ابتکاری از فدراسیون بین المللی مددکاران اجتماعی: چهار روز گفتگوی همگانی برای ساخت دنیایی نوین سازگار با محیط زیست

شعار سال مددکاران اجتماعی جهان در سال ۲۰۲۲ “همیاری برای ساخت یک دنیای نوین سازگار با محیط زیست: همه را در نظر بگیریم!” است و بر همین اساس نیز طرحی برای گفتگوی همگانی در این خصوص در فدراسیون بین المللی مددکاران اجتماعی ابداع شده است.
پویشی (کمپینی) در قالب اجلاس جهانی مردمی به صورت آنلاین برای آغاز طرحی مشترک برای ساختن و حرکت به سمت دنیایی جدید در بهار سال آینده برگزار می شود.

این پویش و گفتگوی مردمی در چهار روز از ۲۹ ژوئن لغایت ۲ جولای ۲۰۲۲ (همزمان با ۸ لغایت ۱۱ تیرماه ۱۴۰۱) به شکل های مختلف و به صورت متمرکز در وبسایتی که به صورت اختصاصی برای این کمپین در نظر گرفته شده است اجرا خواهد شد.

چشم انداز و اهداف
مطابق اعلام دبیرخانه این پویش، آماده‌سازی‌های اولیه برای این اجلاس بزرگ مردمی در سال ۲۰۲۲ در حال انجام است. چشم انداز اجلاس این است که همانطور که از همه گیری کووید-۱۹ بیرون می آییم، جهانی را بر اساس ارزش¬هایی بسازیم که تضمین کننده پایداری سیاره ما باشد، و با هم زندگی با کیفیت را نه تنها برای همه انسان¬ها، بلکه برای هر بخشی از این اکوسیستم که همه ما به آن وابسته هستیم، بسازیم. این اجلاس یک فضای حیاتی برای پیشبرد ایده ها و بستری برای مشارکت در فرهنگ¬های مختلف، تجربیات زیسته، گروه های حرفه ای و دیدگاه¬ها است. همچنین به عنوان یک شتابدهنده برای توسعه ارزش ها، سیاست¬ها و شیوه های جدید محلی و جهانی برای آینده مشترک ما عمل خواهد کرد. نمایندگان جوامع، سازمان‌های جهانی، رهبران دولتی، حرفه‌های بهداشتی و مددکاری اجتماعی، فعالان محیط‌زیست، افراد با تجربه زیسته، اتحادیه‌های کارگری، مدافعان حقوق مدنی، فعالان عدالت اقلیمی، افراد و اعضای جوامع توسط برگزار کنندگان این اجلاس به صورت مشارکتی گرد هم آورده می¬شوند تا در ساختن یک طرح جدید برای یک دنیای زیست محیطی- اجتماعی و تغییر ارزش¬های جهانی مشارکت کنند.

دکتر روری تروئل

سازمان های همکار و نقش مددکاری اجتماعی در برگزاری این پویش
این اجلاس مردمی بخشی از فرآیندی است که از قبل با پویش¬ها و موسسات اجتماعی در سراسر جهان آغاز شده است که خواستار برابری و پایداری هستند اما به صورت رسمی اجلاس مردم با شعار «همیاری برای ساخت یک دنیای نوین سازگار با محیط زیست: همه را در نظر بگیریم!» توسط موسسه تحقیقاتی توسعه اجتماعی سازمان ملل متحد(UNRISD) و فدراسیون بین المللی مددکاران اجتماعی (IFSW) شروع به کار کرد. موسسه تحقیقاتی توسعه اجتماعی سازمان ملل متحد بخشی از سازمان ملل است و انجمن بین المللی مددکاران اجتماعی یک انجمن بین‌المللی متشکل از متخصصان اجتماعی است که به هر جامعه در سطح جهان پیوند دارد و با طیف وسیعی از شرکا برای ایجاد یک گفتگوی جهانی در مورد ارزش‌ها، سیاست‌ها و شیوه‌های محلی و جهانی مورد نیاز هنگام خروج از بیماری همه‌گیر کار می‌کند. بسیاری از شرکای دیگر به سرعت به اجلاس ملحق شده‌اند، چون این مکان را به عنوان فضایی حیاتی برای پیشبرد ایده‌ها و فراهم کردن بستری برای تعامل در میان فرهنگ‌های مختلف، تجربیات زیسته، گروه‌های حرفه‌ای و دیدگاه‌ها شناخته اند. شرکای اجلاس و بسیاری از شرکای جدید دارای مهارت هایی در مبارزات انتخاباتی، خروجی¬های سیاست¬ها، توسعه اقدامات، تخصص در تجربه زیسته و فعالیت¬های سیاسی هستند که ایده¬های ارائه شده در این نشست را به جلو می¬برد.

