گفتگو با رئیس همایش ملی مددکاری اجتماعی ایران

دانشگاه آزاد اسلامی واحد گناباد، شهریور ماه ۱۳۹۳ میزبان سومین دوره از همایش ملی مددکاری اجتماعی ایران خواهد بود که در جای خود از اهمیت خاصی برخوردار است و به همین دلیل نیز خبرنگار گنابادتایمز در گفتگو با دکتر مجتبوی، رئیس این دانشگاه، جزئیاتی را در مورد این همایش جویا شده است.

دکتر مجتبوی ضمن تقدیراز فعالیت گسترده ی خبرنگاران و اصحاب قلم و رسانه مخصوصا مسئولین و خبرنگاران گناباد تایمز که در راستای تنویر افکار عمومی و ارتقای فرهنگ و دانش تلاش می کنند، گفت: با توجه به رسالت دانشگاه و نقش تعیین کننده ای که در تدوین حرکت های فرهنگی و اجتماعی در جامعه دارد، ما هم بر این شدیم که علاوه بر فعالیت های آموزشی که در دانشگاه انجام می شود، به موضوع پژوهش و ارتباطش با جامعه توجه بیشتری داشته باشیم؛ لذا در همین شش ماهه ی اول سال نود و سه، دانشگاه آزاد اسلامی گناباد به حول و قوه الهی سه همایش ملی را برگزار کرده و خواهد کرد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گناباد، تصریح نمود: همایش اول ما در ۲۴ اردیبهشت با همکاری بنیاد بین المللی و فرهنگی – هنری امام رضا (ع) تحت عنوان همایش ملی “عرفان اسلامی در آموزه های رضوی” به وقوع پیوست. همایش دومی که شکل می گیرد در ۲۸ مرداد سال جاری تحت عنوان “ششمین کنفرانس ملی برق و الکترونیک ایران” است که همزمان شده با تصویب دکترای برق برای دانشگاه آزاد اسلامی گناباد و تبدیل شدن گناباد به قطب علمی برق کشور که این ها از دستآوردهای این گونه همایش است که جایگاه علمی شهرستان و دانشگاه را ما اعلام کنیم و بتونیم از پتانسیل و ظرفیت های موجود در راستای اهداف عالی و گسترش دانشگاه انشاالله کمک بگیریم.

وی ادامه داد: همایش سوم که موضوع بحث ما هست نیز “سومین همایش ملی مددکاری اجتماعی ایران” است که ما در سال ۱۳۸۷ اولین همایش را در گناباد مسئولین وقت دانشگاه با همکاری مسئولین دانشگاه برپا کردند. و خروجی هایی هم داشت که از جمله مهمترین آن ها می توان به توجه بیشتر جامعه به مسائل اجتماعی اشاره کرد. می دانید که اگر در جامعه ای نارسایی و مشکلات اجتماعی وجود داشته باشد این مسائل یقینا در حرکت رو به رشد و وضعیت فرهنگی، علمی، اقتصادی و … تأثیر خیلی زیادی خواهد داشت. و به همین دلیل ما سعی کردیم که به این  موضوع ورود پیدا کنیم. بعد از این که تصمیم گرفته شد این همایشی برای اولین بار در گناباد برگزار شود ابتدا یک مخالفت هایی وجود داشت و گروهی می گفتند که بعد از پنجاه سال که رشته ی مددکاری اجتماعی در ایران آمده است، چرا یک شهرستانی مثل گناباد بخواهد اولین همایش مربوط به آن را برپا کند و حتی با یک نگاه تردید در مورد توانمندی های شهرستان و دانشگاه آزاد اسلامی گناباد به این موضوع نگاه می کردند؛ اما خوشبختانه بعد از برگزاری همایش و آثار مطلوبی که این همایش در نگاه افراد نسبت به مسائل اجتماعی داشت خود مسئولین حاضر که از بسیاری از دستگاه های دست اندرکار در مسائل اجتماعی حضور داشتند به این نتیجه رسیدند که این همایش به شکل هر سه سال یک بار در گناباد برگزار شود و تصویب کردند که دبیرخانه ی دائمی این همایش نیز در گناباد باشد. در سال ۱۳۹۰ دومین همایش ملی مددکاری اجتماعی در گناباد باز برگزار شد و مقالات زیادی هم آمد و افراد شاخص در حوزه ی مددکاری اجتماعی و علوم اجتماعی از مسئولین عالی رتبه تا اساتید اهل علم و فن و اهل قلم در شهرستان گناباد حضور به هم رساندند که این هم بدون همیاری و هم فکری فرماندار محترم، نماینده ی محترم مجلس، امام جمعه ی محترم و مسئولین شهرستان امکان پذیر نبود.

