گزارش تفصیلی حضور در مجمع عمومی فدراسیون بین المللی مددکاران اجتماعی

 

مجمع عمومی فدراسیون بین المللی مددکاران اجتماعی در اول و دوم جولای ۲۰۱۸ مصادف با ۱۰ و ۱۱ تیرماه ۹۷ در شهر دوبلین ایرلند برگزار شد. انجمن مددکاران اجتماعی ایران که از ۵ سال پیش به این فدراسیون پیوسته بود برای نخستین بار در این مجمع شرکت کرده است. در ادامه گزارشی از حضور نمایندگان انجمن در این مجمع و آنچه طی آن رخ داده است ارائه می گردد:

 

بسمه تعالی

بخش اول: مقدمه

مددکاری اجتماعی ایران طی شصت سال که از آغاز اولین دوره آموزشی آن می گذرد یا فاقد ارتباط موثر و هدفمند بین المللی بوده یا این ارتباط یک طرفه و شامل دعوت از برخی از اساتید خارجی برای آموزش یا ترجمه کتب و مقالات انگلیسی به فارسی بوده است. این در حالی است که یکی از مهمترین زمینه های توسعه یک حرفه را می توان در ارتباط بین المللی آن دانست. تنها در سایر ارتباطات و تعامل است که می توان به رشد همه جانبه دست یافت و علاوه بر بهره گیری از یافته های جدید علمی و تجربی دانسته ها و یافته های خود را با دیگران به اشتراک گذاشت.

اما ارتباط نهادینه و سازمانی هرگز در این حرفه در ایران شکل نیافته بود. انجمن مددکاران اجتماعی ایران از سال ۲۰۱۲ به عضویت فدراسیون بین المللی مددکاران اجتماعی در آمد و از آذرماه سال ۹۶ در یک نقطه عطف تاریخی برای این حرفه، انجمن مددکاران اجتماعی ایران با همکاری و همراهی همه اساتید، پیشکسوتان، دانشجویان و فعالان مددکاری اجتماعی ایران با برگزاری نخستین کنگره بین المللی تحت عنوان “۶۰ سال مددکاری اجتماعی در ایران” توانست این ارتباط را به صورت دوجانبه شکل دهد. در حاشیه این کنگره، ۹ تفاهم نامه همکاری بین انجمن های مددکاری اجتماعی کشورهای مختلف امضا شد که حاوی مشارکت و تعامل علمی، اجرایی و آموزشی بود و برخی از آنها تاکنون به مرحله اجرا رسیده است.

بر پایه سیاست افزایش دامنه تعاملات بین المللی، انجمن ایران با انجمن های قرقیزستان و آذربایجان تعامل خود را در قالب همایشهای بین المللی در سال ۲۰۱۸ آغاز کرد و رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران با پیشنهاد فدراسیون منطقه ای و موافقت دبیرکل و هیات رئیسه جهانی فدراسیون به عنوان کمیسر اخلاق فدراسیون از منطقه آسیا-اقیانوسیه و همزمان عضو هیات رئیسه منطقه ای فدراسیون برگزیده شد.

در پی همین ارتباطات بین المللی، انجمن در تیرماه ۱۳۹۷ (جولای ۲۰۱۸) تصمیم به شرکت در مجمع عمومی فدراسیون بین المللی مددکاران اجتماعی گرفت که این اولین حضور یک ارگان مددکاری اجتماعی از ایران در مجمع عمومی جهانی بود.

نمایندگان اروپا
نمایندگان امریکای جنوبی
نمایندگان امریکای شمالی
نمایی از صحن مجمع عمومی
حضور نمایندگان انجمن ایران در مجمع

فدراسیون بین المللی مددکاران اجتماعی مهمترین مرجع مددکاری اجتماعی است که دارای حدود ۳ میلیون عضو از بیش از ۱۲۰ کشور جهان است و نمایندگان انجمن های ملی آنها هر دو سال یک بار برای شرکت در مجمع عمومی فدراسیون گردهم می آیند. در مجمع عمومی تصمیمات متعددی اخذ می گردد که تعیین رئیس فدراسیون، روسای منطقه ای، روسای کمیسیون های تخصصی، تشکیل یا لغو یک کمیسیون تخصصی، استماع گزارش کمیسیون های تخصصی، تغییرات اساسنامه یا تصمیم گیری در خصوص عضویت، لغو عضویت یا تعلیق یک یا چند عضو از جمله آنهاست. کشورهای غایب می توانند به یکی از کشورهای حاضر برای رأی گیری ها وکالت (proxy) دهد.

همچنین فدراسیون از ۵ بخش منطقه ای (شامل امریکای شمالی، امریکای جنوبی و کارائیب، آسیا و اقیانوسیه، افریقا و اروپا) تشکیل شده که روسای این مناطق عضو هیات رئیسه فدراسیون محسوب می شوند. این مجمع هر دو سال یکبار در یکی از کشورهای عضو برگزار  می شود و از ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۶ به ترتیب در مونترال کانادا، ژنو سویس، آدلاید استرالیا، مونیخ آلمان، سالوادودباهیا برزیل، هنگ کنگ، استکهلم سوئد، مبلورن استرالیا و سئول کره جنوبی برگزار شده بود.

