یازدهمین نشان سلامت اجتماعی به دکتر فاطمه قاسم زاده اهدا شد

 

تهران – ایرنا – رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران با بیان اینک یازدهمین نشان سلامت اجتماعی به دکتر فاطمه قاسم‌زاده اهدا شد، افزود:‌ ایشان زندگی خود را برای آموزش کودکان و حمایت از آنان وقف کرده است.

سید حسن موسوی چلک روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود:‌ دکتر قاسم زاده  که از همکاران دانشگاه  تهران است سوابق آموزشی و علمی و پژوهشی زیادی دارد، او به عنوان شناخته‌شده‌ترین فرد در حوزه حمایت از کودکان در کشور، بیش از نیم قرن بطور مستقیم در این زمینه فعالیت صادقانه و مسوولانه داشته است.


وی ادامه داد: تاملی بر سوابق شغلی دکتر قاسم‌زاده  نشان می‌دهد که او بیشتر وقت خود را برای تدریس در دانشگاه های مختلف، کارگاه های آموزشی و دوره‌های ضمن خدمت مربوط به کودکان سپری کرد و با مسوولیت‌پذیری در این حوزه، علاقمندان را از دانش خود محروم نکرد. البته در کنار تدریس در دانشگاه‌ها،  ارایه خدمات مشاوره‌ای در حوزه کودکان را هم همیشه مد نظر داشت. یکی دیگر از ویژگی های دکتر قاسم‌زاده  حضور موثر وفعال در حوزه‌های علمی و تخصصی مربوط به روانشناسی و مشاوره بود. عضویت پیوسته انجمن روان‌شناسی ایران، عضویت پیوسته انجمن مشاوره ایران، عضویت شورای ادوار هیأت مدیره انجمن روان‌شناسی ایران و عضو هیأت مدیره انجمن روان‌شناسی ایران (۲ دوره) گوشه‌ای از فعالیت‌های او دراین زمینه است.
رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران در ادامه به برخی دیگر از فعالیت‌های دکتر قاسم‌زاده اشاره کرد و گفت: بدون شک اغلب افرادی که در ایران در حوزه  کودکان فعالیت دارند از دکتر قاسم‌زاده به عنوان  یکی از فعال‌ترین افراد در حوزه  غیر دولتی کودکان یاد می کنند. عضو پیوسته شورای کتاب کودک، عضو هیأت مدیره انجمن پژوهش‌های آموزشی پویا، مؤسس و رئیس هیأت­ مدیره شبکه یاری کودکان کار، مشاور مؤسسه مادران امروز، عضو انجمن حمایت از حقوق کودکان، عضو هیأت مدیره انجمن حمایت از حقوق کودکان (۲ دوره)، نماینده سازمان‌های غیردولتی در مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک، عضو گروه داوطلبان افتخاری کار در کانون اصلاح و تربیت تهران و عضو کمیته راهبری نهضت جهانی برای کودکان و نوجوانان گوشه‌ای از این حضور و فعالیت‌های او به شمار می‌رود.
موسوی چلک همچنین اضافه کرد: دکتر قاسم‌زاده به عنوان یکی از کارشناسان در دوره های مختلف در جلسات دستگاه های دولتی ونهاد های عمومی غیر دولتی و قوای مختلف از جمله مجلس شورای اسلامی، قوه قضاییه، وزارت خانه های مرتبط مانند تعاون، کار و رفاه اجتماعی، آموزش و پرورش، آموزش پرورش استثنایی، دادگستری، بهداشت ودرمان و آموزش پزشکی، کشور و صدا و سیما حضور می‌یافت و صادقانه دیدگاه‌های خود را بیان می کرد.
وی ادامه داد: عضویت در کمیسیون تخصصی برنامه‌ریزی و تألیف کتاب‌های درسی رشته کودکیاری آموزش‌وپرورش، عضویت در کمیته پیشگیری از کودک‌آزاری وزارت بهداشت و عضویت در کمیته علمی دفتر امور شبه خانواده سازمان‌های بهزیستی، گوشه دیگری از زندگی این استاد فرزانه است. دکتر قاسم‌زاده همچنین تالیفات متعددی دارد و  و پژوهش های مختلف و مهمی را هم انجام داده است.
رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران یادآور شد: مراسم اهدای یازدهمین نشان سلامت اجتماعی با هدف تکریم پیشگامان سلامت اجتماعی و با شعار «بیا تا قدر یکدیگر بدانیم» برگزار شد. این مراسم تاکنون  برای تعدادی از بزرگان موثر این حوزه در داخل کشور در زمان حیات شات آیین نکوداشت برگزار کرده بود و این نهمین مراسم بودکه  به بهانه روز جهانی کودک و در آستانه هشتاد سالگی زندگی پر بار دکتر فاطمه قاسم زاده  با حضور انجمن های مختلف از جمله روانشناسی ایران، انجمن حمایت از حقوق کودک، انجمن حمایت از کودکان کار و خیابان، انجمن حمایت از کودکان کار وبزرگان این حوزه و مددکاری اجتماعی  به‌صورت آنلاین (مجازی)   عصر روز جمعه ۱۶ مهر برگزار شد.
کمیسیر اخلاق فدراسیون  جهانی مددکاران اجتماعی خاطرنشان کرد: فعالیت های ارزنده دکتر قاسم‌زاده موجب شد تا در هیات مدیره انجمن مددکاران اجتماعی ایران یازدهمین نشان سلامت اجتماعی بابت همه این فعالیت‌ها اهدا شود.
به گفته موسوی چلک، نشان سلامت اجتماعی تاکنون به ۴ استاد خارجی و ۷ نفر از استادان پیشگامان سلامت اجتماعی در داخل کشور اهدا شده است.