نشست آموزشی سلامت اجتماعی و توسعه در کرسی یونسکو/ پیشنهاد ایجاد رشته مددکاری اجتماعی در دانشگاه تهران/ تصاویر

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران، گفت: موضوع سلامت اجتماعی یکی از ماموریت های مددکاران اجتماعی است.
به گزارش خبرنگار مهر، سید حسن موسوی چلک، در نشست تخصصی سلامت اجتماعی و توسعه، افزود: موضوع سلامت اجتماعی یکی از ماموریت های مددکاران اجتماعی است که باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد و در نظر داریم در برنامه ۱۰ ساله ۲۰۲۰ الی ۲۰۳۰ به‌ عنوان یکی از محورهای برنامه های فدراسیون جهانی مددکاران اجتماعی به تصویب برسانیم.
وی گفت: سنجش شاخص های سلامت اجتماعی باید سالانه سنجیده شود.
موسوی چلک افزود: جای خالی رسته مددکاری اجتماعی در دانشگاه تهران احساس می شود. پیشنهاد توسعه این حرفه در دانشگاه های بزرگ کشور نیز از طریق انجمن مددکاران اجتماعی به وزارت خانه ها و سازمان های مرتبط طی نامه نگاری هایی ارسال شده است.
در این نشست، اعتمادی فر رئیس دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران، تاکید کرد: مددکاران اجتماعی به دلیل تجربه ای که دارند می توانند در تولید دانش به حوزه علوم اجتماعی کمک شایانی کنند.
وی افزود: نباید سلامت را به تن و جسم خلاصه کرد و همچین تقدم امر اجتماعی بر فردی اشتباه هست. مددکاران اجتماعی به عنوان میانجیگران موفق می توانند در پیشگیری از مشکلات تاثیر چشمگیری داشته باشند.
یونس نوربخش رئیس کرسی یونسکو در سلامت اجتماعی و توسعه در ادامه این نشست، گفت: سلامت اجتماعی و مردم و شهروندان یک مسئله اجتماعی مهمی است که باید در همه حوزه ها مورد توجه قرار گیرد، سلامت تنها یک مسئله پزشکی نیست.
وی افزود: روانشناسان، جامعه شناسان، سیاست گذاران اجتماعی موضوع سلامت به ویژه سلامت اجتماعی در ایران را بایستی جدی بگیرند. نباید سلامت سلامت مردم مورد معامله قرار گیرد.
نوربخش گفت: ما در بعضی از شاخص های سلامت، وضعیت مناسبی داریم مثل کنترل بیماری های واگیر، توسعه خدمات پزشکی، جلوگیری از مرگ و میر کودکان، اما در حوزه سلامت روحی، سلامت اجتماعی، سست شدن روابط اجتماعی، اعتماد اجتماعی، خودکشی، اعتیاد و…، آمار نگران کننده است.
این همایش را کرسی یونسکو در سلامت اجتماعی و توسعه با همکاری انجمن مددکاران ایران برای بحث و بررسی در خصوص موضوع سلامت اجتماعی و ایجاد دوره های  آموزشی بیشتر برگزار کرد و اساتیدی همجون دکتر میرطاهر موسوی، دکتر حسن رفیعی، اردشیر گراوند و دکتر حسین جاجرمی سخنرانی کردند.
در انتهای این نشست، تفاهم نامه همکاری بین انجمن و کرسی سلامت اجتماعی و توسعه یونسکو در ایران امضا گردید.
تصاویر/