۹۰ درصد کودکان در سطح معابر شهری، کودکان «کار خیابان» هستند

کودک کار
کودک کار

معاون توسعه خدمات اجتماعی سازمان رفاه،خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران درباره متولیان «کودکان کار»، گفت: در واقع درموضوعات اجتماعی و پدیده‌های ناشی از آن همه مسئول هستند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، رضا جهانگیری‌فر در یکی از برنامه‌های تلویزیونی، با بیان این مطلب،‌ اظهار داشت: شاید بتوان گفت که یکی از خلاء های در جامعه ما این است که موضوع آسیب‌های اجتماعی و پدیده‌های اجتماعی متولی مشخصی ندارد و این ،یکی از چالش‌های اجتماعی در کشور محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: متأسفانه این مهم در بین نهادهای مختلف در قالب یک همکاری ضعیف در حال اجراست.

جهانگیری فر در پاسخ به این سوال که  آیا در سایر کشورها متولی مشخصی برای این امر وجود دارد؟ گفت: عمدتاً مدیریت این امر، متولی و مسئول دارد تا ظرفیت‌ها را به خوبی هماهنگ کند و از این هماهنگی خروجی مطلوبی بدست آورد. متأسفانه این اتفاق در ایران رخ نداده و این چالش باعث شده تا ظرفیت‌ها و قابلیت‌ها به خوبی در کنار هم قرار نگیرند.

وی تصریح کرد: علی‌رغم اینکه ظرفیت‌ها در ایران فراوان است و ما نه مشکل بودجه و اعتبار و نه مشکلات و خلاء‌های قانونی داریم ،صرفاً به علت خلاء مدیریتی نتوانسته‌ایم از ظرفیت‌ها استفاده بهینه کنیم. البته باید گفت که طبق دستورالعمل‌ها به ویژه مصوبه هیئت وزیران که مربوط به یک دهه گذشته است سازمان بهزیستی متولی هماهنگی بین بخشی معرفی شده و قرار شده است تا این سازمان ،ظرفیت‌ها را در کنار هم قرار دهد و در حوزه کودکان کار و کودکان آسیب دیده برنامه‌هایی را اجرایی کند.

وی در پاسخ به سوال مطرح شده از سوی مجری برنامه در خصوص گفته‌های مدیرکل سابق بهزیستی مبنی بر اینکه ما در کشور پدیده کودکان خیابانی نداریم، یادآور شد: کودکان خیابانی با کودک کار متفاوت است ولی آنچه امروز ما با آن رو در رو هستیم پدیده کودکان « کار خیابان» است.

معاون توسعه خدمات اجتماعی سازمان رفاه اضافه کرد: در تعریف ما کودکان کار در ۲گروه تقسیم شده‌اند؛ گروهی که در داخل کارگاه‌ها و کارخانه‌ها مشغول به کار هستند و گروه دوم آن دسته از کودکانی هستند که در طیف مشاغل دستفروشی در حال فعالیت دیده می‌شوند.

وی ادامه داد:۹۰ درصد کودکانی که در سطح معابر شهری دیده می‌شوند از زمره کودکان «کار خیابان هستند» که برای تأمین معاش خانواده و به عنوان کمک هزینه‌های زندگی در معابر تردد دارند.

جهانگیری‌فر همچنین اظهار داشت: طبق مطالعات انجام شده عموماً این کودکان به اجبار برای تأمین معاش خانواده کار می‌کنند که اگر این فرآیند از زندگی آنان حذف شود آن خانواده بیش از پیش در معرض آسیب‌های اجتماعی قرار خواهد گرفت.

وی ادامه داد: بنابراین نمی‌توان درشرایط فعلی آن کودک را کار منع کرد بلکه باید اقداماتی برای کاهش آسیب‌های آن انجام داد؛ اول اینکه با شناسایی خانواده، اقدامات حمایتی انجام شود تا این کودکان از چرخه کار حذف شوند.

جهانگیری فر با اشاره به محور دوم که محور اقدامات شهرداری تهران است هم تصریح کرد: باید فعالیت‌هایی انجام شود تا این کودکان در حال کار در سطح معابر مورد آسیب بیشتر قرار نگیرند.

منبع: خبرگزاری تسنیم