کاهش ۳هزار میلیاردی منابع تامین اجتماعی / افزایش ۲۰ درصدی مستمری مددجویان بهزیستی

کاهش ۳ هزار میلیاردی منابع سازمان تامین اجتماعی ، جایگزین شدن هروئین به جای مصرف تریاک و شیشه ،تدوین سند جامع اشتغال مددجویان،شکل گیری آسیهای اجتماعی جدید در زیر پوست شهر،افزایش دو برابری مهدهای شبانه روزی، یک طلاق به ازای هر ۲.۹ ازدواج در تهران، افزایش ۲۰ درصدی مستمری مددجویان بهزیستی و … از مهمترین اخبار هفته جاری در حوزه بهزیستی و رفاه اجتماعی بوده است.

به گزارش خبرنگار مهر ، در هفته جاری اخبار و حوادث مهمی در حوزه رفاه و آسیبهای اجتماعی رخ داد که به مهمترین آنها اشاره می کنیم.

کاهش ۳ هزار میلیاردی منابع سازمان تامین اجتماعی

عضو سابق هیئت مدیره سازمان تامین اجتماعی در آخرین روز کاری هفته جاری از کاهش اعتبارات منابع در مقایسه با مصارف سازمان تامین اجتماعی در سال گذشته خبر داد و گفت این وضعیت در سال ۸۴ و به هنگام تحویل سازمان از دولت اصلاحات، در نقطه سر به سر قرار داشت اما حالا منابع این سازمان ۳ هزار میلیارد تومان کمتر از مصارف شده است.

دکتر سیدتقی نوربخش اظهارداشت سازمان تامین اجتماعی به عنوان سازمان بیمه ای، یک سری تعهداتی دارد که در کوتاه مدت و بلند مدت می بایست تامین شود.

وی با اشاره به وجود بیش از یک میلیون و ۸۰۰ هزار مستمری بگیر تامین اجتماعی، گفت این سازمان ۱۲ میلیون بیمه شده اصلی و در مجموع ۳۵ میلیون بیمه شده اصلی و تبعی را تحت پوشش دارد که باید به آنها خدمات ارائه بدهد.

جایگزین شدن هروئین به جای مصرف تریاک و شیشه در کشور

همچنین در این هفته مدیر عامل جمعیت خیریه تولد دوباره اعلام کرد که با توجه به شرایط موجود و مافیای که وجود دارد بزودی “هروئین” جایگزین مصرف تریاک و شیشه در کشور می‌شود و این در حالی است که دولت تعهدات خود در قبال هزینه‌های درمانی معتادان عمل نمی‌کند.

عباس دیلمی‌زاده با تاکید بر اینکه سهم دولت در سرانه درمان اعتیاد ۲۰ هزار تومان در سال است، گفت راهکار موجود تنها بیمه درمان اعتیاد است و تا زمانی که معتاد را به عنوان یک بیمار نشناسیم در این زمینه با مشکل مواجه خواهیم بود.

مدیر عامل جمعیت خیریه تولد دوباره ادامه داد نگاه جامعه به اندازه کافی به یک معتاد بهبود یافته غلط است، چرا که بخشی از مغز یک معتاد به عنوان یک بیمار آسیب می‌بیند و این آسیب دیدگی غیرقابل بازگشت است، اما این موضوع توسط جامعه مورد توجه نیست ضمن اینکه  جامعه‌ای که به معتاد بهبود یافته‌اش به عنوان یک انگل نگاه می‌کند باید پذیرای معتادان خیابانی در جامعه باشد.

شکل گیری آسیهای اجتماعی جدید در زیر پوست شهر

در روزهای میانی هفته جاری علیخواه جامعه شناس در یادداشتی عنوان کرد که تشکیل زندگی مستقل قبل از ازدواج، زندگی دختران و پسران مجرد زیر یک سقف، مسئله خیانت و دوستی های توأم با روابط جنسی غیر متعهدانه، فرزندان نامشروع و نحوه مواجهه با آن و…، از جمله آسیبهای اجتماعی هستند که به تازگی در زیر پوست شهر مشاهده می شوند.

مطرح کردن برخی از آسیبهای اجتماعی موضوعاتی که شاید در نگاه اول به نظر آید که جزو مسائل اجتماعی کشور ما نیستند چرا که در زندگی روزمره چندان در مقابل چشمانمان قرار نمی گیرند و البته باید گفت که مسئله کشورهای صنعتی به ویژه از نوعی غربی آن هم نیستند. چرا که این مسائل در کشورهای یادشده از فهرست مسائل اجتماعی خارج شده اند و تقریبا جامعه با آنها کنار آمده و مورد پذیرش اجتماعی قرار گرفته اند.

یکی از آن مسائل، تشکیل زندگی مستقل قبل از ازدواج است. این گروه از جوانان چند سالی کار کرده و درآمد خود را پس انداز و با فراهم شدن زمینه ها، ازدواج می کنند. البته فعلا این نمونه ها بیشتر مختص مردان مجرد است و در بین زنان کمتر دیده می شود. از نظر طبقاتی نیز عمدتا مختص طبقات مرفه جامعه است.

دکتر همایون هاشمی
دکتر همایون هاشمی

تدوین سند جامع اشتغال مددجویان

رئیس سازمان بهزیستی نیز در این هفته از تدوین سند جامع اشتغال در سال جاری خبر داد و گفت در حال حاضر ۱۳ مرکز در خصوص اشتغال زنان بهبود یافته در سراسر کشور فعالیت می کنند که قصد داریم تعدادی مراکز را تا پایان سال افزایش دهیم.