در مجمع عمومی دو روزه سال ۲۰۱۸ که با حضور اکثریت اعضای فدراسیون در روزهای اول و دوم جولای در محل هتل کلایتون دوبلین پایتخت ایرلند جنوبی برگزار شد نیز تصمیمات گوناگونی گرفته شد که به صورت خلاصه عبارت بودند از:

  • قرائت گزارش رئیس و روسای منطقه ای
  • تعیین رئیس جدید فدراسیون
  • تعیین روسای جدید منطقه ای
  • قرائت گزارش کمیسیون ها، واحدها و کمیته ها
  • بررسی پیشنهاد فدراسیون برای تحریم انجمن رژیم صهیونیستی اسرائیل
  • پیشنهاد تشکیل کمیسیون سازمان ملل و کمیسیون آموزش
  • اصلاح برخی از بندهای اساسنامه
  • اعلام برندگان جایزه اندرو موارویف-آپاستول[۱]

 

در ادامه گزارش تفصیلی از رخدادهای مجمع عمومی و مشارکت فعال نمایندگان انجمن مددکاران اجتماعی ایران ارائه می گردد:

 

 

‌أ.        ترکیب تیم اعزامی انجمن

نمایندگان انجمن در این سفر شامل افراد زیر بودند :

  • سید حسن موسوی چلک

(رئیس انجمن، کمیسر اخلاق و عضو هیات رئیسه فدراسیون بین المللی مددکاران اجتماعی منطقه آسیا-اقیانوسیه)

 

 

 

 

  • عباسعلی یزدانی (عضو هیات مدیره)

 

 

  • حامد علمایی (عضو هیات مدیره و مسئول روابط بین الملل)

 

 

بخش دوم: مجمع عمومی فدراسیون

‌أ.       گزارش و انتخابات هیات رئیسه

۱.    قرائت گزارش رئیس فدراسیون

رئیس فدراسیون خانم روث استارک[۲] گزارشی از عملکرد دوسال اخیر فدراسیون و تعاملات و دستآوردهای آن ارائه کرد. دوره ریاست وی در این مجمع به پایان رسید و در این مجمع از زحمات وی قدردانی به عمل آمد. خانم روث استارک از ۴ سال قبل به عنوان رئیس هیات رئیسه (Executive Committee) فدراسیون فعالیت کرده بود و در سال ۲۰۱۸ دوره فعالیت ایشان به پایان رسیده است. هیات رئیسه فدراسیون شامل رئیس، خزانه دار و دو نفر از هر منطقه است. همچنین مطابق بند e ماده ۱۴ اساسنامه اعضای هیات رئیسه باید یک نفر را از میان روسای منطقه ای به عنوان نائب رئیس فدراسیون انتخاب نمایند. هیات رئیسه برای یک دوره چهارساله انتخاب می شوند.

در کنار تندیس فدراسیون که به دست روری تروئل، دبیرکل، به خانم استارک اهدا شد، تندیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران نیز به دست رئیس انجمن به خانم استارک تقدیم گردید.

نمایندگان ایران در کنار رئیس فدراسیون بین المللی که پس از پایان مجمع، دوره ریاست وی به پایان رسید

۲.    روری ترئل

دبیرکل فدراسیون، آقای دکتر روری تروئل، ضمن سپاسگزاری از هیات رئیسه و همه اعضای فعال این فدراسیون در سراسر جهان به تشریح مهمترین اقداماتی که در کشورهای مختلف و سازمان های بین المللی مختلف از سوی نمایندگان این فدراسیون صورت گرفته است پرداخت. وی ابراز امیدواری کرد که مسیر توسعه فدراسیون و اقبال خوبی که نسبت به مددکاران اجتماعی در راستای نقش آفرینی در حوزه صلح و عدالت اجتماعی انجام می شود روزافزون باشد.

 

۳.    ارائه گزارش روسای منطقه ای

روسای منطقه ای گزارشی از عملکرد دوسال اخیر منطقه خود را ارائه کردند. گزارشهای منطقه ای شامل برآیند و جمع بندی گزارشهای کشورهای عضو منطقه و نیز اقداماتی است که به ابتکار و تلاش هیات رییسه در سطح منطقه یا جهان صورت گرفته است.