مجتبوی در مورد سومین دوره ی همایش ملی مددکاری اجتماعی ایران نیز عنوان نمود: بعد از برگزاری این همایش ما به دلیل این که سال آینده (سال ۱۳۹۴) آخرین سال برنامه ی پنجم توسعه است، به این نتیجه رسیدیم که سومین همایش ملی مددکاری اجتماعی ایران را با عنوان “امور اجتماعی در برنامه ی ششم توسعه” طراحی کنیم، برای اینکه ما معتقدیم که محورهای اصلی برنامه ی ششم توسعه چراغ راه ما برای یک حرکت چند ساله است و لذا موضوع اصلی همایش ما در دوازدهم و سیزدهم شهریور ماه ۱۳۹۳ همین خواهد بود و نگاهی خواهیم داشت به تدوین برنامه ششم توسعه ی ملی کشور و قطعا نظر ما این است که با یک همیّت ملی و با یک حرکت بزرگ اجتماعی و فرهنگی بتوانیم در احکام این برنامه هم تأثیرگذار باشیم.

وی در مورد مراحل طی شده برای برگزاری این همایش نیز افزود: ما تقریبا از بهمن ماه ۱۳۹۲ به فکر برگزاری این همایش افتادیم و با پیگیری هایی که از سوی فرماندار، امام جمعه و نماینده ی شهرستان در مجلس و دکتر حسینی، دبیر اجرایی همایش که مدیر گروه علوم اجتماعی دانشگاه هستند، آقای حسین نژاد که از همکاران بهزیستی شهرستان هستند و همچنین دکتر موسوی چلک که رئیس انجمن مددکاری ایران و دبیر علمی همایش هستند، جلسه ای گرفته شد و مصوب گردید که با همکاری نهادها و دستگاه های ذیربط در تابستان سال ۱۳۹۳ این همایش برپا شود. پس از تصویب اولیه این موضوع، ما رایزنی های خود را شروع کردیم و نخستین گامی که باید برداشته می شد کسب مجوز بود از دکتر واشقانی، معاونت پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی که نامه ای تنظیم شد و حضوری نیز با ایشان گفتگو کردیم و با توجه به ضرورت پرداختن به مسائل اجتماعی، ایشان نیز موافقت اصولی خود با برگزاری این همایش را در کنار همایش های دیگر با توجه به محدودیت هایی که برای واحدهای دانشگاهی در برگزاری همایش های ملی وجود دارد، اعلام کردند. زیرا واحدهای دانشگاهی شاید مجوز داشته باشند در سال یک همایش ملی برگزار کنند اما ما به لطف خدا امسال سه همایش ملی را خواهیم داشت که این نشان دهنده ی پتانسیل و ظرفیت بالای هم  دانشگاه و هم شهرستان است. و باز نکته ای که مد نظر ما بوده و هست این است که اکثر هزینه های این همایش ها از همیاری ها و مساعدت های دستگاه های ذیربط تأمین شود که بار مالی برای دانشگاه و شرایط داخل آن نداشته باشد و خوشبختانه همینطور هم بوده است. و این همایش نیز که همایشی بسیار بزرگ است، نیاز به یک سری حمایت های ملی دارد. لذا برای کسب مجوز و بعد هم جلب حمایت دستگاه های ذیربط در جلسه ای که ما در تهران از قبل هماهنگ شده بود با حضور فرماندار و نماینده ی شهرستان در مجلس شورای اسلامی، دبیر اجرایی همایش و نماینده ی دفتر آقای دکتر رجایی، ما در دو روز هشت دیدار مهم را برپا کردیم که این دیدارها منتج به حمایت های مالی و معنوی دستگاه های ذیربط شد. که البته گرفتن این وقت های ملاقات از مسئولین عالی رتبه کار ساده ای هم نبود که خوشبختاه به لطف الهی و با پیگیری هایی که انجام شد محقق شد و آوردهایی هم برای اجرای همایش داشته و خواهد داشت.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گناباد در مورد تلاش های صورت گرفته برای جلب حمایت مسئولین، خاطر نشان نمود: در این دو روز، ملاقات با دکتر میرباقری معاون اجتماعی وزیر کشور صورت گرفت که ایشان اعلام حمایش و پشتیبانی کردند از برگزاری همایش که با توجه به رویکرد عملیاتی همایش، قول مساعد دادند هم در بعد سخت افزاری و هم در بعد نرم افزاری که به همایش کمک کنند و خودشان نیز در همایش شرکت کنند. با دکتر صلاحی معاون دکتر قالیباف که پیشتر استاندار خراسان رضوی بودند هم جلسه ای داشتیم که ایشان هم اعلام پشتیبانی و حمایت کردند. با دکتر هاشمی رئیس سازمان بهزیستی کل کشور هم ملاقات داشتیم که ایشان هم حمایت مالی به عنوان اسپانسر و پشتیبان اصلی همایش را پذیرفتند که این هم محقق دارد می شود و وعده ی حضور در همایش نیز به ما داده اند. ملاقاتی هم با آقای موسوی مقدم، قائم مقام صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران داشتیم که قول مساعد پشتیبانی و همکاری در حوزه ی اطلاع رسانی و تبلیغات را به ما دادند و همانطور که دیدیم هفت مرتبه تیزر همایش در پی این ملاقات و در چند روز پیش، در پر بیننده ترین ساعات و لحاظ شبکه ی ملی و شبکه سه پخش شد، بدون اینکه ما هزینه ای را برای این کار پرداخت کرده باشیم. در همین راستا جلسه ای نیز با دکتر نهاوندیان رئیس صدا و سیمای خراسان داشتیم که قرار شد در سطح استان نیز پشتیبانی لازم را داشته باشند. ما همچنین با رئیس سازمان زندان های کل کشور ملاقات داشتیم و به دلیل اینکه بخشی از مسائل اجتماعی مربوط به مسائل زندان هاست، نیاز به این گفتگو و جلب پشتیبانی این نهاد احساس می شد. ملاقاتی با معاون رفاه و امور اجتماعی شهرداری تهران، داشتیم که ایشان هم اعلام حمایت کردند. با دکتر ربیعی، معاون وزیر رفاه نیز نشستی داشتیم که ایشان هم اعلام حمایت مالی کرده و کمک هم کردند به همایش و خودشان نیز برای شرکت در همایش قول مساعد داده اند.  با مسئول عالی رتبه ی کمیته ی امداد، هلال احمر، قوه قضائیه و … نیز جلساتی بوده است. همچنین با معاونت اجتماعی نیروی انتظامی در تهران دیداری داشتیم.

