اطلاعیه: بیانیه فدراسیون بین المللی مددکاران اجتماعی درباره برنامه های مقابله با ویروس کرونا

همزمان با اوج گرفتن اپیدمی ویروس کرونا (کوید ۲۰۱۹) فدراسیون بین المللی مددکاران اجتماعی ایران بیانیه ای را صادر کرده و موضع خود را در خصوص نحوه ورود مددکاران اجتماعی به این موضوع اعلام کرده است. ترجمه متن این بیانیه که با امضای دبیرکل، رئیس و کارشناس مسئول مقابله با ویروس کرونای این فدراسیون رسیده است به شرح زیر است:

 

“مددکاران اجتماعی از جوامعی که در کشورهای مختلف جهان در مقابله با ویروس کرونا می جنگند فعالانه حمایت می کنند. نقش مددکاران اجتماعی برای مقابله با آسیب و اضطراب بسیار مهم است و با آموزش فعالیت های اجتماعی ایمن و توصیه به حمایت های جمعی از یکدیگر می توانند به مردم کمک کنند. بدینوسیله، سیلوانا مارتینز (رئیس) و روری تروئل (دبیرکل) همبستگی و حمایت خود را از همه مددکاران اجتماعی که در این نقش های اساسی فعالیت می کنند اعلام می کنند.

فدراسیون تلاش می کند تا از ایمنی و هماهنگی مناسب برای برگزاری رخدادهای بین المللی مددکاران اجتماعی اطمینان حاصل کند. فدراسیون، به دقت همه اقدامات برنامه ریزی شده خود شامل کنفرانس جهانی و مجمع عمومی فدراسیون را که مقرر است در جولای امسال در شهر کلگری کانادا انجام شود را رصد می کند. فدراسیون هر اقدامی که برای تضمین ایمنی برای شرکت کنندگان در این برنامه و کاهش موثر خطرات احتمالی لازم باشد انجام خواهد داد.

در این برهه از زمان، همه رخدادهای بین المللی در مناطقی که تحت تأثیر شدید بیماری هستند لغو کرده و هیچ برنامه جدیدی برای اجرا در آن مناطق نخواهد داشت. به انجمن های ملی در آن مناطق نیز توصیه می شود تا از دستورالعملهای سازمان جهانی سلامت و یا دولتهایشان در خصوص دعوت از مهمانان خارجی و برگزاری اجتماعات پیروی کنند. همچنین توصیه می شود اگر مهمان خارجی دارند محدودیت های سفر یا محدودیت های فرودگاهی و تدابیری که برای بازگشت به کشورشان باید رعایت کنند را به آنها گوشزد نمایند. ما همچنین توصیه می کنیم که اگر هزینه ای برای شرکت در برنامه ها اخذ شده و کنفرانس به دلیل ویروس لغو شده در بازگرداندن هزینه به مشارکت کنندگان منعطف عمل نمایند.

فدراسیون یک “کارشناس مسئول مقابله با ویروس کرونا” را تعیین کرده است تا به مستقیما با سازمان هایی که مهمانان بین المللی برای برنامه هایشان دعوت کرده اند در ارتباط باشد و از اجرای سیاستهای ایمنی اطمینان حاصل نماید. این سیاستها عبارتند از : روبوسی ممنوع- دست دادن ممنوع- در اختیار بودن وسایل ضدعفونی کننده دست برای همه شرکت کنندگان- وجود نظام اطلاعرسانی به افراد دارای نشانه های بیماری- اطمینان از اینکه همه داوطلبین و همکاران برگزاری برنامه ها برای انجام اقدامات بهداشتی کاملا آموزش دیده باشند – و اینکه شرکت کنندگان قبل از حضور در برنامه دستورالعملهای مناسب مرتبط با ویروس را دریافت کرده باشند.

فدراسیون کاملا از تلاشهای سازمان جهانی سلامت در مبارزه با ویروس و دعوت آن به همبستگی جهانی و به کارگیری همه منابع جهان برای مقابله با بیماری حمایت می کند. ما می دانیم که مددکاری اجتماعی در مبارزه علیه این ویروس بسیار اهمیت دارد و در دستور کار همه نشستها بر تقویت نقش مددکاری اجتماعی در مبارزه با ویروس تمرکز خواهیم کرد. مددکاری اجتماعی تجربه ارزشمندی در فراهم کردن آموزشهای اجتماعی و حمایت از جوامع در مبارزه علیه ویروسهای ابولا و اچ آی وی/ ایدز دارد و ما کاملا اطمینان داریم که این حرفه در غلبه بر این ویروس نیز نقش مهمی ایفا خواهد کرد.”

  • دکتر سیلوانا مارتینز (رئیس فدراسیون)
  • دکتر روری تروئل (دبیرکل فدراسیون)
  • دکتر کاترین وهرمان (کارشناس مسئول مقابله با ویروس کرونا)

منبع: وبسایت فدراسیون

ترجمه در کمیته بین الملل انجمن مددکاران اجتماعی ایران