پس از ارائه گزارش از سوی روسای منطقه ای اعضای فدراسیون نسبت به گزارش کلی و عملکرد منطقه ای فدراسیون صحبت کردند و روسای فدراسیون نیز در قالب پنل به سوالات پاسخ دادند. در این بخش، رئیس انجمن ایران اجازه یافت تا حدود ۱۵ دقیقه صحبت کند و ضمن بیان نقطه نظرات مددکاران اجتماعی ایران و تقدیر از عملکرد رئیس منطقه ای آسیا-اقیانوسیه، سیاستهای فعلی فدراسیون و جهت گیری رایج را با توجه به قابلیت های ذاتی این نهاد جهانی و حرفه ای قابل نقد دانست و پیشنهادهایی برای بهبود سیاستها، عملکرد و نوع تعامل با سازمانهای مددکاری اجتماعی یا سازمانهای جهانی در سایر حرفه ها و علوم ارائه نمود که با تشویق و استقبال حاضرین قرار گرفت.

هیات رئیسه جدید فدراسیون که شامل رئیس فدراسیون و روسای منطقه ای هستند

۴.    انتخاب رئیس جدید فدراسیون

با توجه به پایان دوره فعالیت خانم استارک، انتخابات رئیس جدید در این مجمع انجام شد. پیرو اطلاعیه فدراسیون، از چندین هفته پیشتر تلاش نامزدهای احراز این پست آغاز شده بود. مطابق اساسنامه فدراسیون، کسانی که نامزد احراز هر یک پستها باید رزومه خود را برای اعضا ارسال و آنها را از تصمیم خود مطلع نمایند.

انتخابات رئیس فدراسیون در حالی که دو نامزد خانم، از دو منطقه جغرافیایی مختلف کاندیدای نهایی احراز آن بودند صورت پذیرفت. نامزدها عبارت بودند از خانم آنتونینا داشکینا[۳] از کشور روسیه و خانم سیلوانا مارتینز[۴]  از کشور آرژانتین بودند که در نهایت خانم سیلوانا مارتینز به عنوان رئیس جدید به مدت ۴ سال انتخاب شد. هر کشور یک حق رأی دارد که در صورت عدم حضور نماینده آن می تواند به یک کشور دیگر وکالت برای رأی خود وکالت دهد. انجمن ایران از سوی انجمن قرقیزستان وکالت داشت.

در کنار رئیس جدید فدراسیون، خانم سیلوانا مارتینز (از راست نفر دوم)

۵.    تعیین روسای جدید منطقه ای:

دوره ریاست منطقه ای آسیا-اقیانوسیه خانم دکتر ماریکو کیمورا[۵] که سال ۲۰۱۷، ششمین نشان سلامت اجتماعی را نیز از سوی انجمن ایران دریافت کرده بود به پایان رسید و با توجه به اینکه خانم رز هندرسون[۶] از کشور نیوزیلند و معاون سابق منطقه تنها کاندیدای احراز این سمت بود، وی به عنوان رئیس جدید منطقه برای چهارسال آتی انتخاب گردید.

لازم به ذکر است در جلسه مجمع آسیا-اقیانوسیه که سه روز بعد در حاشیه کنفرانس برگزار شد خزانه دار، رئیس افتخاری و اعضای کمیسیون اخلاق و کمسیون حقوق بشر نیز تعیین شدند و مقرر شد انتخابات برای سمت معاون منطقه ای متعاقبا برگزار شود. همچنین رئیس و معاون مناطق آمریکای شمالی، جنوبی-کارائیب، اروپا و افریقا نیز تعیین شدند. کاندیداهای این سمت باید حداقل سابقه دو سال فعالیت در یکی از پستهای فدراسیون را داشته باشند.

 

گزارش کمیسیونها و کمیته ها

۱.    قرائت گزارش کمیسر اخلاق

خانم دان هابدی[۷]  دبیر کمیته دائمی اخلاق فدراسیون گزارشی از اقدامات این کمیته از سال ۲۰۱۶ برای بازنگری منشور اخلاقی و اصول اخلاقی فدراسیون ارائه نمود. این کمیته در ارتباطی پر چالش با کمیته اخلاق انجمن بین المللی مدارس مددکاری اجتماعی[۸] در نهایت ۹ اصل را به عنوان اصول مشترک اخلاقی جامعه مددکاری اجتماعی اعلام نمودند. انجمن ایران از دیماه ۱۳۹۶ (ژانویه ۲۰۱۸ ) به این کمیته اضافه شده بود، با مذاکره با رئیس انجمن مدارس و دبیرکل فدراسیون و نیز در بحثهای متعدد با اعضای کمیته، توانست نقش قابل توجهی در تسهیل روابط و پیشبرد اقدامات این کمیته و روند به نتیجه رسیدن آن ایفا کرد.  این اصول که مورد توافق کلی دو نهاد بین المللی قرار گرفت و در مجمع عمومی نیز تصویب شد.

