کودکان قربانیان نشئگی مادران معتاد

مواد محدر
مواد محدر

تهران – زن محور اصلی خانواده است، اما بلای خانماسوز اعتیاد همانند شعله ای است که بر سر راه خود همه را درگیر می کند و در این میان زنان معتاد طعمه های شیرینی هستند تا به بهانه های مختلف این دلبندان را با خود همساز کنند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایرنا ، بر اساس گزارش ستاد مبارزه با مواد مخدر حدود ۲۷۰ هزار زن از مجموع یک میلیون و ۳۲۵ هزار معتاد در کشور به انواع مواد مخدر از جمله تریاک ، شیشه و غیره اعتیاد دارند.

تحقیقات صورت گرفته در مناطق جنوبی تهران توسط سازمان بهزیستی نشان می دهد ، ۶۶ درصد کودکان خیابان به بیماری عفونت های انگلی روده ، ۱۰ درصد به عفونت های ادراری، ۹۶ درصد به پوسیدگی دندان ها ، بیماری های لثه و ۲۴ درصد به عفونت های پوستی مبتلا بودند.

آمار زنان معتاد در کشور روز به روز در حال افزایش است و کم کاری در اطلاع رسانی و هشدار به خانواده ها باعث شده تا زنان معتاد فرزندان خود را از کودکی معتاد کرده و کام آنان را به موادی چون تریاک ، شیشه و غیره آشنا سازند.

بنا به اعتقاد روانشناسان، مادران معتاد برای سرپوش گذاشتن روی مسایل خود از فرزندان خود سوء استفاده می‌کنند،تا آنان درگیر اعتیاد و بی اعتنا به کارهای خلاف مادران روزگار خود را در خاموشی بگذرانند.

به گفته این روانپزشکان، ۹۰ درصد کودکان معتاد توسط والدین خود به اعتیاد کشیده می شوند.

ˈ سروش احمدی ˈ روانپزشک در این زمینه گفت: زنی که مواد مخدری مانند شیشه ، تریاک و یا حشیش استعمال می کند برای رهایی از بی قراریهای کودک، او را نیز معتاد می کند تا احساس لذت بیشتری ببرد.

احمدی افزود:این زنان دچار مسایل ، مشکلات روحی و روانی هستند و از فرزندان خود سوء استفاده می‌ کنند.

این روانپزشک با بیان اینکه این مادران تصورمی کنند با این کار در مقابل فرزندانشان احساس گناه نمی کنند ، اظهار داشت: زنان معتاد حتی فرزندان معتاد خود را واسطه برای خرید مواد مخدر قرار می‌دهند ،وضعیتی که بسیار اسفناک است اما کمتر به آن توجه می شود.

احمدی توصیه کرد: سازمان بهزیستی باید برای خانواده‌ها آموزش‌ و روشهای کنترلی ‌ در نظر بگیرد، در واقع خانواده‌هایی که معتادند باید تحت نظر قرار گیرند و صدا و سیما باید آموزش‌هایی در خصوص رفتار با کودک به خانواده‌ها داده و سازمان‌هایی برای حمایت این خانواده‌ها ایجاد شود.

این روانپزشک با تاکید بر اینکه دولت باید از فرزندان آسیب دیده حمایت کرده و این کودکان تا زمانی که مادرانشان مشکل اعتیاد دارند، از آنها دور باشند، گفت:در واقع چنانچه این زنان ترک اعتیاد کرده و سلامت جسمانی پیدا کردند می‌توانند سرپرستی فرزندان خود را داشته باشند.

ˈ مجید ابهری ˈ روانپزشک نیز در این زمینه گفت: ۷۰ درصد کودکان زنان معتاد قبل از تولد و در دوران جنینی دچار اعتیاد هستند و همین گونه به دنیا می آیند.

وی افزود: این مادران ، مقداری تریاک در حلق کودک می اندازند ،به همین خاطر ملاحظه می کنیم غالب این گونه بچه ها که بر دوش مادران خود در خیابان ها دیده می شوند ، غالبا خواب بوده و سرما، گرما، سر و صدا اثری بر آنها ندارد.

ابهری اظهار داشت : این کودکان ناخواسته معتاد می شوند و کودکان هفت تا ۱۲ ساله نیز که ازمادران معتاد متولد شده اند، برای خرده فروشی مواد مخدر مورد استفاده قرار می گیرند.

وی تصریح کرد: باید نهادهای حمایتی از والدین معتادی که بچه های خود را معتاد کرده و برای گدایی از آنها استفاده می کنند، سلب صلاحیت کنند و این بچه ها را به مراکز نگهداری تحویل دهند.

منبع: خبرگزاری ایرنا، اجتمام (۵)**۹۰۲۲/۱۶۴۷