اعتیاد مهم ترین عامل افزایش کودک آزاری توسط مادران است

کودک
کودک آزاری

موضوع کودک آزاری که از آن به عنوان یکی از آسیب های اجتماعی نام برده می شود، دغدغه ای است که طی سال های گذشته نگرانی هایی را برای مسئولان کشور و به ویژه مسئولان سازمان بهزیستی در پی داشته است. اگر چه مسئولان مربوط به این موضوع ترجیح می دهند از ارائه آمار و اطلاعات مربوط به میزان کودک آزاری در استان های مختلف خودداری کنند، اما بررسی مسائل مطرح شده درباره این آسیب اجتماعی نشان می دهد که نمی توان آن را نادیده گرفت و از آن غافل شد.

مصداق این گفته، صحبت های مدیر کل بهزیستی خراسان رضوی است که روز گذشته از افزایش کودک آزاری به وسیله مادران خبر داد. دکتر تهمینه شکیب که بدون شک یکی از مدیرانی است که بدون واسطه و به طور مستقیم در جریان اطلاعات بسیاری از آسیب های اجتماعی موجود در جامعه به ویژه مشکلات استان قرار دارد، با ابراز نگرانی از افزایش میزان این آسیب اجتماعی، اعتیاد را سبب افزایش کودک آزاری توسط مادران دانست و گفت: میزان ورودی کودکان بدسرپرست به مراکز بهزیستی به دلیل اعتیاد به مواد مخدر صنعتی افزایش یافته است.

وی ضمن تاکید بر پیشگیری کاهش ورودی این کودکان به مراکز بهزیستی، اظهار کرد: این امر همکاری همه جانبه مسئولان دستگاه های اجرایی را می طلبد. البته مدیر کل بهزیستی استان در این گفت و گو نیز از آمار مربوط به این آسیب اجتماعی سخنی نگفت.

نگرانی از ارائه آمار

حدود ۲ماه پیش و در نشست خبری هفته بهزیستی نیز زمانی که خبرنگار خراسان خواستار ارائه اطلاعاتی درباره میزان کودک آزاری در استان و آمار مربوط به آن شد، مدیر کل استان این آمار را خط قرمزهایی دانست که قابل بیان نیست. هرچند به نظر می رسد مسئولان اداره بهزیستی استدلال های قابل دفاعی برای مطرح نکردن این آمار دارند، اما به نظر می رسد تجدید نظر در این زمینه می تواند در کاهش این آسیب اجتماعی تاثیرگذار باشد. مصداق این ادعا نگاهی به آسیب اجتماعی اعتیاد و روابط نامشروع است که اگر چه در سال های گذشته گاهی به عنوان خطوط قرمز شناخته می شد و سخن گفتن از آن ها نیز بسیار محدود بود، اما خوشبختانه با تغییر سیاست های اطلاع رسانی در این حوزه طی سال های گذشته، نه تنها سطح آگاهی جامعه در زمینه این آسیب ها ارتقا داشته است بلکه در کاهش عوارض ناشی از این آسیب ها همچون ابتلای به بیماری اچ.آی.وی نیز بسیار موثر بوده است. با وجود این به نظر می رسد سیاست های مسئولان درباره آسیب اجتماعی کودک آزاری هنوز تغییر نکرده است و ترجیح می دهند آمار آن را به عنوان خطوط قرمزی تلقی کنند که سخن گفتن از آن مجاز نیست.

اما عضو انجمن علمی روان شناسان ایران پیش از این از واقعیت تلخی نیز سخن گفته بود: بر اساس تحقیقات انجام شده ۳۵ درصد از کودکان آسیب دیده بر اثر این سوء رفتار زیر ۵ سال هستند. دکترایرج وثوق، انواع کودک آزاری را آزار جسمی، جنسی، غفلت از نیازهای عاطفی و روحی کودکان برشمرد و افزود: بسیاری از افرادی که در سنین کودکی با این مشکلات مواجه می شوند در زندگی آینده خود نیز با مشکلاتی همچون پایین بودن عزت نفس مواجه خواهند بود که زمینه ساز بسیاری از مشکلات روانی دیگر است.

افزایش سطح آگاهی عمومی برای مقابله با کودک آزاری

این روانشناس درباره راه های پیش گیری و مقابله با این آسیب اجتماعی در جامعه نیز گفت: باید به کودکان آموزش داده شود تا در صورت مواجهه با این سوء رفتار، موضوع را به اورژانس اجتماعی سازمان بهزیستی اطلاع دهند، افراد جامعه نیز باید در صورت مشاهده کودک آزاری در دیگر خانواده ها این موضوع را گزارش کنند، علاوه بر این والدینی که این سوء رفتار در آن ها وجود دارد باید برای دریافت خدمات مشاوره ای و روان شناختی اقدام کنند.

منبع: روزنامه خراسان