اصول ۹ گانه اخلاقی منتشر و مصوب شده مذکور عبارتند از:

  • بازشناسی کرامت ذاتی انسانها
  • ارتقاء حقوق انسانها
  • ارتقاء برابری و عدالت اجتماعی
    • به چالش کشیدن با تبعیض و سرکوب نهادینه شده
    • احترام به تفاوتها
    • دسترسی به امکانات برابر
    • به چالش کشیدن سیاستها و اقدامات ناعادلانه
    • ایجاد انسجام
  • ارتقاء حق خودتصمیم گیری
  • ارتقاء حق مشارکت
  • احترام به رازداری و حریم خصوصی
  • رفتار با انسانها با در نظر گرفتن همه ابعاد یک انسان
  • استفاده اخلاقی از فن آوری و رسانه های اجتماعی
  • انسجام حرفه ای (تلاش برای ارتقاء حرفه)
گزارش خانم دان هابدی رئیس کمیسیون اخلاق فدراسیون

( متن این گزارش را می توانید در نشانی اینترنتی زیر بخوانید:

https://www.ifsw.org/statement-of-ethical-principles/

۲.    قرائت گزارش کمیسر حقوق بشر

آقای نایجل هال[۹] کمیسر حقوق بشر فدراسیون گزارشی از اقدامات این کمیسیون ارائه داد. در این گزارش به اقداماتی که در اعتراض به جنایات رژیم صهیونیستی اسرائیل به ویژه دستگیری تعدادی از مددکاران اجتماعی فلسطین و نیز اقدام ایالات متحده در خروج از شورای حقوق بشر داشته اند اشاره شده بود. بعد از ارائه گزارش، اعضای مجمع به گزارشهای ارائه شده رأی مثبت دادند.

گزارش کمیسون تخصصی حقوق بشر فدراسیون

۳.    قرائت گزارشهای خزانه دار و بایگانی

خزانه دار و مسئول بایگانی فدراسیون گزارش کوتاهی از اقداماتی که طی دو سال اخیر در فدراسیون صورت گرفته است را ارائه دادند.

 

۴.    قرائت گزارش کارگروه تدوین سند دستورکار جهانی (Global Agenda) فدراسیون

دکتر دیوید جونز[۱۰]، رئیس اسبق IFSW و مسئول کارگروه تدوین سند دستور کار جهانی گزارشی از اقدامات این کارگروه و خروجی آن ارائه نمود. این کارگروه که کار خود را از مجمع عمومی سال  ۲۰۱۰ شروع کرده بود تا کنون دو گزارش از محورهای تعیین شده دستور کار جهانی مددکاری اجتماعی و توسعه اجتماعی را ارائه داده بود. گزارش سوم که به صورت کتاب نیز منتشر شده است در این مجمع نخستین بار رونمایی شد. این کتاب پس از تأیید اکثریت اعضای مجمع در برنامه اختتامیه کنفرانس در روز ۷ جولای نیز به صورت رسمی ارائه شد. مطابق این دستور کار چهار محور معرفی شده بود که گزارش اقدامات مربوط به محورهای اول و دوم در کنفرانس دوسالانه سالهای ۲۰۱۴ و ۲۰۱۶  ارائه شد و در سال ۲۰۱۸ گزارش اقدامات حول محور سوم بیان شد و در سال ۲۰۲۰ آخرین محور آن بررسی و گزارش می شود و بنابراین در مجمع عمومی و کنفرانس سال ۲۰۲۰ بازنگری در این دستور کار صورت خواهد گرفت. شعار هر سال هم متناسب با محورهای مورد بحث در آن سال انتخاب می شود. محورهای چهارگانه مذکور عبارتند از:

  • ارتقاء برابری اجتماعی و اقتصادی
  • ارتقاء شأن و ارزش انسانها
  • ارتقاء ثبات جامعه و محیط زیست
  • ارتقاء شناخت اهمیت روابط انسانی

بر این اساس، انتظار می رود که شعار سال ۲۰۱۹ روز جهانی مددکاری اجتماعی در حوزه گسترش اهمیت روابط انسانی باشد.

رونمایی از کتاب دستور کار جهانی فدراسیون تا سال ۲۰۲۰
رونمایی از کتاب دستور کار جهانی فدراسیون تا سال ۲۰۲۰

۵.    گزارش نماینده دائم فدراسیون در سازمان ملل

خانم پریسکا فلشلین[۱۱] نماینده دائم فدراسیون در مقر سازمان ملل متحد گزارشی از اقدامات این بخش ارائه نمود. بعد از ارائه گزارش اعضای مجمع به گزارش رأی مثبت دادند.

 

 

