یک مقام قضایی: ۵۵ درصد از معتادان از مواد سنتی استفاده می‌کنند

معاون دادستان عمومی و انقلاب مشهد گفت: حدود ۲۱۰ میلیون معتاد در جهان و دو میلیون معتاد در ایران وجود دارد که ۵۵ درصد آن‌ها از مواد سنتی، ۲۶ درصد شیشه و مابقی از کراک و هروئین استفاده می‌کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه خراسان، حجت‌الاسلام علی شریعتی‌مقدم در نشست آموزشی نقش دین در پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و اعتیاد، اظهار کرد: متاسفانه امروزه دختران و پسران نوجوان دچار آسیب‌های اجتماعی می‌شوند و نیازمند توجه بیش‌تری هستند.

وی ادامه داد: یکی از دغدغه‌هایی که در این زمینه وجود دارد این است که هر گروهی به روش خود شیوه تربیتی در پیش گرفته است. خانواده، مدرسه، صدا و سیما و … هر کدام به طریقی که نتیجه آن سردرگمی جوانان ما به هنگام رویارویایی با آسیب‌های اجتماعی می‌شود.

معاون دادستان در امور اجتماعی و پیشگیری از جرم، تاکید کرد: اگر تمام این گروه‌ها از سبک تربیتی یکسان پیروی کنند قطعا نتیجه مطلوبی خواهد داشت.

وی با بیان این‌که پرورش فرزندان در خانواده با استفاده از بسترهای دینی یکی از تاثیرگذارترین روش‌هاست، عنوان کرد: متاسفانه امروزه با روش‌های غلط تربیتی مواجه هستیم که در آن خانواده‌ها یا به سنت‌های دینی اصلا توجه نمی‌کنند یا با سخت‌گیری‌هایی که حتی در دین نیز وجود ندارد، باعث دلزدگی فرزندان و لغزش آن‌ها می‌شوند.

شریعتی مقدم بیان کرد: روحانیون می‌توانند در این حوزه نقش بسزایی داشته باشند، آن‌ها می‌توانند با اطلاع کامل از قوانین به روی منبر بروند و یکی از عوامل اطلاع‌رسانی در حوزه‌های مختلف باشند.

معاون دادستان در امور اجتماعی و پیشگیری از جرم در بخش دیگری از سخنانش چهار مقوله را در امر پیشگیری از جرم مهم دانست و بیان کرد: در این راستا نخست باید جرم را شناخت و به ارزشمندی قوانین توجه کرد، دوم توجه به علت وقوع جرم است و خانواده در این موضوع نقش بسیار موثری دارد و در کنار این دو مورد مواجهه‌ صحیح با جرم و همچنین موضوع اصلاح و تربیت از دیگر مقوله‌های جدی است.

وی ادامه داد: برای اجرای این مقوله ها هر سال بیش از ۳۰۰ مدرسه را تغذیه فکری می‌کنیم و برای دانش‌آموزان آماده‌سازی‌های لازم را انجام می‌دهیم.

معاون دادستان در امور اجتماعی و پیشگیری از جرم اضافه کرد: در خراسان رضوی ۲۰۰ هزار معتاد وجود دارد که از این تعداد ۶۷ هزار نفر دوره‌های بازپروری را گذرانده‌اند.

وی در پایان تاکید کرد: وجود این تعداد معتاد که به عنوان یک آسیب اجتماعی خطرناک مطرح است، با توجه به تربیت صحیح‌تر و با توجه به ظرفیت‌های دینی قابل جبران و جلوگیری است.

منبع: خبرگزاری ایسنا