در تشریح اهداف همایش مددکاری اجتماعی و تنوع اجتماعی: پذیرش تنوع و تکثر، عدالت اجتماعی را گسترش می دهد

رییس انجمن مددکاران اجتماعی ایران و دبیر علمی سی و هفتمین همایش ملی و پنجمین کنگره بین المللی مددکاری اجتماعی و تنوع اجتماعی گفت: هر سال به مناسبت روزهای ملی و جهانی مددکار اجتماعی همایشی توسط انجمن مددکاران اجتماعی ایران با همکاری دستگاه ها، دانشگاه ها، انجمن ها و تشکل های بین المللی مددکاران اجتماعی برگزار می‌شود. ضمن تبریک ولادت امام علی(ع) و  روزهای ملی  و جهانی مددکار اجتماعی به استحضار می‌رساند که پنجمین کنگره بین المللی و سی و هفتمین همایش به مناسب روزهای ملی و جهانی مددکار اجتماعی با عنوان «مددکاری اجتماعی و تنوع اجتماعی» بصورت برخط (آنلاین)  توسط انجمن مددکاران اجتماعی ایران امروز هجدهم اسفند ۱۴۰۱ با حضور مسوولین و صاحب نظران جهانی و داخلی برگزار شد.

به گزارش خبرآنلاین، سیدحسن موسوی چلک بیان کرد: بر این باوریم که در دنیای بزرگی که انسان ها با ادیان، رنگ ها، نژاد ها، اقوام، زبان ها و…. مختلفی زندگی می کنند و خداوند در قرآن (آیه ۲۲ سوره مبارکه روم ) هم اختلاف زبان ها و رنگ ها را از نشانه های قدرت خود بیان کرده و آن را نشانه هایی برای دانشوران می داند، می توانیم با پذیرش تنوع اجتماعی و فرهنگی و احترام به حقوق همه شهروندان‌، حذف تبعیض‌ها و عدالت در دسترسی به خدمات و امکانات در حوزه های مختلف، دنیایی پر از آرامش، صلح و مهربانی بسازیم و البته این جهان را باید ساخت.

دبیر علمی همایش ادامه داد: در مددکاری اجتماعی دو اصل اساسی «پذیرش» و« فردیت» را داریم که بر پذیرش و توجه به تنوع اجتماعی تاکید دارند. همچنین بر اساس بیانیه جهانی اصول اخلاق حرفه ای مددکاری اجتماعی که در مجمع جهانی فدراسیون جهانی مددکاران اجتماعی در ایرلند مصوب شد و انجمن ایران به دلیل حضور در کمیته اخلاق فدراسیون نقش موثری داشت، به «احترام به تفاوت ها» تاکید شده است.

کمیسراخلاق فدراسیون جهانی مددکاران اجتماعی در خصوص این که چرا موضوع تنوع اجتماعی در مددکاری اجتماعی اهمیت دارد تاکید کرد: در مددکاری اجتماعی توجه به تنوع اهمیت دارد چرا که مددکاران اجتماعی با افرادی که سر و کاردارند از نظر فرهنگی اجتماعی از قبیل: قومیت، سبک زندگی، مذهب، زبان، سلیقه ونیاز ها، نژاد، شرایط اقتصادی، شرایط اجتماعی، سلامتی، مشکلات، جنسیت، توانایی ها وقابلیت ها و… تفاوت دارند. پذیرش افراد با فرهنگ های مختلف بسیار ارزشمند باشد. چرا که افراد احساسی می کنند که حقوق همه آنها علیرغم همه تفاوت های که دارند در جامعه مورد توجه قرار می گیرد.

این مددکار اجتماعی اضافه کرد: تنوع اجتماعی موضوعی است که این جهان را زنده تر و جذاب تر می کند. چون احساس می کنند به جامعه ایی که در آن زندگی می کنند تعلق دارند واحساس تبعیض نمی کنند واین تعلق می تواند پشتوانه محکمی برای افراد با ویژگی های مختلف و متفاوت باشد. همچنین زندگی مسالمت آمیزی در کنار یکدیگر داشته باشند که مددکاران اجتماعی هم به دنیال همین موضوع هستند.

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران ادامه داد: طبیعتا ما مددکاران اجتماعی هم خواهان همین هستیم که عدالت اجتماعی در جامعه برای همه مردم تحقق پیدا کند، انسجام وهمبستگی در جوامع مختلف بیشتر شود، مشکلات اجتماعی و .. کمتر شود، فقر کنترل شود ، جرایم کمتر شود و…. تا زمینه ارتقای سلامت اجتماعی و بهزیستن اجتماعی بیش از پیش فراهم شود.