‌ب.  پیشنهادها

۱.    پیشنهاد فدراسیون برای تحریم اتحادیه مددکاران اجتماعی اسرائیل

هیات رئیسه فدراسیون در اجرای ماده ۷  اساسنامه و بند ۴ آیین نامه اجرایی این فدراسیون در تاریخ ۲۶ مارس ۲۰۱۸ (۶ فروردین ۱۳۹۷) تصمیم به انتشار بیانیه ای برای تحریم (سانسور شدن) اتحادیه مددکاران اجتماعی اسرائیل داده بود و در این مجمع پیشنهاد در خصوص ادامه سانسور علیه این اتحادیه به بحث و رأی گذارده شد. دلیل این پیشنهاد عدم فعالیت انجمن مذکور در راستای انجام مفاد اساسنامه، سیاستها و هدفهای فدراسیون و نادیده گرفتن مأموریتها و اصول مددکاری اجتماعی در مقابل تجاوز و کشتار مردم فلسطین از سوی دولت رژیم اسرائیل و به ویژه عدم واکنش آنها در جریان بازداشت و زندانی شدن تعدادی از مددکاران اجتماعی فلسطینی از جمله رئیس سابق انجمن مددکاران اجتماعی فلسطین بود. در قطعنامه پیشنهادی هیات رئیسه ذکر شده که طی سالهای گذشته بارها از انجمن اسرائیل خواسته شده بود تا واکنش مناسبی به اقدامات انجام دهد اما آنها استنکاف نموده و حتی بیانیه ای که کمیسیون حقوق بشر فدراسیون تهیه کرده بود و بسیاری از انجمن های تخصصی و شخصیتهای این حرفه پای آن را امضا کرده بودند را به طور کامل رد کرده و از آن حمایت ننمود. پیشنهاد سانسور شدن این اتحادیه پس از ساعتها بحث و بررسی تصویب شد. بسیاری از انجمن ها از جمله انجمن های امریکای لاتین از بیانیه نماینده فلسطین حمایت کردند. موضع انجمن مددکاران اجتماعی ایران نیز دفاع از بیانیه پیشنهادی فدراسیون بود.

دفاع واسیلیوس لوکیمیدیس استاد برجسته مددکاری اجتماعی از قطعنامه علیه انجمن اسرائیل
قرائت بیانیه نماینده فلسطین علیه جنایات اسرائیل

تصویب پیشنهاد تحریم (سانسور) انجمن اسرائیل در مجمع عموم

۲.    پیشنهاد تشکیل کمیسیون سازمان ملل

دو پیشنهاد برای بهبود عملکرد بخشهای تخصصی فدراسیون مطرح شد. پیشنهاد اول مربوط به تشکیل “کمیسیون سازمان ملل” به جای “نماینده فدراسیون در سازمان ملل” بود. در حال حاضر ۵ نماینده از سوی فدراسیون در ۵ مقر مهم سازمان ملل در بانکوک، نایروبی، نیویورک، ژنو و وین حضور دارند که ارتباط تشکیلات متمرکز ندارند و به همین دلیل اتفاق افتاده بود که چند بیانیه با امضاهای مختلف و رویکردهای بعضاً متفاوت به نام نماینده فدراسیون در سازمان ملل منتشر شده بود و این مورد اعتراض هیات رئیسه بود به همین دلیل نیز پیشنهاد تشکیل کمیسیون سازمان ملل داده شد که با رأی مخالف روبرو شده و تصویب نشد.

۳.    پیشنهاد تشکیل کمیسیون آموزش

پیشنهاد دوم مربوط به تشکیل کمیسیون آموزش بود که ارتباط این سازمان با حوزه آموزش مددکاری اجتماعی بیش از پیش برقرار بماند. این پیشنهاد پس از بحث و بررسی زیاد با یک تغییر مواجه شد و مقرر شد به صورت کمیته موقت کار خود را آغاز نماید تا در مجمع عمومی ۲۰۲۰ درباره آن تصمیم گیری شود. دکتر ماریکو کیمورا، از ژاپن و رئیس سابق منطقه آسیااقیانوسیه و دکتر واسیلیوس لواکیمیدیس[۱۲]  از کشور یونان و سردبیر سابق مجله Journal of Social Work به عنوان کمیسرهای این کمیته تعیین شدند.

 

۴.    اصلاح برخی از مواد اساسنامه و آیین نامه داخلی:

بنابه پیشنهاد انجمن نیوزلند ماده ۱۴  اساسنامه فدراسیون مورد بررسی مجدد قرار گرفت. در این ماده به تشکیل “کمیته راهبری[۱۳]” با حضور رئیس، معاون، خزانه دار و دبیرکل اشاره شده است در حالیکه نقش خاصی برای آن تعریف نشده است. مطابق این پیشنهاد، نقشهای مشورتی این کمیته تعیین شده بود. این پیشنهاد رأی لازم را نیاورد و تصویب نشد. همچنین پیشنهاد تغییر در برخی از رویه های ذکر شده در آیین نامه در خصوص تعلیق یا تحریم اعضا داده شد که با رأی مخالف اعضا روبرو شد.