روری تروئل، دبیر کل فدراسیون بین المللی مددکاران اجتماعی در همان ابتدای اعلام رسمی شروع به کار دبیرخانه پویش به این موضوع تأکید کرده بود که: «انتظار می‌رود در هفته‌ها و ماه‌های آینده، شرکای جهانی، رهبران و اعضای نمایندگان همه جوامع بیشتر به این رویداد بپیوندند. ما با هم به ترویج گفت‌وگوی جهانی در مورد ارزش‌های زیست محیطی-اجتماعی و دیدگاه‌های جدید مورد نیاز برای دادن اعتماد، اطمینان و امنیت به همه ما و نسل‌های آینده در زندگی روزمره ادامه خواهیم داد.”

پروفسور سارا بنکس

گروه تحقیقاتی اخلاق مددکاری اجتماعی نیز یکی از این شرکت کنندگان است. پروفسور سارا بنکس، نظریه پرداز اخلاق در مددکاری اجتماعی، نویسنده کتاب مرجع “اخلاق و ارزشها در مددکاری اجتماعی” و استاد دانشگاه دورهام انگلیس که مسئول این گروه پژوهشی در فدراسیون است درباره این که چرا او و همکاران بین‌المللی‌اش برای شریک شدن در اجلاس مردم انگیزه و الهام گرفتند می گوید: «ما در مورد ارزش‌ها و اخلاقیات در مددکاری اجتماعی تحقیق می‌کنیم. ما معتقدیم که مددکاران اجتماعی نقش کلیدی ایفا می کنند، نه فقط در حمایت از افرادی که اثرات مخرب تغییرات آب و هوایی، بیماری های همه گیر و سایر بحران ها را تجربه می کنند، بلکه در تحریک اقدام جامعه برای عدالت اجتماعی و زیست محیطی. نقش ما در ایجاد اجلاس این خواهد بود که با مددکاران اجتماعی در سراسر جهان که گفتگوهای ارزشی برای تغییر اجتماعی برگزار می کنند، کار کنیم.”

بر اساس اعلام دبیرخانه پویش سایر مشارکت کنندگان مهمی که تاکنون حمایت خود را از این طرح اعلام کرده اند عبارتند از:
کمیسیون جهانی سیاست مواد مخدر، مجمع جهانی دانشجویی (GSF)، اتحادیه جهانی کارگران در خدمات عمومی (PSI)، انجمن بین المللی توسعه جامعه (IACD)، انجمن بین المللی مدارس مددکاری اجتماعی (IASSW)، شورای بین المللی رفاه اجتماعی (ICSW) که یکی از سه مرجع اصلی حوزه مددکاری اجتماعی است، فدراسیون بین المللی انجمن های دانشجویان پزشکی (IFMSA)، فدراسیون بین المللی داروسازی (FIP)، شورای علوم اجتماعی آمریکای لاتین (CLACSO)، گروه پژوهشی اخلاق مددکاری اجتماعی (SWERG)، یونیسف، یونسکو، فدراسیون جهانی انجمن های بهداشت عمومی (WFPHA)