همایون هاشمی همچنین از دو برابر شدن تعداد مهدهای شبانه روزی در سال جاری خبر داد و اعلام کرد تا پایان سال جاری تعداد مهدها به ۲۰ مرکز می رسد و همچنین شهریه مهدهای کودک نیز تا ۱۵ مردادماه اعلام و ابلاغ خواهد شد.شهریه مهدهای کودک در سال جاری بر اساس منطقه و استان مشخص می شود و این کمیته از ابتدای سال فعالیت خود را آغاز کرده و تا نیمه مردادماه نیز میزان دقیق آن اعلام و ابلاغ می شود.

وی با اشاره به این که شهریه مهدهای کودک ۲۰ تا ۳۰ درصد افزایش پیدا خواهد کرد، گفت با توجه به شرایط و امکانات شهرها و استانهای مختلف شهریه های آنها نیز متفاوت خواهد بود اما در مجموع میزان افزایش شهریه در سال جاری بیش از ۳۰ درصد نخواهد بود.

رئیس سازمان بهزیستی همچنین در مورد مهدهای شبانه روزی نیز عنوان کرد بر اساس برنامه ریزی های انجام شده و نیاز شهرهای صنعتی قصد داریم تعداد این مهدها را به منظور رفاه حال خانواده ها و مادران شاغل فراهم کنیم بر همین اساس تا پایان سال جاری تعداد مهدهای شبانه روزی به ۲۰ مهد خواهد رسید.

به گفته وی مستمری مددجویان در سال جاری حداقل ۲۰ درصد افزایش پیدا می کند و همچنین بن های مربوط به ماه رمضان مددجویان نیز به مبلغ ۳۰ هزار تومان میان آنان در سراسر کشور توزیع شده است

اضافه شدن سالانه ۱۰ هزار نفر به معلولان تهرانی

مدیر کل بهزیستی شهرستان تهران نیز در این هفته اظهار داشت سالانه ۱۰ هزار نفر به معلولان تهرانی اضافه می‌شود که این امر هزینه‌های زیادی را برای سازمان بهزیستی به همراه دارد .

مصطفی سراج گفت سازمان بهزیستی در طول سه دهه گذشته فراز و نشیب‌های زیادی را پشت سر گذاشته‌ است ولی امروز مدعی هستیم که بهزیستی در فرایند توسعه گام‌های خوبی را برداشته است.

وی تصریح کرد ۳۵۰ هزار نفر اعم از معلول، زنان سرپرست خانوار و… تحت پوشش بهزیستی استان تهران قرار دارند ضمن اینکه ۳ هزار و ۶۰۰ خانواده چند معلول (۲ الی ۷ معلول) تحت پوشش بهزیستی قرار دارند که نیاز به حمایت بیشتر دارند.

به گفته وی برای هر واحد مسکونی در طرح نهضت تأمین مسکن معلولان و مددجویان ۵ میلیون از سوی خیرین و ۵ میلیون از سوی بهزیستی پرداخت می‌شود.

یک طلاق به ازای هر ۲.۹ ازدواج در تهران

رئیس انجمن مدکاران اجتماعی ایران نیز در این هفته در مورد آمار طلاق و ازدواج گفت براساس آمارهای موجود در سال ۹۱ به ازای هر ۲.۹ ازدواج یک طلاق در تهران رخ داده است که البته این آمار در کل کشور ۵.۵ است. همچنین آمار طلاق ۵.۲ درصد افزایش داشته که این افزایش در نقاط شهری ۱۳.۱ درصد بوده است.

سید حسن موسوی چلک افزود یکی از نشانگرهای وضعیت موجود در هر حوزه ای آمارها هستند که اگر واقعی باشند یا حداقل به واقعیت نزدیک باشند، می تواند در برنامه ریزی موثر واقع شود.

وی گفت که آمار ازدواج و طلاق اعلام شده توسط سازمان ثبت احوال کشور نشان می دهد که در سال ۹۱ در کل کشور به ازای هر ۵.۵ ازدواج یک طلاق ثبت شده است. این در حالی است که این آمار در تهران به ازای کمتر از هر ۳ (۲.۹)ازدواج یک طلاق ثبت شده است. آماری که نگرانی را دراین زمینه درمیان مسئولین و مردم  افزایش می دهد بطوریکه حضرت آیت الله مکام شیرازی نیز  در جلسه تفسیر قرآن کریم که در ایام ماه مبارک رمضان برگزار می‌شود، به موضوع طلاق اشاره کرد و افزود متاسفانه امروز در جامعه ما شاهد افزایش طلاق‌ها و کاهش ازدواج‌ها هستیم.

رئیس انجمن مددکاری اجتماعی تاکید کرد همچنین آمارهای ارائه شده نشان می دهد که این شاخص در استان های البرز۳.۵ ،قم۴.۵،سمنان۴.۶، مازندران ۴.۸وگیلان۴.۹ ازدواج به ازای هر یک طلاق است که از میانگین کشور نیز بالاتر است.از طرف دیگر این شاخص در استان های سیستان و بلوچستان۲۰.۵،ایلام ۱۰.۹، چهارمحال و بختیاری ۱۰.۱،خراسان جنوبی۹.۹و یزد ۹.۳ طلاق به ازای هر یک طلاق است.

منبع: خبرگزاری مهر