نمایی از صحن مجمع عمومی فدراسیون بین المللی مددکاران اجتماعی ۲۰۱۸

۵.    برندگان جایزه اندرو موارویف-آپاستول[۱۴]

جایزه موراویف-آپاستول یکی از جوایز نمادین مهمی است که از سوی فدراسیون به فرد یا سازمانی که طی سالهای اخیر در راستای مأموریتهای فدراسیون و مددکاری اجتماعی حرکتهای مهم در سطح جهانی انجام داده اند اهداء می شود. در سال ۲۰۱۸ و در جریان این مجمع عمومی، این جایزه به ۵ شخصیت برجسته که با فدراسیون همکاری داشته اند تعلق گرفت که عبارت بودند از: دیوید جونز (David Jones – رئیس سابق فدراسیون و مدیر فعلی واحد امور بین الملل انجمن بریتانیا) برای هدایت سند دستور کار مددکاری اجتماعی و توسعه اجتماعی؛ ماریکو کیمورا (رئیس منطقه ای آسیا-اقیانوسیه)، برای تحولی که در منطقه آسیا-اقیانوسیه صورت داد؛ آنگلا فیلدینگ (, Angela Fielding) برای اقدامات بزرگی که در استرالیا انجام داده بود. انجمن مددکاران اجتماعی کاستاریکا برای اقدامات مهمی که در سطح بین الملل مددکاری اجتماعی انجام داده بود و مانتر امیرا (Munther Amira – رئیس سابق انجمن مددکاران اجتماعی فلسطین) برای اقدامات موثری که در جهت مقابله با خشونت رژیم اسرائیل انجام داد و مدتها در زندان این رژیم گرفتار شده بود.

 

بخش سوم: مجمع منطقه آسیااقیانوسیه

۱.    مجمع عمومی منطقه آسیا اقیانوسیه

مجمع عمومی منطقه آسیا اقیانوسیه نیز دو روز بعد از مجمع عمومی جهانی فدراسیون، در محل برگزاری کنفرانس جهانی و با حضور نمایندگان اکثریت اعضای منطقه برگزار شد. طی این جلسه، گزارش خزانه دار، رئیس و معاون سابق قرائت شد و خزانه دار از کشور ژاپن و رئیس افتخاری منطقه از کشور هنگ کنگ به اتفاق آراء در سمتهای خود ابقا شدند.

ارائه گزارش خزانه دار منطقه آسیااقیانوسیه فدراسیون

در این جلسه، از زحمات رئیس سابق منطقه قدردانی شد. همچنین از لوگوی جدید منطقه آسیااقیانوسیه رونمایی و یک نشان با طرح لوگو به ماریکو کیمورا رئیس سابق منطقه اهدا گردید.

اهداء اولین بج آسیااقیانوسیه به رئیس سابق منطقه ای (دکتر ماریکو کیموا)
رونمایی از لوگوی جدید منطقه آسیااقیانوسیه فدراسیون

۲.    گزارش عملکرد ایران در مجمع آسیا اقیانوسیه

طی مجمع منطقه ای گزارشی از فعالیتهای کشورهای مختلف عضو ارائه شد. نماینده ایران به طور ویژه گزارشی از خلاصه فعالیتهایی که مددکاران اجتماعی ایران در انجمن انجام داده بودند ارائه نمود که بسیار مورد توجه قرار گرفت.

نمایندگان مجمع عمومی فدراسیون منطقه آسیا اقیانوسیه بعد از جلسه مجمع
ارائه گزارش عملکرد انجمن ایران در جلسه آسیا اقیانوسیه فدراسیون توسط آقای یزدانی
ارائه گزارش عملکرد انجمن ایران در جلسه آسیا اقیانوسیه فدراسیون

۳.    گزارش اورژانس اجتماعی

معرفی برنامه اورژانس اجتماعی به عنوان یکی از طرح های موفق جهانی مددکاری اجتماعی از سوی رئیس انجمن ارائه گردید. این برنامه بسیار مورد توجه حاضرین قرار گرفت و در تغییر نگاه مددکاران اجتماعی جهان به ایران تأثیر قابل ملاحظه ای بر جای گذاشت. لازم به ذکر است که معرفی این برنامه، در گزارش سوم دستور کار جهانی نیز چاپ و منتشر شده است.

رئیس انجمن ایران در حال ارائه سخنرانی با موضوع اورژانس اجتماعی

 

۴. شرکت در جلسه هیات رئیسه منطقه ای

رئیس انجمن به اتفاق آقای علمایی در جلسه هیات رئیسه منطقه ای شرکت کردند. طی این جلسه کمیسرهای اخلاق و حقوق بشر منطقه در سمت های خود ابقا شدند.

جلسه هیات رییسه منطقه آسیااقیانوسیه فدراسیون در حاشیه کنفرانس
جلسه هیات رییسه منطقه آسیااقیانوسیه فدراسیون در حاشیه کنفرانس