دکتر مجتبوی با اعلام این که بیش از بیست دستگاه اجرایی ملی را وارد جریان این همایش کرده اند و با ابراز امیدواری که بتوانند بعد از حمایت های این دستگاه ها، یک کار ارزشمند و درخور نام این همایش ارائه دهند، بیان داشت: اما از بعد علمی نیز ما حدود صد و شصت استاد تراز اول که در حوزه علوم اجتماعی فعالیت می کنند را کمیته ی علمی دعوت به همکاری کرده که در قالب سی و یک کمیته ی علمی زیر مجموعه ی آن، در حوزه های مختلف اجتماعی مسئول تدوین پیشنهادها برای برنامه ی ششم توسعه هستند که مجموعه ی این پیشنهادها پس از ساعت ها کار تخصصی و درج مقالات به دبیرخانه ی همایش ارسال خواهد شد و در روز همایش چکیده ی این پیشنهادها در سحن همایش به عموم افراد و اصحاب رسانه اعلام خواهد شد و ماحصل آن تشکیل کمیته ی تلفیق است که نتیجه ی کار این کمیته ها را بررسی می کند و آن را با تدوین نامه ای به برنامه ریزان برنامه ی ششم توسعه تقدیم خواهد کرد که از جمله کسانی که به این همایش دعوت شده اند، دکتر واعظ مهدوی هستند که از مسئولین تدیون این برنامه و از مشاورین دکتر نوبخت هستند که قرار هست حتی خود دکتر نوبخت نیز به همایش دعوت شود. درضمن دکتر طاها هاشمی، معاونت اجتماعی و فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی نیز در ملاقاتی که با ما داشتند، اعلام حمایت و حضور کردند در این همایش و مدیران کل امور اجتماعی استانداری های کل کشور نیز به این همایش دعوت شده اند.

