گرامیداشت روز جهانی خانواده با شعار “خانواده‌ها و جوامع فراگیر”

گرامیداشت روز جهانی خانواده در سال ۲۰۱۸ بر “اهداف توسعه پایدار” مربوط به ترویج و ترقی جوامع مسالمت‌آمیز و فراگیر برای دستیابی به توسعه پایدار تمرکز دارد.

به گزارش ایسنا، اگرچه خانواده‌ها در سراسر جهان در طول دهه‌های گذشته به لحاظ ساختار و تغییرات جهانی جمعیتی تغییر یافته‌اند اما سازمان ملل همچنان خانواده را به عنوان واحد اساسی جامعه می‌شناسد. 

روز جهانی خانواده فرصتی را برای ارتقای آگاهی از مسائل مربوط به خانواده‌ها و افزایش دانش فرآیندهای اجتماعی، اقتصادی و جمعیت‌شناختی که بر آنها تاثیر می‌گذارد فراهم می‌آورد.

در این روز که هر ساله در ۱۵ ماه مه میلادی (۲۵ اردیبهشت) گرامی داشته می‌شود، فعالیت‌هایی نظیر برگزاری کارگاه‌ها و کنفرانس‌ها، برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی، مقالات روزنامه‌ای و برنامه‌های فرهنگی به منظور برجسته سازی موضوعات مربوطه صورت می‌گیرد.

جامعه فراگیر جامعه‌ای برای همه است که هیچ فردی را نادیده نمی‌گیرد و برای تمام افراد و گروه‌ها امکان مشارکت در زندگی فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و اجتماعی در آن جامعه وجود دارد.

رویکردهای سیاست‌های خانواده برای جوامع فراگیر در سراسر جهان متفاوت است. در برخی مناطق بر تامین اجتماعی انواع مختلف خانواده‌ها یا افراد از جمله خانواده‌های مهاجر یا بومی، اقلیت‌های قومی یا خانواده‌های دارای معلولیت تاکید شده است. در دیگر مناطق تاکید اولیه بر حمایت اجتماعی از خانواده‌های آسیب پذیر به منظور تسهیل حضور آنها در جریان اصلی جامعه است. با توجه به رویکردهای مختلف، گرامیداشت این روز در سال جاری با افزایش آگاهی از نقش خانواده‌ها و سیاست‌های خانواده در دستیابی به جوامع فراگیرتر از دیدگاه‌های منطقه‌ای صورت می‌گیرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان ملل متحد (UN)، بحث‌های هیئت‌های بین‌المللی در این روز بر اهمیت تضمین عدالت برابر برای همه اعضای خانواده بخصوص زنان تمرکز خواهد داشت. همچنین تلاش برای ثبت جهانی تولد و هویت قانونی برای همه را به ویژه با هدف قرار دادن خانواده‌های آسیب پذیر مورد توجه قرار خواهد داد. علاوه بر آن بر اهمیت حمایت اجتماعی برای انسجام اجتماعی و دیگر جنبه‌های سیاست‌های اجتماعی فراگیر و خانواده محور نیز تمرکز خواهد شد.