کاهش ۱۳ میلیاردی بودجه آسیبهای اجتماعی

سیدحسن موسوی چلک
سیدحسن موسوی چلک

مدیر کل آسیبهای اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از کاهش ۱۳ میلیارد تومانی بودجه مربوط به کنترل و کاهش آسیبهای اجتماعی نسبت به سال گذشته خبر داد و گفت: علی رغم افزایش آسیبهای اجتماعی، بودجه مربوط به این بخش کاهش یافته است.

سید حسن موسوی چلک در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: در بودجه سال ۹۲ مبلغ ۱۸ میلیارد تومان برای اجرای برنامه های کنترل و کاهش آسیبهای اجتماعی اختصاص یافته است در حالیکه این رقم در سال گذشته ۳۰ میلیارد تومان بود.

به گفته وی، کاهش بودجه آسیبها درحالی انجام شده است که هیچ علامتی حاکی از کم شدن آسیبهای اجتماعی در جامه مشاهده نمی شود.

مدیر کل آسیبهای اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تاکید کرد: در بخش پیشگیری و خدمات مشاوره و آسیبها نیز ۸ میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده که سهم دفتر آسیبها از این بودجه ۴.۵ میلیارد تومان است درحالی که سال گذشته ۱۰ میلیارد تومان به این بخش اختصاص یافته بود.

موسوی اظهار داشت: برنامه ریزی برای کاهش آسیبها و مشاوره برعهده دفتر آسیبهای وزارت رفاه است که با توجه به اعتبارات تخصیص یافته طرحها و برنامه هایی را در زمینه ایدز، توسعه خدمات مشاوره و روانشناختی، پیشگیری از اعتیاد و… ارائه خواهیم داد.

وی افزود: همچنین در بخش کنترل کاهش آسیبها نیز اعتبارات برای اورژانس اجتماعی، کودکان خیابانی، پایگاه خدمات اجتماعی، اجرای سند کنترل و کاهش آسیبهای اجتماعی در استانها و …اختصاص پیدا میکند.

به گفته موسوی، این اعتبارات از طریق وزارتخانه میان استانها توزیع می شود و در مجموع سال گذشته اعتبارات ما ۳۵.۵ میلیارد تومان بود که امسال به ۲۲.۵ میلیارد تومان کاهش یافت این درحالی است که اجرای برنامه ها نیاز به منابع بیشتری دارد و با توجه به ضرورت و اهمیت موضوع، توجه به اجرای برنامه های فراگیر و مستمر در حوزه آسیبها ضرورت دارد اما متاسفانه عدم تخصیص بودجه لازم کمیت و کیفیت کارها را تحت الشعاع قرار می دهد و از سوی دیگر نیز دلیل کاهش بودجه از سوی دولت دهم مشخص نیست.

مدیر کل آسیبهای اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: امیدواریم به توجه به شعار دولت یازدهم و همچنین تاکید دکتر روحانی به پیشگیری از آسیبها در متمم بودجه سال ۹۲ و همچنین بودجه سال ۹۳ اعتبار بیشتری برای کاهش آسیبهای اجتماعی اختصاص پیدا کند.

موسوی افزود: مشکلی که همیشه وجود دارد این است که در حوزه آسیبها اعتبار کافی اختصاص داده نمی شود و نسبت به سال قبل بین ۶ تا ۷ درصد کل بودجه آسیبهای اجتماعی در کشور کاهش یافته است.

منبع: خبرگزاری مهر