در همایش بین‌المللی مددکاران اجتماعی مطرح شد: پذیرش تنوع اجتماعی بستری برای گسترده شدن عدالت اجتماعی

موسوی چلک در خصوص سازمان های همکار در این همایش گفت: حدود ۵۰ سازمان وتشکل وانجمن و سازمان ورسانه ها همکاری دارند وهمچنین از همکاری وحمایت فدراسیون جهانی مددکاران اجتماعی(IFSW)، انجمن جهانی مدارس(دانشگاه ها) مددکاری اجتماعی(IASSW)، شورای بین المللی رفاه اجتماعی( ICSW) که سه تشکل جهانی مرتبط با مددکاری اجتماعی هستند ، برخورداریم. منطقه آسیا- اقیانوسیه فدراسیون جهانی مددکاران اجتماعی هم حمایت وهمکاری دارد.و در کنار این تشکل ها از همکاری اساتید وصاحب نظران برجسته مددکاری اجتماعی جهان که برخی از آنها کتاب های مختلف شان درایران تدریس می شود، هم سخنرانی دارند.

وی گفت: درمجموع تعداد هفده کشور با همایش ایران همکاری دارند، این خود نشان دهنده نقش انجمن مددکاران اجتماعی ایران در اعتماد سازی مجامع جهانی است.

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران ادامه داد: دراختیار داشتن چندین کرسی بین المللی ومنطقه ای توسط انجمن مددکاران اجتنماعی ایران هم خود گویای همین اعتماد به انجمن ایران توسط تمامی مجامع جهانی مددکاری اجتماعی است .

به گفته موسوی چلک: نکته قابل تامل دیگر این است که به دلیل اهمیت موضوع و توجه به رویکرد بین رشته ای بودن موضوع تنوع اجتماعی تلاش شد از ظرفیت متخصصین رشته های دیگراز قبیل جامعه شناسی، اقتصاد، روانشناسی، رفاه اجتماعی، حقوق، توانبخشی و.. هم استفاده شود. همچنین نظر به اهمیت توجه به رویکرد چند نهادی در حوزه مددکاری اجتماعی و تنوع اجتماعی همکاری دانشگاه ها، انجمن ها ی تخصصی، برخی از وزارت خانه ها، سازمان های غیر دولتی مرتبط با گروه های هدف مددکاری اجتماعی و… را هم داشته باشیم . این هم نشان می دهد که اکثر سازمان های مرتبط با مددکاری اجتماعی و مجامع دانشگاهی و انجمن های تخصصی و تشکل های غیر دولتی و رسانه ها هم به انجمن مددکاران اجتماعی ایران اعتماد خوبی دارند.

رئیس انجمن افزود: گرچه برخی ازسازمان ها نحوه تعامل شان با انجمن در ادوار مختلف فراز و فرودهای دارد ولی انجمن مددکاران اجتماعی ایران برای آبادانی ایران عزیز همیشه به دنبال تعامل سازنده با همه دستگاه ها انجمن ها و.. است.

موسوی چلک در ادامه به اهداء نشان سلامت اجتماعی به دکتر لارنس شولمن استاد برجسته مددکاری اجتماعی در جهان اشاره کرد: انجمن در طول این سال ها برای پیشگامان سلامت اجتماعی درداخل وخارج از کشور نشان سلامت اجتماعی اهداء می کند که تاکنون به هفت نفر ایرانی و چهار نفر از اساتید خارجی تقدیم شده است و دوازدهمین نشان سلامت اجتماعی هم به دکتر لارنس شولمن که کتاب های مختلف ایشان در دانشگاه های ایران در مقاطع مختلف تحصیلی هم تدریس می شود به پاس تلاش های علمی شان تقدیم می شود.

رییس انجمن مددکاران اجتماعی ایران در پایان بیان کرد: نیاز هست تا دانشگاهیان و دانشجویان مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری روی موضوع تنوع اجتماعی و مددکاری اجتماعی کارهای علمی انجام دهند و در طول سال بتوانیم جلسات مختلفی برای تشریح و بررسی همه جوانب موضوع داشته باشیم.اگر به دلیل مشکل اینترنت صدا و تصویر برای همه بزرگواران مناسب نبود عذر خواهی می کنم. از همه دستگاه های همکار، و اصحاب رسانه و اعضاء انجمن مددکاران اجتماعی ایران، اساتید وصاحب نظران و همه شرکت کنندگان در همایش سپاسگزاری می کنم.