از شادی جمعی در کشور غفلت می شود

هران – ایرنا – بسیاری از جامعه شناسان بر این باورند که شادی جمعی موجب حس همبستگی و همدلی بین مردم و به تبع آن کاهش خشونت ها و آسیب های اجتماعی می شود اما متاسفانه از شادی جمعی در جامعه امروزی ما غفلت شده است.

شادی جمعی ، یک کنش احساسی بوده که طی آن، فرد احساس سعادت می کند و بسیاری از جوامع ، بستر بروز شادی جمعی را در جامعه خود فراهم می کنند تا فضای جامعه تلطیف شده و مردم احساس خوشحالی داشته باشند. 

این درحالی است که به شادی های جمعی در کشور ما کمتر توجه شده و برخی افراد نیز هنگام شادی های جمعی نسبت به آن با دیده تردید و دل نگرانی نگاه می کنند درحالیکه با تعریف چهارچوب ها و مدل هایی برای شادی های جمعی ، ضمن پیشگیری از رفتارهای نا بهنجار، فضای جامعه به سمت آرامش و برخورداری از یک حس خوب ، پیش می رود.

** شادی گریزی جامعه
رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران در خصوص فرهنگ شادی در کشور می گوید: در حوزه فرهنگی در این زمینه موفق نبودیم و دانسته یا ندانسته غم را در جامعه ترویج می کنیم و از ظرفیت فرهنگی برای ایجاد شادی استفاده نکردیم.
سیدحسن موسوی چلک در گفت و گو با خبرنگار سلامت ایرنا می افزاید: همواره علاقمندیم مردم غمگین باشند و تفاوتی بین مراسم مداحی و مولودی ما وجود ندارد؛ در حالی لباس مشکی و تیره را در کشور ترویج می کنیم که دین اسلام رنگ مشکی را مکروه دانسته است.
به گفته وی، بعد از پایان جنگ تحمیلی و آغاز دوره سازندگی دچار این مشکل شدیم.
موسوی چلک که ریاست انجمن مددکاری اجتماعی ایران را نیز برعهده دارد، می گوید: نتیجه شادی گریزی مردم، ظهور خشونت در میان افراد جامعه است.
وی می افزاید: آماری که در سال ۲۰۱۵ منتشر شد نشان داد ایران از میان ۱۱۵ در خصوص شادی رتبه ۱۰۵ را داراست هرچند به نظر می آید این آمار پس از برجام تغییر مثبت کرده و یکی از نتایج برجام برای کشور، امیدواری است.

** رابطه سلامت روان با شادی در جامعه
مدیرکل دفتر مدیریت عملکرد سازمان بهزیستی کشور با اشاره به رابطه تنگاتنگ احساس شادی با سلامت روان، می گوید: متاسفانه در نظام سیاست گذاری ها از سلامت روان غفلت شده است.
موسوی چلک می افزاید: همچنین غفلت دیرینه ای در موضوع آسیب های اجتماعی اتفاق افتاده و خشونت یکی از این مصادیق آسیب های اجتماعی بوده که در پی شادی گریزی مردم ایجاد شده است.
وی حتی بین تصادفات رانندگی و شادی گریزی و سلامت روان ، نوعی ارتباط قائل است و می گوید: مرگ سالانه بین ۱۶ تا ۱۹ هزار به دلیل تصادفات یکی دیگر از آسیب های جدی نبود شادی و گرایش به خشونت است.
این آسیب شناس اجتماعی با اشاره به آمار شیوع ۲۳ درصدی اختلالات روانی در جامعه می گوید: این رقم در تهران به ۳۴ درصد می رسد.
موسوی چلک می افزاید: حدود ۱۰ تا ۱۱ میلیون نفر در کشور در حاشیه کلانشهرها زندگی می کنند از حداقل امکانات برخوردار نیستند و متاسفانه در این مناطق بروز اختلالات روان از میانگین کشوری بیشتری است بطورمثال بر اساس پیمایش انجام شده از سوی شهرداری تهران، میزان اختلالات روان در منطقه دروازه غار ، ۸۳ درصد بوده است و ۶۰ تا ۷۰ درصد مردم این مناطق رفتار خشونت آمیز را تجربه کرده اند.

**مهربان نیستیم
رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران در ادامه به تعداد میزان زیاد پرونده هایی قضایی کشور اشاره می کند و می گوید: آمار و ارقام این پرونده ها، نشان می دهد جامعه مهربانی نیستیم و مهربانی اجتماعی در جامعه ما نهادینه نشده است.
به گفته موسوی چلک ، بر اساس آمار رسمی در سال ۱۳۵۸ به ازای هر یک ساعت ۱۰ نفر وارد زندان می شد اما در حال حاضر در هر یک ساعت ۶۹ نفر وارد زندان می شوند.
مدیرکل دفتر مدیریت عملکرد سازمان بهزیستی کشور ادامه می دهد: این در حالی است که در سالهای پیشین، مجازات جایگزین ، اورژانس اجتماعی و مراکز حل اختلاف در کشور وجود نداشت؛ در آن سالها معتادان و تمام بدهکاران چک به زندان می رفتند با این وجود تعداد زندانیان در سال ۵۸ خیلی کمتر از این روزها بوده است.
موسوی چلک به مثال دیگری از نامهربانی ها اشاره می کند و می گوید: در برخی از اماکن و نهادها ، برگه ای جلوی در ورودی و جلوی دید همگان، قرار داده شده و به ارباب رجوع گفته می شود که در صورت نیاز با شما برخورد می کنیم که این موجب می شود مخاطب گارد بگیرد.