وی ادامه داد: دستآورد ما در این همایش انشاالله حضور فعال شهرستان در امور اجتماعی کشور و امور ملی کشور خواهد بود و حتی اگر دانشگاه آزاد اسلامی گناباد با شرایطی که از لحاظ جغرافیایی در نقطه ای نسبتا دور افتاده ای هست، بتواند مسئولین عالی رتبه ی نظام را به شهرستان بیاورد، و در حوزه ی امور اجتماعی کلان کشور به بحث و گفتگو بنشینیم، ولو اینکه دو بند هم به برنامه ی ششم توسعه بیافزاییم، به نظر من گام بسیار بزرگی است. برای اینکه ما اعلام می کنیم که شهرستان گناباد با پیشینه ی تاریخی، فرهنگی و اجتماعی بسیار غنی خود، این پتانسیل را دارد که بتواند میزبان برپایی چنین همایش های بزرگ و ملی باشد و در کنار این همایش، ما داریم مقدمات لازم برای تصویب کارشناسی ارشد رشته ی مددکاری اجتماعی را در دانشگاه نیز دنبال می کنیم که تلاشمان این است که بزودی این امر نیز محقق شود.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گناباد با اشاره به این که علاوه بر اسامی ذکر شده در بالا، وزیر کشور، وزیر رفاه، رئیس بهزیستی کل کشور، استاندار خراسان رضوی، مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی، مسئول اداره ی زندان های استان و … نیز از دیگر افرادی خواهند بود که به همایش دعوت خواهند شد، در مورد هزینه های همایش نیز گفت: هزینه های همایش به دو بخش تقسیم می شود، یکی هزینه های اجرایی هست که شامل بلیط هواپیما، اقامت، انتشار مجموعه مقالات، داوری مقالات و … است و یک بخش هم هزینه ی فعالیت های علمی است که مربوط به جلسات و مقالاتی می شود که سفارش ماست که هزینه ها الان قابل بیان نیست تا محقق شود و انشالله بعدا با روشن تر شدن هزینه ها به اطلاع خواهد رسید که همانطور که قبلا گفتم بخش اکثر آن از طریق جلب حمایت های سایر دستگاه ها تأمین می شود.

وی در مورد تلاش های خود برای جلب همکاری و حمایت نهادها و ادارات شهرستان میز تصریح کرد: ما دو جلسه نیز با حضور فرماندار و مسئولین عالی رتبه ی شهرستان داشتیم که مدیرانی که با این موضوع ارتباط دارند در آن حضور داشتند و جا دارد از همکاری و حمایت های آقای ستوسر و اداره ی بهزیستی شهرستان که ار قدیم بوده و همچنان ادامه دارد نیز تشکر کنم. یک جلسه نیز با حضور مسئولین در دانشگاه داشتیم که قول های مساعد آنان برای همکاری گرفته شد و اکنون به طور مرتب نیز هر هفته یک جلسه برای برپایی بهتر همایش و برنامه ریزی های لازم برگزار می شود.

به گفته ی وی دانشگاه آزاد اسلامی، سازمان بهزیستی کشور، شورای اجتماعی کشورو استانداری خراسان رضوی برگزار کنندگان اصلی همایش و انجمن مددکاری اجتماعی ایران، معاونت برنامه ریزی و نظارت رهبردی رئیس جمهور، وزارت کشور، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه علامه طباطبایی، دانشگاه علوم بهزیستی و توان بخشی تهران، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، کمیته امداد امام خمینی(ره)، معاونت اجتماعی و پیشگیری از جرم قوه قضائیه، نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران، بهزیستی خراسان رضوی، سازمان جوانان جمعیت هلال احمر، بنیاد شهید و امور ایثارگران، معاونت رفاه و خدمات اجتماعی شهرداری تهران، روزنامه صبح آوای خراسان جنوبی و … تا کنون حامیان همایش را تشکیل می دهند.

