کاهش آسیب‌های اجتماعی و جرایم در ماه مبارک رمضان

سیدحسن موسوی چلک
سیدحسن موسوی چلک

مدیر کل دفتر امور آسیب‌های اجتماعی وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی از کاهش آسیب‌های اجتماعی و جرایم در ماه مبارک رمضان خبر داد.
خبرگزاری فارس: کاهش آسیب‌های اجتماعی و جرایم در ماه مبارک رمضان

سید حسن موسوی چلک در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی فارس اظهار داشت: یکی از مشکلات بسیاری از جوامع افزایش و تنوع آسیب‌های اجتماعی است.کشور ما نیز از این قائده مستثنی نبوده و نخواهد بود، اما نکته قابل تامل این است که در برخی از ایام سال از جمله ماه مبارک رمضان، شاهد کاهش آسیب‌های اجتماعی و ائوع مختلف جرایم هستیم.

وی تصریح کرد:دلایل مختلفی موجب می‌شود تا در ماه رمضان شاهد چنین وضعیتی باشیم.یکی از مهمترین این دلایل را می‌توان به انس و الفت بیشتر با قرآن و شرکت در مراسم معنوی اشاره کرد و میهمان خدا بودن موجب می‌شود تا افراد در این ماه بیشتر از قبل مراقب رفتارشان باشند.

موسوی چلک افزود:بهترین تعبیر از این ماه، همانی است که پیامبر گرامی اسلام(ص) فرمود: این ماهی است که در آن، خداوند شما را به میهمانی خویش فراخوانده است . روزه داشتن، نگهداری اندام‌های بدن و نیز اندیشه و گمان، از گناه، صدقه دادن به نیازمندان، فراوان خواندن قرآن، مهر ورزیدن به بی کسان و یتیمان و آمرزش خواهی از کارهای سفارش شده این ماه به شما می‌روند.

مدیر کل دفتر امور آسیب‌های اجتماعی وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی افزود: در این ماه، اعضاء خانواده بیشتر از سایر ایام سال درکنار هم حضور دارند.این حضور موجب افزایش صمیمیت میان اعضاء خانواده می شود، گذشت و شادابی درخانواده افزایش می‌یابد.شاید بتوان گفت تنها در ماه رمضان است که همه اعضاء خانواده دور سفره افطاری هستند و این دور هم بودن، فرصت مهرورزی و نزدیکی بیشتر را فراهم می‌کند.

وی گفت: دراین ماه توجه  مردم به دیگران هم بیشتر می‌شود، نذری دادن، افطاری دادن به دیگران از جمله بستگان تعامل و محبت میان مردم را افزایش می‌دهد. ضمن اینکه  شرایط صله رحم که از تاکیدات دین مبین اسلام هست نیز انجام می‌شود که می‌تواند در صمیمیت میان بستگان و افزایش سلامت روانی – اجتماعی تاثیر گذار باشد.

موسوی چلک تصریح کرد: نظارت اجتماعی و کنترل اجتماعی توسط مردم نیز نقش موثری در کاهش آسیب های اجتماعی و جرایم دارد.همچنین پایبندی مردم به قوانین و هنجارهای اجتماعی زمینه را برای کاهش آسیب های اجتماعی فراهم می‌کند.

مدیر کل دفتر امور آسیب‌های اجتماعی وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی ادامه داد :فضای عمومی در ماه مبارک رمضان فضای شاد و با نشاطی را در جامعه ایجاد می‌کند که موجب می‌شود مردم خشونت کمتری نسبت به یکدیگر داشته باشند.

منبع: خبرگزاری فارس