نسبت به برنامه‌های حرفه بی‌تفاوت نباشیم

نزدیک به۶۰ سال از آغاز فعالیت رشته مددکاری اجتماعی در ایران می­ گذرد و جامعۀ ما در طول این سالها دستخوش تغییرات سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی بی‌شماری شده است. شتاب تغییرات ناشی از ناپایداری پدیده ها، حوزه های فعالیت جدیدی پیش روی مددکاران اجتماعی گشوده شده است؛ نظیر افزایش خشونت های اجتماعی و شمار سالمندان که بسیاری از آن‌ها با چالش‌های متعددی در زندگی خود دست و پنجه نرم می‌کنند. به همین سبب بازخوانی در بخش های مختلف رشته مددکاری اجتماعی نظیر تعاریف، آموزش، سیاست گذاری و… اثربخش خواهد بود. از طرف دیگر در دنیای کنونی که سهم عوامل اجتماعی اثرگذار بر سلامت مردم در حدود ۵۰% است. این مهم ضرورت پاسخ‌گویی بیش از پیش این رشته در قبال تغییرات جامعه را می طلبد.

حال با نگاهی به این مسیر۶۰ ساله، این سؤال ذهن همه ما را درگیر می‌کند، که طی این مدت بر حرفه مددکاری اجتماعی چه گذشت؟ چه اقدامات و فعالیت‌هایی در حوزه دانشگاه‌ها، سازمان‌ها، انجمن‌ها و فیلدهای کارورزی برای این حرفه صورت گرفته است؟

کنگره بین‌المللی۶۰ سال مددکاری اجتماعی به منظور ارائه و مستندسازی دانش و تجربیات از گذشته تاکنون در قالبی نظام مند در مسیر ارتقاء رشته مددکاری اجتماعی گام برمی‌دارد. از بدو تأسیس حرفه تاکنون بستر و زیرساخت‌هایی توسط تمام کسانی که در رشته مددکاری اجتماعی تلاش نموده‌اند به وجود آمده است حال وقت آن رسیده است تا با انسجام، همراهی بیشتر و با رویکردهای نوین مسیر ترقی حرفه را سریع‌تر طی کنیم. انتظار می‌رود تمام کسانی که در حرفه مددکاری اجتماعی مشغول به فعالیت هستند این فرصت را غنیمت شمارند و با مشارکت در کنگره بین‌المللی۶۰ سال مددکاری اجتماعی، در جریان این رخداد اثرگذار قرار گیرند. هویت حرفه‌ی ایجاب می‌کند که بی‌تفاوت نسبت به برنامه‌های بین‌المللی حرفه نباشیم و با حضور فعال ضمن کمک به ادامه این جریان، نقش تأثیرگذار حرفه‌ای خود را نیز ایفا کنیم.

امید است توانایی‌ها و جایگاه حرفه مددکاری اجتماعی در کشور و عرصه بین‌المللی روزبه روز وسیعتر و رفیعتر باشد. ان‌شاءالله.

سبزی

محمد سبزی خوشنامی

مددکار اجتماعی

گروه آموزشی مددکاری اجتماعی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی

photo_2017-11-27_21-10-49