گره کور کودکان کار توسط چه نهادی باز می شود؟/ بهزیستی، شهرداری یا هیچ کدام!

کودک کار
کودک کار

در حالی طی سال‌های اخیر جمع‌آوری و ساماندهی کودکان کار و خیابانی به یک معضل جدی در کلان‌شهرها و بخصوص تهران تبدیل شده است که این سوال پیش می‌آید که چه نهادی باید پاسخگوی ساماندهی کودکان کار باشد؟
خبرگزاری فارس: گره کور کودکان کار توسط چه نهادی باز می‌شود؟/ بهزیستی، شهرداری یا هیچ‌کدام!

به گزارش خبرنگار اجتماعی فارس در چند سال اخیر پدیده کودکان کار در اکثر شهرها بخصوص در کلان‌ شهرها گسترش پیدا کرده است که این روزها این پدیده در شهر تهران به یک معضل جدی تبدیل شده است.

شهروندان تهرانی هر روز با این پدیده روبرو هستند به طوری که تعداد کودکان کار در شهر تهران رو به افزایش است و این در حالی است که با توجه به عدم تعامل سایر دستگاه‌ها در خصوص جمع آوری و ساماندهی کودکان کار، موانع زیادی برای شهروندان تهران به وجود آمده است.

فروش گل، فال، بادکنک، لواشک، سی‌دی، وزن کشی، لوازم تحریر، لباس و غیره از جمله کارهایی است که توسط کودکان کار انجام می‌شود.

شاید مسافران مترو بیش از هر شهروند دیگری در طی روز شاهد حضور کودکان کار در واگن‌های مترو باشد و با صدای این طیف آشنا باشند، صداهایی چون ” هر بسته لواشک ۱۰۰۰ تومان”، “باطری قلمی بسته ای ۱۰۰۰ تومان” و غیره.

پدیده کودکان موضوعی است که برای شهروندان سوالات بسیاری را به وجود آورده است که از آن جمله می‌توان به اینکه چه نهادی مسئول جمع آوری و ساماندهی کودکان کار است اشاره کرد.

سوالی که در این چند ساله بی جواب مانده و همین امر باعث شده تا جمع آوری و ساماندهی کودکان کار بی متولی باشد.

اگر چه بسیاری از مسئولان در دستگاه‌های مختلف در اظهاراتشان عنوان می‌کنند وظایف خود را در خصوص ساماندهی کودکان کار انجام می‌دهند، اما در عمل شاهد هستیم که این اتفاق هنوز نیفتاده است.

در همین راستا در ابتدای تابستان سال جاری، جواد محمدقلی نیا، مدیر کل سابق بهزیستی استان تهران از برنامه این سازمان برای ساماندهی کودکان کار و خیابانی خبر داد و گفت: در کشور ما مواردی چون کودکان خیابانی نداریم و بیشتر کودکان مبتلا به کودکان کار هستند که در این زمینه نیز با تعاملاتی که با دستگاه های مربوطه صورت گرفته است به توافقات خوبی رسیده‌ایم.

وی از اجرای طرح ساماندهی کودکان کار از تابستان خبر داد و افزود: اگر چه این طرح با کمی تأخیر و به دلایلی انجام خواهد گرفت اما اجرای این طرح گام مهمی جهت ساماندهی کودکان کار است. به طوری که دستگاه هایی چون نیروی انتظامی، شهرداری و حوزه اتباع خارجی همکاری لازم را در این زمینه خواهند داشت.

وی افزود: در طرح مدنظر هدف ما تنها جمع آوری نیست بلکه هدف ما ساماندهی کودکان کار در کشور است.

به گزارش فارس با گذشت ایام تابستان و شروع فصل پاییز، عملاً اتفاقی برای جمع آوری و ساماندهی کودکان کار و خیابانی صورت نگرفته است و این سوال پیش می‌آید که منظور مدیر کل سابق بهزیستی استان تهران از ساماندهی کودکان کار چه بوده است!

موضوع جمع آوری و ساماندهی کودکان کار و خیابانی از آن جهت حائز اهمیت است که اگر به این موضوع رسیدگی نشود در سال‌های آینده با مشکلات بسیاری در این بخش مواجه خواهیم شد.

در همین راستا شهرداری تهران برنامه‌های را برای رفع معضل جدی کودکان کار در دست خود دارد به طوری که مجتبی عبداللهی، معاون خدمات شهری شهرداری تهران از تدوین طرح جمع‌آوری و ساماندهی کودکان کار و دستفروشان خبر داد و اضافه کرد: شرکت ساماندهی مشاغل با دستفروشانی که در معابر و محل تردد شهروندان ایجاد مزاحمت می‌کنند، مقابله می‌کند.

در حالی جمع آوری و ساماندهی کودکان کار و خیابانی در این روزها بین چند دستگاه‌ پاسکاری می‌شود که این سوال پیش آید چه نهادی باید گره کور ساماندهی کودکان کار را باز کند؟ و آیا اینکه شهرداری تهران در همین امر مسئولیت دارد یا بهزیستی؟

براساس ماده ۳۲ پیمان‌نامه جهانی حقوق کودک، کودک باید در برابر کاری که رشد و سلامت وی را تهدید می‌کند، حمایت شود و دولت‌ها باید حداقل سن و شرایط کار کودکان را مشخص کنند.

طبق اصل سی‌ام قانون اساسی، دولت موظف است وسایل آموزش و پرورش رایگان را تا پایان دوره متوسطه برای همگان فراهم سازد.ایران همچنین با پیوستن به کنوانسیون حقوق کودک متعهد شده است کودکان را در برنامهریزی‌های کلان خود در اولویت قرار دهد. در معیارهای دینی ما نیز کودک هدیه‌ای الهی نامیده شده که رشد و تعالی او وظیفه خانواده و جامعه است.

کودک کار، پدیده اجتماعی عمیقی است که سازمان‌های بسیاری را درگیر می‌کند، اما تا حد زیادی قابل حل است.جمهوری اسلامی ایران سال ۱۳۷۳ پیمان‌نامه جهانی حقوق کودک را با شروطی امضا کرده و در مورد کودکان کار و خیابانی، پیمان‌نامه را بصراحت پذیرفته است.سال ۱۳۸۲ وزارت رفاه مصوبه‌ای در این زمینه داشت و دو سال بعد قانون ساماندهی کودکان خیابانی به ‌تصویب هیئت وزیران رسید.

براساس این قانون ۱۱ ارگان دولتی و غیردولتی مسئول ساماندهی کودکان خیابان هستند. سه سال بعد، سال ۸۷ قانونی با عنوان ساماندهی متکدیان در شورای‌عالی اداری کشور تصویب شد. این قانون پاسخی بود به مسئولان وقت بهزیستی که دلیل عدم اجرای آیین‌نامه ساماندهی را وجود خلأ‌هایی می‌دانستند.

سیدحسن موسوی چلک، مدیرکل دفتر آسیب‌های اجتماعی وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی در خصوص پدیده کودکان کار اظهار داشت: به‌زودی آیین‌نامه جدیدی برای ساماندهی کودکان کار تدوین خواهد شد.

وی تصریح کرد: باید برخی از موارد آیین نامه قبلی اصلاح شود که در این زمینه جلساتی برگزار شده است.

موسوی چلک در خصوص جزئیات آیین‌نامه جدید گفت: این آیین نامه نسبت به آیین نامه قبلی قابلیت اجرایی بیشتری دارد، وظایف دستگاه‌های مختلف را به روشنی مشخص کرده است.

منبع: خبرگزاری فارس