یک مددکار اجتماعی هشدار داد : تغییر الگوی مصرف مواد مخدر، عامل رشد HIV/ایدز در آینده

سیدحسن موسوی چلک
سیدحسن موسوی چلک

رییس انجمن مددکاری اجتماعی ضمن هشدار نسبت به تغییر الگوی مصرف مواد مخدر به سمت هروئین، گفت: غالبا مصرف هروئین به صورت تزریقی است و همین موضوع سبب می‌شود به دلیل استفاده از سرنگ‌های آلوده رشد HIV/ایدز در آینده افزایش یابد.

سید حسن موسوی چلک ضمن حضور در خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اشاره به اینکه در سال گذشته ۵۲۴ تن انواع مواد مخدر توسط پلیس مبارزه با مواد مخدر کشف شده است، اظهار کرد: این آمار طی سالیان متمادی دارای رشد چشمگیری بوده به طوری که بر اساس آمار وزارت کشور در سال ۹۰ کل کشفیات مواد مخدر ۴۹۴ تن بوده که از این میزان بیش از چهار تن آن مربوط به شیشه بوده است.

وی ادامه داد: در سال ۸۹ نیز مجموعا ۴۴۸ تن انواع مواد مخدر کشف شد که از این میزان ۱.۵ تن آن مربوط به کشفیات شیشه بوده است.

رییس انجمن مددکاری اجتماعی با اشاره به افزایش کشفیات میزان مواد مخدر طی سالیان اخیر عنوان کرد: تغییر الگوی مصرف به سمت شیشه در سالیان اخیر مشهود است، چرا که علاوه بر افزایش کشفیات مواد مخدر، شاهد افزایش کشفیات شیشه بوده‌ایم.

وی در ادامه به آخرین آمار پلیس آگاهی غرب تهران در ارتباط با آمار شش ماهه اول سال ۹۲ اشاره کرد و گفت: ۳۱۳ تن کشفیات نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یافته است که آمار بسیار چشمگیری است.

رغبت به مصرف بین نوجوانان و جوانان از ویژگی‌های اصلی مواد مخدر جدید

چلک افزود: هم اکنون شیشه در آشپزخانه‌ها تولید می‌شود و در حال تغییر الگوی مصرف به سمت مواد مخدر خطرناک هستیم که ویژگی اصلی آن ایجاد رغبت میان نوجوانان و جوانان به سمت مصرف این مواد است.

تنها ۳۰ درصد از مواد مخدر تجارت شده، کشف می‌شود

انجمن مددکاری اجتماعی خرید و فروش مواد مخدر را جزو سه تجارت بزرگ دنیا دانست و گفت: مافیای مواد مخدر دلش برای هیچ کس نمی‌سوزد چرا که دارای سود بسیار بالا و ریسک کم است و تنها ۳۰ درصد از مواد مخدر تجارت شده، کشف می‌شود.

چلک همچنین در مورد یقه سفیدان مواد مخدر خاطر نشان کرد: یقه سفیدان به معنای ثروتمندان مصرف کننده مواد مخدر نیستند بلکه این افراد شامل کسانی می‌شوند که قوانین و راه‌ها را بلدند و به گونه‌ای عمل می‌کنند که کسی متوجه آنها نشده تا شناسایی نشوند.

وی تغییر الگوی مصرف مواد مخدر در سالیان اخیر کشور را ناشی از عدم شناخت مردم و رفتن به سمت و سوی شادی‌های کاذب و آنی دانست و اظهار کرد: مافیای مواد مخدر کار خود را به خوبی می‌داند و به دنبال تجارت و کسب سود بیشتر است و دغدغه‌ای در مورد اتلاف نیروی انسانی ندارد و تنها جامعه هدف آن شامل کشور ما نیست.

مصرف هروئین رو به افزایش است

چلک در مورد علت تغییر الگوی مصرف در کشور افزود: مصرف هروئین در حال افزایش است و همواره تنوع طلبی مافیا برای جلب مشتری بیشتر وجود دارد اما باید بدانیم درمان هروئین به نوعی سخت‌تر از سایر مواد مخدر است و جرایم و آسیب‌ها را نیز به صورت خاصی افزایش می‌دهد.

بسته‌های پیشگیری از مصرف مواد مخدر در سبد زندگی کماکان وجود ندارد

رئیس انجمن مددکاری اجتماعی در پایان به راهکارهای مقابله با مصرف مواد مخدر اشاره کرد و گفت: آموزش تنها راهکار مبارزه با افزایش مصرف مواد مخدر است و بسته‌های پیشگیری از این مواد در سبد زندگی ما کماکان وجود ندارد.

چلک ادامه داد: سال گذشته قرار بود ۱۳۰ میلیارد تومان برای پیشگیری از مصرف مواد مخدر اختصاص یابد، در حالی که تنها ۱۰ میلیارد تومان آن محقق شد و این میزان حتی کمتر از ۱۰ درصد بودجه اختصاص داده شده در بحث پیشگیری است.

 منبع: خبرگزاری ایسنا