مددکاران اجتماعی ایران سوگوار استاد سید احمد حسینی حاجی بکنده!

صبح روز پنجشنبه ۵ خرداد ماه ۱۴۰۱ جامعه مددکاری اجتماعی ایران خبر تلخی شنید: “استاد دکتر سید احمد حسینی حاجی بکنده به دیار باقی شتافت!”

درست ۲ روز پس از دهمین سالمرگ خانم ستاره فرمانفرماییان، خبر از دست دادن استاد حسینی حاجی بکنده که یکی از اولین شاگردان خانم فرمانفرماییان شروع خرداد را برایمان تلختر کرد. اگرچه سالها بود که استاد از بیماری رنج می برد و برای آنها که در ماههای آخر با ایشان ارتباط داشتند،  با توجه به پیشرفت بیماریشان این واقعه چندان هم دور از انتظار نبود اما آنقدر برای شاگردان و همکاران قدیمیشان عزیر و ارزشمند بود که به راحتی نتوانند فقدانش را هضم کنند.

سید احمد حسینی حاجی بکنده اهل روستای حاجی بکنده در شهرستان رشت و فارغ التحصیل مددکاری اجتماعی از مدرسه خدمات اجتماعی بود و سالها بعد، دکتری خود را از هندوستان در رشته جامعه شناسی گرفت. وی عضو هیات علمی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبائی تهران بود و مدتی نیز ریاست این دانشکده را بر عهده داشت.

دکتر حسینی حاجی بکنده یکی از محبوب ترین اساتید مددکاری اجتماعی پیش و پس از انقلاب بود. در آذرماه ۱۳۹۴ آیین نکوداشت باشکوهی به پاس زحمات و خدمات ایشان از سوی انجمن مددکاران اجتماعی ایران برگزار شده بود و کتاب خاطرات و دلنوشته های دوستان و دوستداران ایشان نیز منتشر شده است. در این مراسم همچنین، اولین نشان سلامت اجتماعی از سوی این انجمن به ایشان اهداء شد. تمبر مخصوص آن مراسم نیز رونمایی و با امضای حاضرین در موزه سازمان پست ایران به یادگار مانده است.

عمر گرانمایه این استاد مددکاری اجتماعی سرانجام در خرداد ۱۴۰۱ در سن ۷۸ سالگی در حالیکه نزد خانواده اش در کانادا به سر می برد به پایان رسید اما درسهایی که برای شاگردانش به جای گذاشت یاد و خاطره وی را تا ابد باقی نگاه خواهد داشت.

انجمن مددکاران اجتماعی ایران، این سوگ بزرگ را به خانواده ارجمند استاد حسینی حاجی بکنده و جامعه مددکاران اجتماعی ایران تسلیت عرض نموده و برای روح آن مرحوم، مغفرت و همنشینی با ابرار و صالحان را آرزو می نماید.

روابط عمومی انجمن مددکاران اجتماعی ایران