دیدار مسئول کمیته بین الملل انجمن با مدیرعامل انجمنهای مددکاری اجتماعی در آسیای میانه

مسئول کمیته بین‌الملل انجمن مددکاران اجتماعی ایران، در هفته ای که گذشت با مدیران انجمن مددکاری اجتماعی تاجیکستان و قرقیزستان دیدار و گفتگو کرد.

در این دیدار دکتر قربان گیوئف و مدیرعامل انجمن مددکاران اجتماعی جمهوری تاجیکستان ضمن ابراز خرسندی از گشایش روابط بین دو ارگان مهم مددکاری اجتماعی ایران و تاجیکستان بر ضروت ایجاد روابط همه جانبه در حوزه حرفه مددکاری اجتماعی تأکید کرد.

وی عنوان کرد که دو کشور دارای تاریخ، زبان و فرهنگ مشترک هستند و بنابراین ظرفیت های بسیار مناسبی برای تعامل قوی تر و گسترده تر فیما بین وجود دارد.

مدیرعامل انجمن مددکاری اجتماعی تاجیکستان اظهار نمود که مددکاری اجتماعی در دانشگاه ملی تاجیکستان دارای دپارتمان جداگانه­ای بوده و از سال جاری تا مقطع دکترا دانشجوی مددکاری اجتماعی پذیرش می کند. در حال حاضر هم ارتباط علمی بین برخی دانشگاه های این کشور برقرار است و زبان فارسی می تواند نقطه اتصال دهنده خوبی برای دانشگاه های دو کشور باشد.

وی همچنین درباره تاریخ روابط انجمن تاجیکستان با جمهوری اسلامی ایران گفت: پیش از این از طریق کمیته امداد تاجیکستان، همکاری آموزشی خوبی با کمیته امداد حضرت امام در ایران و دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی برقرار بوده است و تعدادی از اساتید و دانشجویان مددکاری اجتماعی برای گذراندن دوره آموزشی به ایران سفر کرده بودند اما از سال ۲۰۱۵ این رابطه عملا قطع شده است.

دکتر خوشه چین، استاد مددکاری اجتماعی دانشگاه ملی تاجیکستان نیز علاقه فراوان نسبت به قوانین مددکاری اجتماعی در ایران نشان داد و ابراز علاقه نمود که همین قوانین در تاجیکستان الگو گرفته و پیاده شود.

حامد علمایی نیز در این دیدار پیام رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران و دعوتنامه این انجمن برای شرکت در “کنگره بین المللی ۶۰ سال مددکاری اجتماعی در ایران” را به دکتر گیوئف ابلاغ نمود.

مسئول امور بین الملل انجمن ایران همچنین ابراز امیدواری کرد که از طریق تفاهم نامه ای که بین دو انجمن منعقد خواهد شد ارتباط علمی، آموزشی و پژوهشی بیشتری بین مددکاران اجتماعی دو کشور برقرار گردد.

مدیر عامل انجمن مددکاران اجتماعی تاجیکستان در انتهای این دیدار ضمن قبول دعوت به شرکت در کنگره، برخی از کتابهای خود را به انجمن ایرانی هدیه داد.

علمایی همچنین با حضور در دفتر انجمن مددکاران اجتماعی جمهوری قرقیزستان با رئیس و برخی از مدیران آن انجمن نیز دیدار نمود.

دکتر اریک اوروزالیف، رئیس انجمن مددکاران اجتماعی جمهوری قرقیزستان و رئیس دانشکده ی مددکاری اجتماعی و روانشناسی بالینی دانشکده بیشکک پس از دریافت دعوتنامه دبیر کنگره بین المللی ۶۰ سال مددکاری اجتماعی در ایران اعلام نمود مددکاران اجتماعی کشورش عموماً جهت آموزش و شرکت درکنفرانسهای بین المللی به کشورهایی از قبیل کانادا، دانمارک و سوئد می روند و این اولین باری است که برای این منظور به یک کشور اسلامی دعوت شده اند.

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی قرقیزستان اشتیاق خود را برای الگوگیری از ایران به عنوان یک کشور اسلامی پیشرو در مددکاری اجتماعی، جهت بازتعریف مددکاری اجتماعی در کشورش ابراز کرد و بیان نمود که این انجمن در سال جدید در صدد بازتعریف مددکاری اجتماعی در کشورشان هستند.

وی پس از استماع گزارش نماینده ایران و اطلاع از فعالیتهای انجمن و به طور کلی این حرفه در ایران و شنیدن در مورد فیلدهای متنوع مددکاری اجتماعی در ایران از قبیل صنعت، اورژانس اجتماعی، هواپیمایی و پایگاه خدمات اجتماعی  ابراز امیدواری نمود تا در سفرش به تهران برای شرکت در کنگره بین المللی ۶۰ سال مددکاری اجتماعی در ایران بتواند توافقنامه همکاری با انجمن مددکاران اجتماعی ایران امضا نماید.