بخش چهارم: کنفرانس جهانی مشترک دوسالانه مددکاری اجتماعی

کنفرانس جهانی مددکاری اجتماعی هر دو سال یکبار و با همکاری سه سازمان اصلی مددکاری اجتماعی در سطح بین الملل یعنی فدراسیون بین المللی مددکاران اجتماعی[۱۵]، انجمن بین المللی مدارس مددکاری اجتماعی (IASSW[۱۶]) و شورای آموزش رفاه اجتماعی[۱۷] برگزار می شود. در این کنفرانس بین المللی اساتید، دانشجویان، پژوهشگران، نظریه پردازان و فعالین مددکاری اجتماعی حضور دارند و به عنوان یکی از مجامع بزرگ و اثرگذار در انسجام حرفه و محملی برای به اشتراک گذاری جدیدترین ایده ها و دستاوردهاست. در کنفرانس سال ۲۰۱۸ که در روزهای ۳ لغایت ۷ جولای سال جاری در سالن بزرگ سلطنتی ایرلند[۱۸] در شهر دوبلین برگزار شد بیش از ۲۵۰۰ نفر از سراسر جهان حضور یافتند. نمایندگانی از ایران نیز در این کنفرانس برای ارائه مقاله به صورت سخنرانی و یا پوستر حضور داشتند. نمایندگان انجمن در این کنفرانس ضمن حضور در کارگاه ها، سخنرانی ها و نشستهای تخصصی مختلف حضور داشتند.

رونمایی از نماد کنفرانس ۲۰۲۰ کانادا
قرائت بیانیه پایانی کنفرانس از سوی روسای سه سازمان اصلی همکار (فدراسیون، شورای آموزش و انجمن بین المللی مدارس
مراسم افتتاحیه کنفرانس سرودخوانی یکی از گروه های هدف مددکاری اجتماعی اهل دوبلین

بخش پنجم: اقدامات و دستاوردهای سفر

  1. در حاشیه مجمع عمومی و کنفرانس جهانی دیدارهای مختلفی با روسای انجمن‌های کشور های مختلف از جمله: آلمان، آمریکا، انگلیس، روسیه، ایتالیا، اسپانیا، دانمارک، سوئد، کانادا، سویس، آرژانتین، ژاپن، هنگ کنگ، فلسطین، برزیل، استرالیا، چین، کره جنوبی، آذربایجان، پرتغال، اتریش، فنلاند، پورتوریکو، نیوزلند،کروواسی، آرژانتین، پاناما، زیمباوه و … انجام شد.
  2. پرچم یادبود انجمن، کتاب مددکاری اجتماعی در ایران (به زبان انگلیسی) و تندیس انجمن به تعدادی از انجمن های مددکاری اجتماعی کشورهای مختلف اهداء شد. همچنین، فرش یادبود کنگره بین المللی ۶۰ سال مددکاری اجتماعی در ایران (اهدائی فرش مشهد) که مقرر بود تا روز کنگره آماده شود ولی کمی با تأخیر آماده شده بود به دبیرکل فدراسیون، رئیس آسیااقیانوسیه و نماینده دائم فدراسیون در سازمان ملل که از مهمانان مدعو کنگره بودند اهداء شد.
  3. مقرر شد تا تفاهم نامه های همکاری برای تبادل دانش، تجربیات و آموزش مددکاران اجتماعی بین انجمن ها مبادله گردد.
  4. انجمن مددکاران اجتماعی ایران با حضور فعال و مشارکت خوب توانست نگاه مددکاران اجتماعی سراسر دنیا را نسبت به مددکاری اجتماعی در ایران تا حدود زیادی تغییر دهد. تا پیش از این به دلیل عدم ارتباط مددکاری اجتماعی ایران بسیاری از کشورهای جهان نامی از این کشور و اقدامات مناسب و بعضاً مبتکرانه و منحصر به فردی که در مددکاری اجتماعی ایران انجام شده است نشنیده بودند. انجمن ایران علاوه بر اظهارنظر در جریان جلسه دو روزه مجمع، در دو مقطع فرصت ارائه گزارش (یک فرصت ده دقیقه ای برای معرفی اورژانس اجتماعی که به صورت منحصر به فرد از سوی رئیس آسیااقیانوسیه برای ایران در نظر گرفته شده بود و یک فرصت ده دقیقه ای برای ارائه گزارش عملکرد انجمن) در مجمع آسیا-اقیانوسیه در اختیار داشت.
  5. نماینده ایران (علمایی) در حال ارائه نظرات ایران
    رئیس انجمن ایران و رئیس جدید منطقه آسیا اقیانوسیه فدراسیون
    روسای انجمن ایران و ایتالیا

    نمایندگان ایران آماده حضور پشت سن برای سخنرانی
  6. نمایندگان انجمن مددکاران اجتماعی ایران با ارائه گزارش عملکرد این انجمن که در حقیقت عصاره اقداماتی است که با همدلی و مشارکت همه مددکاران اجتماعی کشور صورت گرفته توانستند نظر مثبت جامعه مددکاری اجتماعی جهان را نسبت به فعالان این حرفه در ایران ایجاد کنند. گزارش انجمن ایران نشان داد که مددکاران اجتماعی ایران یکی از فعالترین اعضای فدراسیون هستند و این موضوع از سوی نمایندگان کشورها اذعان می شد.
  7. در جریان کنفرانس مشترک دیدار های متعددی با اساتید برجسته مددکاری اجتماعی از دانشگاه های برتر جهان صورت گرفت و پیشنهاد برگزاری دوره های آموزشی تخصصی در ایران از جمله در حوزه های اخلاق، حقوق بشر، خودمراقبتی، گروه های هدف و … به صورت حضوری یا ویدئو کنفرانس مطرح شد و مقرر شد تا موضوع از طریق دفتر انجمن پیگیری شود.
موسوی چلک در کنار پرفسور لنا دومینلی استاد دانشگاه دروهام و یکی از نظریه پردازان مددکاری اجتماعی محیط زیست
در کنار اعضای هیات مدیره انجمن کره جنوبی
  1. رئیس انجمن مددکاری اجتماعی کانادا
    پرفسور هیلمن، استاد آلمانی مددکاری اجتماعی
    رئیس انجمن مددکاری اجتماعی ایرلند

