فعالیت گسترده مددکاران اجتماعی در سال کرونایی برای کمک به مردم

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران ضمن تشریح اقدامات فدراسیون جهانی مددکاران اجتماعی در دوره کرونا گفت:  ایران جز کشورهایی بود که مددکاران اجتماعی‌اش از همان روزهای ابتدایی شیوع ویروس کرونا فعالیت کردند.

سیدحسن موسوی چلک در گفت‌وگو با ایسنا، ضمن اشاره به برگزاری نشست منطقه‌ای آسیا و اقیانوسیه فدراسیون جهانی طی هفته گذشته و با بیان اینکه فدراسیون جهانی مددکاران اجتماعی دارای چند کمیته آموزش، حقوق بشر، سازمان ملل و کمیته اخلاق است، به کمیته اخلاق مددکاری اجتماعی اشاره کرد و افزود: وظیفه کمیته اخلاق حول این موضوع است که اصول اخلاق اعضای مددکاری باید چگونه باشد.

وی با بیان اینکه بعد از یک سال جلسات مستمر و طولانی کمیسیون‌های اخلاق، در سال ۲۰۱۸ در مجمع جهانی ایرلند، بیانیه اخلاق مددکاری اجتماعی با صددرصد آراء تصویب و به کشورهای عضو ابلاغ شد، گفت: در حال حاضر بیش از ۱۵۰ کشور عضو فدراسیون جهانی مددکاران اجتماعی هستند. ایران در این زمینه مشارکت زیادی داشته و توانسته تاثیرات زیادی در بیانیه اخلاق داشته باشند.

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی تصریح کرد: ایران جزء اولین کشورهایی بود که این بیانیه را برای سازمان‌های مختلف ترجمه کرد و حتی آن را به سایر انجمن‌ها و دانشگاه‌ها ارسال کرد. همچنین در این راستا دوره‌های آموزشی به صورت مجازی و حضوری برگزار کرد.

موسوی چلک در ادامه با اشاره به اقدامات فدراسیون جهانی مددکاران اجتماعی در دوره کرونا یادآور شد: فدراسیون جهانی مددکاران اجتماعی روزانه گزارشات جدیدی را از اقداماتی که در حوزه کرونا انجام می‌شود ارائه می‌کنند. کشور ایران در حوزه پژوهش اقدامات و گزارشاتی را انجام داد و همچنین «کمپین خوش خبر هستیم» را به پشتیبانی فدراسیون جهانی و انجمن دانشگاه‌های جهان برگزار کرد.

وی افزود: مددکاران اجتماعی از روزهای ابتدایی شیوع ویروس کرونا جلسات آموزشی متعددی را با گروه‌های مختلف، در بخش‌های دولتی و غیردولتی، افراد دارای معلولیت، معتادان، بی‌خانمان‌ها، اتباع بیگانه، کودکان، زنان، سالمندان، کادر درمانی، در مراکز نگهداری گروه‌های مختلف، در شهرداری تهران و… برگزار کردند.

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران تاکید کرد: ایران جز کشورهایی بود که مددکاران اجتماعی‌اش از همان روزهای ابتدایی شیوع ویروس کرونا فعالیت کردند و همچنان فعالیت خود را ادامه می‌دهد.

موسوی چلک به دیگر اقدامات مددکاران اجتماعی در دوره کرونا اشاره کرد و گفت: در حوزه مددکاری اجتماعی برای مراکز بهداشتی و درمانی پروتکل‌هایی نوشته شد و همچنین بیانیه اخلاق مربوط به دوره کرونا را در چند جلسه به صورت مجازی برای مددکاران برگزار کردیم.

منبع: ایسنا