مجتبوی در مورد آوردهای اینگونه همایش ها برای شهرستان گناباد نیز خاصر نشان نمود: ممکن است از نظر برخی افراد این سوال باشد که خروجی این همایش ها چیست و چه نفعی برای شهرستان خواهد داشت؟ من باید در دو بخش پاسخ این سوال را بدهم. یکی از این خروجی ها بحث خود علم است و رسالت فرهنگی و علمی دانشگاه ایجاب می کند که صرفا به برنامه های روتین تعین شده ی کلاس و درس نپردازد و به جز آنان به برنامه های کلان تر و پژوهشی و علمی نیز بپردازد و رهبری نیز فرمودند که امسال سال فرهنگ و اقتصاد با عزم ملی و مدیریت جهادی است، ما نیز ورود پیدا کردیم به این موضوع و برپایی همایش ها یکی از رسالت های دانشگاه است. دانشگاهی که به این حوزه ها ورود نکند در واقع بخشی از کار خودش را انجام نداده است. اما در خصوص خود شهرستان نیز، ما به هر طریقی که بتوانیم نام، مکان و موقعیت شهرستان گناباد و دانشگاه آزاد اسلامی را در اذهان مردم بیاندازیم، به چند فایده خواهیم رسید. اولا هر وقت که بخواهی در خارج از شهرستان و منطقه از گناباد صحبت کنی خیلی ها شاید هیچ اطلاعی نداشته باشند و با برگزاری این نوع همایش ها از طریق تیزر، تبلیغات، پوستر، فضای مجازی، چاپ کتاب و مقاله و … این شناخت ایجاد می شود و هر گنابادی نیز که این ها را می بیند احساس می کند که متعلق به شهری است که دارای یک سری پتانسیل های بالای علمی است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گناباد افزود: بعلاوه ما وقتی پای مسئولین را به شهرستان باز می کنیم، در کنار آن می توانیم نقاط قوّت و ضعف و نیازهای شهرستان را به آنان منتقل کنیم و ما در همین راستا کاری که انجام خواهیم داد ایجاد نمایگاه دستآوردهای علمی – پژوهشی و صنایع دستی شهرستان در کنار همایش خواهد بود. ما در کنار همایش ها توانمندی های شهرستان را به هموطنانمان در سراسر جهان معرفی خواهیم کرد و از حضور مسئولین برای جلب مشارکت های بیشتر برای شهرستان نیز بهره خواهیم برد. آن موقع یقینا جذب دانشجو بیشتر خواهد شد، جذب سرمایه گذار افزایش خواهد یافت و میتوانیم در راستای حضور افراد و مسئولین مختلف برخی از مشکلات اساسی شهرستان مانند فرودگاه، ثبت جهانی قنات قصبه و … را که در راستای کار و مسئولیاتشان باشد مطرح کرده و دستآوردی ایجاد کنیم. خروجی بخصوص این همایش نیز همانطور که گفته شد کمک به تدوین برنامه ی ششم توسعه در بخش اجتماعی آن است.

وی در مورد هماهنگی هایی که با رسانه های فعال شهرستان برای پوشش این همایش انجام خواهد گرفت نیز گفت: ما ملاقاتی با آقای سده ای به نمایندگی خبرنگاران عزیز شهرستان خواهیم داشت و قرار است با کمک ایشان و روابط عمومی دانشگاه برنامه ریزی کنیم و جلسه ای را نیز تشکیل دهیم که با حضور تمامی خبرنگاران و فعالین رسانه ای شهرستان، پیشنهادات شما را نیز بگیریم تا شرایط برای پوشش رسانه ای خوب این همایش در شهرستان مهیا شود. مطمئنا خیلی از اخبار شهرستان اگر توسط رسانه ها و خبرنگاران شهرستان پوشش داده نشود، در سطح کشور مطرح نمی شوند. و ما هم باید از این عزیزان حمایت کنیم و هم از آنان بخاطر خدماتشان تشکر کنیم.

مجتبوی در پایان نیز در پاسخ به سوالی در مورد نقش جانبازان و ایثارگران در همایش مددکاری ایران نیز افزود: بخشی از مسائل مربوط به مددکاری اجتماعی جدای از سایر حوزه هایی مانند طلاق و فرار از منزل و … بحث ایثارگران و جانبازان و حمایت معنوی از این بزرگواران است که یقینا بخشی از همایش ما نیز به این بخش اختصاص خواهد داشت. بعلاوه استقبال خوب اندیشمندان که حجم قابل توجهی از مقالات را برای دبیرخانه ی همایش ارسال کرده اند، ضمن نشان دادن جایگاه خوب همایش، به این حوزه نیز می پردازد.