جامعه برای ورود جمعیت سالمندان آماده نیست

رئیس انجمن مددکاری کشور با اشاره به افزایش نرخ سالمندی در کشور براساس آخرین سرشماری انجام شده گفت: پیش‌بینی می‌شود تا سال‌۲۰۵۰ به ازای هر ۳ نفر یک سالمند در کشور وجود داشته باشد.

به گزارش ابتکار، سید حسن موسوی چلک با بیان اینکه براساس آمار های سرشماری اخیر نسبت به ۵ سال قبل تعداد سالمندان در کشور رو به افزایش است، اظهار کرد: گفته می‌شود حدود ۸.۵ درصد جمعیت کشور بالای۶۰ سال سن دارند و پیش‌بینی می‌شود که تا سال ۲۰۵۰ با همین نرخ باروری، به ازای هر ۳ نفر ، یک سالمند داشته باشیم درحالی که به نظر می‌رسد جامعه برای ورود جمعیت سالمندان آماده نیست.

وی افزود: مساله سالمندی در ایران با توجه به روند رو به رشد جمعیت آنان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. در حال حاضر کاهش نرخ موالید توام با دسترسی بیشتر به خدمات بهداشتی و بهبود تغذیه و در نهایت بالا رفتن سن امید به زندگی تا ۸۰ سالگی شده است. اما پرسشی که وجود دارد این است که چه قدر سیاست‌گذاری‌های کشور متناسب با این شرایط تغییر کرده است؟
وی افزود: با توجه به اینکه برخی گروه‌های سالمندان مثل افراد تنها، بیمار، حاشیه نشین، زنان و فقرا آسیب‌پذیرترند، حداقل انتظار این است که در بخش سیاست‌گذاری و حمایت‌های اجتماعی به سالمندان توجه خاصی شود و مطالبه حمایت‌های اجتماعی برای زندگی خوب برای آنان امکان‌پذیر شود.