    رئیس انجمن بین المللی مدارس
  1. طرح ها و اقدامات موفق مددکاری اجتماعی ایران از جمله برنامه اورژانس اجتماعی معرفی شد که مورد استقبال کم نظیر قرار گرفت.
  2. معرفی برنامه اورژانس اجتماعی به عنوان یکی از برنامه های موفق و جامع مددکاری اجتماعی در گزارش سوم دستور کار جهانی نیز چاپ و منتشر شده است.
  3. دیدار با روسا و مقامات انجمن بین المللی مدارس مددکاری اجتماعی، شورای آموزش رفاه اجتماعی و انجمن آسیااقیانوسیه مدارس مددکاری اجتماعی فرصت مناسبی برای معرفی مددکاری اجتماعی ایران فراهم کرد و مسئولین همه این سازمانها از افزایش فعالیت بین المللی مددکاری اجتماعی ایران حمایت کردند.
  4. هیات رئیسه منطقه آسیا-اقیانوسیه طی رأی گیری، آقای سید حسن موسوی چلک، رئیس انجمن ایران و آقای آی هوا تئو (Ai Hua Teoh) را به صورت مشترک به عنوان کمیسر اخلاق فدراسیون از منطقه آسیا-اقیانوسیه به مدت دو سال دیگر انتخاب نمود. کمیسر اخلاق یکی از اعضای هیات رئیسه منطقه ای محسوب می شود.
  5. انجمن ایران آمادگی خود را برای برگزاری مجمع عمومی و کنفرانس جهانی سال ۲۰۲۲ و نیز کنفرانس منطقه ای آسیااقیانوسیه در سال ۲۰۲۱ که در ماه ژوئن ۲۰۱۸ به صورت جداگانه به فدراسیون ارسال کرده بود. در این سفر فرصتی فراهم شد تا پیگیری و رایزنی لازم صورت گیرد که پس از گفتگوهای متعدد تصمیم گیری نهایی به جلسات هیات رئیسه موکول گردید تا متعاقبا نتیجه اعلام شود.

 

بخش ششم: پیشنهادها

بر اساس دستآوردهایی که ذکر شد و با توجه به نگاه مثبتی که در حال حاضر نسبت به مددکاری اجتماعی ایران فراهم شده است ضروری است تا جامعه مددکاری اجتماعی ایران نسبت به موارد زیر اقدامات اساسی صورت دهند:

  1. تلاش برای ارتقاء کیفیت خدمات آموزشی یا اجرایی در موسسات مددکاری اجتماعی بر اساس استانداردهای جهانی و اقدام به عضویت در سازمان های بین المللی مددکاری اجتماعی
  2. افزایش تهیه و انتشار مقالات مددکاری اجتماعی از سوی دانشجویان، اساتید و پژوهشگران این حرفه
  3. تلاش برای انتشار گزارش های باکیفیت و مستند و مستدل از اقدامات و پروژه های مددکاری اجتماعی که با استانداردهای جهانی مطابقت دارند.
  4. افزایش مشارکت انجمن مددکاران اجتماعی ایران در راستای ارتقاء ارتباطات بین المللی و کسب کرسی های جهانی
  5. افزایش تعامل با سازمانها و انجمن های مددکاری اجتماعی کشورهای جهان به منظور اشتراک دانش و تجربه
  6. تهیه و امضای تفاهم نامه های مشترک با انجمن هایی که مذاکره با آنها در جریان این سفر صورت گرفته است.

 

[۱] The Andrew Mouravieff-Apostol Award

[۲] Ruth Stark

[۳] Antonina Dashkina

[۴] Silvana Martinez

[۵] Mariko Kimura

[۶] Rose Henderson

[۷] Dawn Hobdy

[۸] IASSW

[۹] Nigel Hall

[۱۰] David Jones

[۱۱] Priska Fleischlin

[۱۲] Vasilios Ioakimidis

[۱۳] steering committee

[۱۴] the Andrew Mouravieff-Apostol

[۱۵] International Federation of Social Workers (IFSW)

[۱۶] International Association of Schools of Social Work (IASW)

[۱۷] International Council on Social Welfare(ICSW)

[۱۸] Royal Dublin Society (RDS)

فدراسیون بین المللی مددکاران اجتماعی