اصول راهبردی برگزاری اجلاس
برای پیشبرد این گفتگوی جهانی، اصول راهبردی تعریف شده است. هدف این دسته از اصول نشان دادن فرهنگ‌ها، فلسفه‌ها و علایق گوناگون در سراسر جهان است تا پویش را در ایفای وظایف خود برای توسعه اصول مشترک جهانی هدایت کنند. این اصول راهبردی که البته ماهیتی جهانی اما شاید گاهی الفاظی محلی و منطقه ای داشته باشند عبارتند از:
• اصل بوئن ویویر ( Buen Vivir) : یک جنبش اجتماعی بومی از آمریکای جنوبی که شیوه‌ای از زندگی و شکلی از توسعه را توصیف می‌کند که مسائل اجتماعی، فرهنگی، زیست‌محیطی، و اقتصادی را با هم و به طور متوازن و به صورت سلسله مراتبی می‌بیند، نه جدا از هم ( عشق و مراقبت از مردم و کره زمین، مسئولیت ها و حقوق.)
• احترام، کرامت، هماهنگی و عدالت
• تنوع، تعلق، رفتار متقابل و برابری
• اصل اوبونتو ( ubuntu )یک فلسفه بومی آفریقایی مبتنی بر وابستگی متقابل مردم و ارتباط متقابل آنها با محیطشان. من هستم چون ما هستیم (با هم بودن و اجتماع)

نحوه مشارکت در پویش
اگرچه انگلیسی زبان رسمی این اجلاس است ولی با توجه به ماهیت پویش، افرادی که به انگلیسی تسلط ندارند هم امکان و حق شرکت در این پویش را دارند تا از حداکثر ظرفیتهای موجود در جهان استفاده شود.  برای کسانی که امکان ارسال خلاصه خود به زبان انگلیسی را ندارند ناظران دبیرخانه از ترجمه خودکار استفاده خواهند کرد. پس از پذیرش خلاصه مطلب ارسالی، مشارکت کنندگان می توان محتوای کامل مشارکت مطلب مورد نظر را به هر زبانی آماده و ارسال کنند.
همچنین، برای محدود نکردن پویش به یک گروه یا مهارت خاص، از مردم دعوت شده تا برنامه‌های جوامع خود، پویش¬های اجتماعی، آیین‌های بومی، فرهنگ و دانش، تحقیقات دانشگاهی، تجربیات شخصی و غیره را در قالب‌های زیر به اشتراک بگذارند:
• ارائه های علمی
• وبلاگ ها
• حرکات نمادین و آهنگ
• مصاحبه
• نشست تخصصی و پنل
• شعر و داستان
• پوستر
• یافته های پژوهش
• ارائه به سبک TED TALKS
• ویدیو  و کلیپ
• یا حتی کارگاه های آموزشی

نکته مهم این که شرکت در این اجلاس برای عموم آزاد است و زمان برگزاری آن قبل از مجمع سیاسی سازمان ملل متحد در جولای ۲۰۲۲ است و دبیرخانه این فرصت را خواهد داشت تا نتایج اجلاس و پویش را به سازمان ملل و همه رهبران جهان نیز تحویل دهد. مشارکت در اجلاس مردمی از ۲۹ ژوئن تا ۲ جولای ۲۰۲۲ هر روز به مدت ۲۴ ساعت تعاملی خواهد بود تا مردم از همه مناطق زمانی شرکت کنند. بر اساس اعلام دبیرخانه پوسش، انتظار می رود بیشتر مشارکت‌ها ویدیوهای از پیش ضبط‌شده‌ای باشند که در آن ارائه‌کننده در طول زمان اختصاص‌یافته از طریق بخش چت (گپ) و نظرات با شرکت‌کنندگان تعامل خواهد داشت.

همچنین، دبیرخانه امکان مشارکت مالی در این پویش عظیم را فراهم کرده است. البته شرکت در این پویش رایگان است اما شرکت کنندگان می توانند به هر رقمی که بخواهند در این حرکت موثر جهانی مشارکت کنند. به صورت پیش فرض، دبیرخانه رقم های ۷۵ دلار، ۵۰ دلار و ۲۵ دلار را در نظر گرفته اما امکان مشارکت بیشتر یا کمتر به صورت دلخواه فراهم خواهد بود. حمایت های مالی کسب شده صرفا برای هزینه های پویش هزینه خواهد شد.

 

اگر علاقمند به مشارکت در این پویش جهانی مردمی هستید فرصت ثبت نام تا ۱۵ ژوئن ۲۰۲۲ خواهد بود.

برای ثبت نام و کسب اطلاعات بیشتر میتوانید به وبسایت این اجلاس به نشانی: https://newecosocialworld.com/ مراجعه نمایید.

تهیه گزارش: حسین افشاری- عضو کمیته بین الملل انجمن مددکاران اجتماعی ایران