچه‌ها آگاهی لازم ارائه شود و با استفاده از زبانی کودکانه آنها را نسبت به چگونگی محافظت از خود مطلع کنیم.

 منبع: خبرگزاری ایسنا