در مجمع عمومی فدراسیون مطرح شد: «همبستگی اجتماعی» محور شعارهای مددکاران اجتماعی خواهد بود

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران از آغاز دور جدید مجمع جهانی مدکاری اجتماعی خبر داد و گفت: بحران‌ها و مسائل جهانی موجب شدند تا برنامه ۱۰ ساله آتی این مجمع به موضوع «همبستگی اجتماعی» اختصاص یابد.

سید حسن موسوی چلک در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه دور جدید مجمع جهانی مددکاری اجتماعی روز گذشته افتتاح شد، گفت: مجمع جهانی دوسالانه مددکاران اجتماعی با حضور تمام کشورهای عضو فدراسیون جهانی مددکاران اجتماعی برگزار می‌شود. قرار بود این مجمع امسال در کانادا باشد، اما به دنبال شرایط ایجاد شده و شیوع کرونا تصمیم‌ گرفته شد تا به شکل مجازی برگزار شود.

وی در خصوص برنامه این مجمع افزود: معمولا بعد از برگزاری مجمع جهانی، بین ۳ تا ۴ روز هم‌ به کنگره مجمع جهانی اختصاص  پیدا می‌کند که صاحب نظران در آن دیدگاه‌های مختلف خود را بیان می‌کنند. ایران هم در کنگره جهانی حضور دارد و مقاله‌ای را با عنوان «سیاست‌گذاری اجتماعی در ایران در حوزه حمایت از کودکان» ارائه می‌دهد که فیلم آن ارسال شده است.

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران بابیان اینکه بیش از ۱۰ هزار نفر در این کنگره ثبت‌نام‌ کرده‌اند، اظهار کرد: مجمع جهانی هر دو سال یکبار برگزار می‌شود و ایران هم حدودا از ۸ سال پیش به عضویت فدراسیون جهانی مددکاران اجتماعی در آمده و صاحب ٣ کرسی کمیسر اخلاق، عضو هیئت رئیسه منطقه آسیا و اقیانوسیه و عضو کمیته سازمان ملل فدراسیون را داراست. خوشبختانه داشتن این کرسی‌ها در فدراسیون جهانی باعث شد که ایران حضور فعال‌تری داشته باشد.

موسوی چلک با بیان اینکه در مجمع امسال برای برنامه ۱۰ سال آینده هم تصمیم گیری می‌شود، توضیح داد: این برنامه براساس نیاز و تحلیلی که از همه کشورها گرفته می‌شود و با مشارکت کشورهای عضو تهیه خواهد شد. محور برنامه ١٠ سال آینده به «همبستگی اجتماعی» اختصاص خواهد یافت. معتقدیم همبستگی اجتماعی فرصتی برای ترویج صلح در جامعه است.

وی ادامه داد: شاید بحران کرونا روی انتخاب این محور و نامگذاری تاثیر داشته است. این بحران باعث شد تا موضوع توجه به منافع جمعی به عنوان تم اصلی برنامه مددکاری اجتماعی در جهان انتخاب شود. از آنجایی که بحران‌ها و مسائل اجتماعی مرز نمی‌شناسند، ضرورت حمایت اجتماعی در جهان احساس می‌شود و به همین دلیل با استفاده از تمام ظرفیت‌ها می توان زمینه برای تقویت همبستگی اجتماعی را ایجاد کرد به طوریکه همه این ظرفیت‌ها در اختیار جامعه جهانی قرار بگیرد تا در جهت ترویج صلح در جامعه جهانی حرکت کند.

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران همبستگی محله‌ای، فضای تکنولوژیک، همبستگی بین نسلی و احترام به همه فرهنگ‌ها، عدالت اجتماعی و توجه به صلح جهانی را موضوعات  دیگری دانست که ذیل همبستگی اجتماعی قرار می‌گیرند و گفت: دولت‌ها هم در تقویت همبستگی اجتماعی و ملی نقش موثری دارند، درعین حال ضعف‌های نظام رفاه، مراقبت و تامین اجتماعی می‌تواند مانعی برای تقویت همبستگی اجتماعی شود، هرچه قدر در جامعه همبستگی اجتماعی ببشتر شود آسیب پذیری کمتری خواهیم داشت.

موسوی چلک با بیان اینکه نکته دیگر در برنامه ١٠ ساله به اشتراک گذاشتن تجارب در دنیا با محوریت و اتفاقاتی است که در مددکاری اجتماعی می‌افتد، افزود: اعتقاد داریم این موضوع فرصتی است که جامعه جهانی دانش محور باشد و نتیجه آن زمینه عدالت بیشتر را فراهم کند. با این شرایط عدالت دانش تضمین خواهد شد.