**گریز شادی با کاهش سرمایه های اجتماعی
رئیس انجمن مددکاری اجتماعی ایران، کاهش سرمایه های اجتماعی را یکی از عوامل گریز شادی بین مردم می داند و می گوید: اختلاس های چند هزار میلیاردی موجب کاهش اعتماد و اطمینان مردم شده است.
موسوی چلک تصریح می کند: مردم زمانی با اشتیاق فرزندانشان را برای دفاع از کشور راهی جبهه ها می کردند اما امروز یارانه ۴۵ هزار تومانی خود را نمی بخشند چون بی اعتماد شده اند.
موسوی چلک با اشاره به رابطه فیلم ها و سریال ها با شادی گریزی می گوید: متاسفانه بسیاری از برنامه ها، سریال ها و فیلم های سینمایی، خشونت را رواج می دهند و حتی برنامه های طنز مملو از خشونت است.

** شادی جمعی نداریم
مدیرکل دفتر مدیریت عملکرد سازمان بهزیستی کشور در ادامه به نبود شادی جمعی در جامعه اشاره می کند و می گوید: حدود ۱۲ تا ۱۳ هزار مازندرانی برای شرکت در ششمین جشن مازندرانی های مقیم تهران به پارک آب و آتش آمده بودند اما از برگزاری این جشن، ممانعت شد.
موسوی چلک تاکید می کند : به دلیل زندگی صنعتی و شهری به شادی گروهی نیاز جدی داریم و هنگامی شادی اجازه بروز نداشته باشد خشونت جایگزین آن می شود.
رئیس انجمن مددکاری اجتماعی ایران تصریح می کند: هنگامی که جایی برای گفت و گو های اجتماعی برای نوجوانان وجود ندارد، میتینگ کوروش اتفاق می افتد.
موسوی چلک می افزاید: فضایی برای گفت وگو های اجتماعی ایجاد نکردیم و وقتی فضا نیست این اتفاقات ظهور پیدا می کند.

**وقتی نمی دانیم چطور شاد باشیم
مدیرکل دفتر مدیریت عملکرد سازمان بهزیستی کشور می گوید: از سیاستمداران تا تماشاگران فوتبال، هیچ کدام نمی دانند چگونه شادی کنند. جوانان پس از یک بازی فوتبال و برد تیم محبوبشان، یاد نگرفته اند که چگونه هیجاتشان را تخلیه کنند و ابراز شادی یا حتی ناراحتی کنند.
موسوی چلک تصریح می کند: حتی در فضای سیاسی ، آداب گفت و گو میان احزاب سیاسی وجود ندارد. حتی سیاستمداران ما با گفتار و سخنرانی هایشان خشونت و تنش ایجاد می کنند.

**چرا تحلیل اجتماعی را بر نمی تابیم؟
مدیرکل دفتر مدیریت عملکرد سازمان بهزیستی کشور می گوید: هنگامی که موضوع تحلیل اجتماعی مانند شادی گریزی مردم ، مطرح می شود در مقابل آن گارد گرفته می شود.
موسوی چلک تاکید می کند: مدارا و بردباری اجتماعی در رفتار ما جایگاهی ندارد در حالیکه قرآن کریم بارها، افراد را به صبر و بردباری توصیه کرده است.
وی می افزاید: نبود بردباری، وجه مشخصه جامعه خشن است؛ مدارا در کلام و رفتار را یاد نگرفتیم و ۱۲ درصد مردم از افسردگی رنج می برند.
رئیس انجمن مددکاری ایران با گلایه از نگاه سیاسی و امنیتی به مساله شادی جمعی ، می گوید: یکی از دلایل افسردگی ، همین رویکردها است.
موسوی چلک معتقد است که بعد از برجام، انجام برخی فعالیت ها مانند جلوگیری از برگزاری جشن های گروهی و لغو مجوز برگزاری کنسرت ها، شادی جمعی را محدود کرده است.
وی یادآور می شود: دیگر کمتر روزی است که از خانه بیرون بروی و با شکلی از خشونت مواجه نشوی. نبود شادی منجر به خشونت می شود و فردی که عامل خشونت است و کسی که خشونت متوجه آن است و حتی افرادی که ناظر وقوع خشونت هستند همه از نتایج خشونت و نبود شادی در جامعه آزرده می شوند.

**لزوم استفاده از فرصت ها برای شادی آفرینی در جامعه
مدیرکل دفتر مدیریت عملکرد سازمان بهزیستی کشور می گوید : برای ایام عزاداری، برنامه داریم اما برای روزهای شاد و عید برنامه نداریم و تفاوتی بین مداحی ها در مراسم جشن و عزاداری وجود ندارد.
موسوی چلک تاکید می کند: در حال حاضر با جامعه و نیازهای جوانان به شادی ، فاصله داریم. در تقویت هویت دینی ، ملی و قومی خوب عمل نکردیم در حالی که این بسترها می تواند زمینه شادی و آرامش را در جامعه مهیا کند.
وی یادآور می شود: بطورمثال ماه مبارک رمضان فرصت مناسبی برای کاهش میزان خشونت و ترویج شادی در جامعه است اما از آن بهره نمی بریم.